• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • AAke
    Göteholm2015 skrev 2015-08-17 13:19:11 följande:
    Jag vet att några här på tråden tagit hit sina partners efter intervjun som "turist". Vissa har valt att meddelan migV detta för att på så vis få en "heads up" om det skulle vara nära till beslut. Andra har valt att inte meddela MigV men fått besked utan att det spelat någon roll för utfallet. Jag har ännu inte läst om något fall där en person fått avslag för att personen befunnit sig i Sverige, men kanske att jag har fel? (Ellaa - Du har säkert bättre koll, har du hört om någon som fått avslag för att partnern befann sig i Sverige?)

Min tolkning är att lagen/reglerna kring detta är lite oklara, speciellt om personen lagligt kan befinna sig inom Schengen.

Så summa summarum:
    Det är förenat med en risk att vara här om man går och väntar på beslut eftersom det kan tolkas som att man begår ett regelbrott (att vara i Sverige när beslutet tas). Hur stor den här risken faktiskt är (att man de facto skulle få avslag för att man är här) och hur den risken kan hanteras råder det delade meningar om. MigV "rekommenderar" att man inte befinner sig här men ger olika besked beroende på vem man frågar - Surprise! 

Lycka till med allt och håll humöret uppe! En vacker dag är den här väntan över för oss alla!
    inte som turist men besökare, vi fick vårt visum på mindre än en vecka, som vanligt. drygt att fixa med alla papper (igen) men när man väl börjar så går det snabbt.

nu har ni väl ansökt månaden före oss så hinner säkert inte få svar på dina frågor före ni får beslut (?)
    jag tänker inte meddela dom ett skit, jag nojjade lite över returbiljetten då jag läst att man kan bli nekad både vid avresa samt på Arlanda (?) trots giltigt visum om man saknar returbiljett. men jag har nu hittat lösningen på det, har hittat avbeställningar biljett, så köper den någon dag innan och så fort som hon är här så häver jag köpet.
    hur detta slutar får jag väl hålla er uppdaterade om.

alla bidragsturister (eller kallas dom asylsökande kanske?) får ju stanna under ansökan, och så har vi dom som har varit gravida som har fått vara här när beslut har fattats. varför ska det då vara dödsviktigt att min FRU måste vara utanför landet???????????????????????????????????????????????????

visumet går ut runt 13,5 månader in i väntetiden, då vi inte har meddelat dom att hon är här vet dom då att hon är här? hur vill dom eventuellt kontrollera att hon befinner sig i hemlandet?

börjar bli svårt att skriva utan att bli förbannad när jag tänker på skiten. mindre än 3 veckor tills hon är här i alla fall :)
  • svurkbebis

Vet inte om detta har skrivits i tråden redan, men orkar inte gå igenom flera tusen svar :)
    Jag ska ha bebis med min kille som bor i turkiet.
    Han var här på besök i vintras och ska komma nu i vinter igen (besöksvisum) för att vara med på förlossningen och med bebis första tiden, sen blir det att ansöka om UT, men är väntetiden lika lång om man har barn tillsammans?

• jessib
    svurkbebis skrev 2015-08-18 04:27:20 följande:

Vet inte om detta har skrivits i tråden redan, men orkar inte gå igenom flera tusen svar :)

Han var här på besök i vintras och ska komma nu i vinter igen (besöksvisum) för att vara med på förlossningen och med bebis första tiden, sen blir det att ansöka om UT, men är väntetiden lika lång om man har barn tillsammans?

Som jag har förstått det så är väntetiden lika lång med barn om de inte har en skolstart att passa.

Dock ger ju er graviditet och förlossning förtur, så jag skulle rekommendera er att inte söka besöksvisum för förlossningen utan UT.
  • jessib
    Berii skrev 2015-08-17 22:03:07 följande:

Hej alla !!!

Allvarligt är det någon som har hört nåt om någon beslut senaste !!! :/ elva månader och en vecka väntetid !!! :( hur lång till ska vi vänta ???? Någon som har ringt senast ocj fått någon info???

Lycka till alla !!!

Vi har väntat 11,5 månader... Snart ett år alltså.
  • Deitch

Sök inte besöksvisum, sök UT direkt och ansök förtur pga graviditet! Om ni söker innan födseln kan (borde) han få UT innan födseln.

Det enda man kan få förtur för är skolstart för barn, om du är handikappad el dyl. och inte kan klara dig själv, eller graviditet (barnet föds inom ramen för vad ansökningen annars skulle ta)

Om du söker nu och frågar efter förtur kan han ha UT till vintern, annars kan du räkna med att ditt barn kommer fylla 2 eller så innan han/hon kan träffa sin pappa.

Jag repeterar, de skiter totalt om ni har barn eller är gifta, det är bara graviditeten som gäller. Speciellt om födseln är nära (inom några månader), då ger de förtur.
  • JamJam
    AAke skrev 2015-08-18 03:19:15 följande:
    inte som turist men besökare, vi fick vårt visum på mindre än en vecka, som vanligt. drygt att fixa med alla papper (igen) men när man väl börjar så går det snabbt.

nu har ni väl ansökt månaden före oss så hinner säkert inte få svar på dina frågor före ni får beslut (?)
    jag tänker inte meddela dom ett skit, jag nojjade lite över returbiljetten då jag läst att man kan bli nekad både vid avresa samt på Arlanda (?) trots giltigt visum om man saknar returbiljett. men jag har nu hittat lösningen på det, har hittat avbeställningar biljett, så köper den någon dag innan och så fort som hon är här så häver jag köpet.
    hur detta slutar får jag väl hålla er uppdaterade om.

alla bidragsturister (eller kallas dom asylsökande kanske?) får ju stanna under ansökan, och så har vi dom som har varit gravida som har fått vara här när beslut har fattats. varför ska det då vara dödsviktigt att min FRU måste vara utanför landet???????????????????????????????????????????????????

visumet går ut runt 13,5 månader in i väntetiden, då vi inte har meddelat dom att hon är här vet dom då att hon är här? hur vill dom eventuellt kontrollera att hon befinner sig i hemlandet?

börjar bli svårt att skriva utan att bli förbannad när jag tänker på skiten. mindre än 3 veckor tills hon är här i alla fall :)
    Min partner kom hit på besöksvisum med enkel biljett. De frågade inte om returbiljett någonstans.
    Har som sagt inte meddelat MIG och har inga planer på att göra det heller.
    Vi har väntat i 10 månader nu.
    Ringde idag för att kolla status - inget har hänt. Bara att fortsätta vänta.

Suck!
  • svurkbebis
    Deitch skrev 2015-08-18 09:30:15 följande:

Sök inte besöksvisum, sök UT direkt och ansök förtur pga graviditet! Om ni söker innan födseln kan (borde) han få UT innan födseln.

Det enda man kan få förtur för är skolstart för barn, om du är handikappad el dyl. och inte kan klara dig själv, eller graviditet (barnet föds inom ramen för vad ansökningen annars skulle ta)

Om du söker nu och frågar efter förtur kan han ha UT till vintern, annars kan du räkna med att ditt barn kommer fylla 2 eller så innan han/hon kan träffa sin pappa.

Jag repeterar, de skiter totalt om ni har barn eller är gifta, det är bara graviditeten som gäller. Speciellt om födseln är nära (inom några månader), då ger de förtur.

Va!?

Det är ju helt sjukt! Vilken jävla byråkrati vi har här i sverige ????

Att nån annan ska sitta o bestämma över vem man ska få leva med och att det dessutom ska ta sån jäkla tid!
  • Ellaa
    eline08 skrev 2015-08-17 19:42:24 följande:

En handläggare berättade att det inte finns någon lag som säger att den sökande inte får befinna sig i Sverige under väntetiden. Problemet var dock att erhålla Visum  då det var stor risk för avslag p.g.a handläggningsprocessen.

En annan handläggare sa att det är strängt förbjudet enligt lag för den sökande att befinna sig i Sverige under väntetiden samt att risken för avslag var mkt stor. 

Om ni ringer 20 ggr och pratar med olika handläggare, så kanske det går att få fram ett meddelsvar som kan vara det som är det närmaste sanningen. 

Det finns tom en handläggare som sa till mig att min sambo fick stanna här i Sverige efter hans 90 viseringsfria Schengen dagar tar slut för att han har en öppen ansökan i Sverige... Han var jurist och jobbar på Växjö. Önska jag hade skrivit upp hans namn nu, minns inte namnet. Så ja, alla svar beror på Vem som svarar på de. Kanske bra att fråga de: Är du jurist? Jurister har väl lite mer omfattande kunskap... Varje lag har ju ett litet kryphål. Han hade inte sagt så annars, medans många andra kör på sina auto svar. Tycker nästan man ska lägga fram beviset på samtliga olika svar och köra en JO anmälan på det.

Svurkbebis vill du ha hit honom i december så är det här din chans att fixa hans UT, så slipper ni det sen. Tror det kommer "se bättre ut" (vet låter illa men det är så) att han redan sökte om UT innan förlossningen. Ansöker ni efteråt kan det ta en evighet. Tips: ansök idag! Grattis till bebisen :)
  • Deitch
    svurkbebis skrev 2015-08-18 11:25:49 följande:
    Va!?

Det är ju helt sjukt! Vilken jävla byråkrati vi har här i sverige ????

Att nån annan ska sitta o bestämma över vem man ska få leva med och att det dessutom ska ta sån jäkla tid!
    Det är tyvärr så det är. Hela den här tråden samt motsvarande på andra forum är fyllda av folk som en gång också trodde att vi hade ett bra och fungerande system, det har vi tyvärr inte.

Jag hade extrem tur och fick beslut efter 9 månader, jag var på och lyckades till slut efter dussintals samtal att få en handläggare att titta på min ansökan. Sen fick jag beslut inom 3 timmar. 6 månader för dem att skicka ett email om att boka intervju. 9 månader utan ett pip utöver det mailet, ingen hade ens tittat på ärendet, men när jag väl lyckades övertyga en handläggare att titta så var det beslut inom 3 timmar. De flesta som läser här gör samma sak, men i 99.9% av fallen får man bara mummel om "var god vänta 14+ månader".

Jag för statistik angående detta för inget de säger går att lita på, de 2 senaste som fick beslut hade väntat 18,8 samt 13,1 månader respektive, men dessa var också väldigt sena. Enligt de ärendena jag har sett så är medelvärdet av avslutade fall 9.3 månader, men enbart 25,2% av alla fall jag sett är avslutade, vilket betyder att det är många som fortfarande inte fått resultat efter 9,3 månader, och de som är under 9,3 har inte sällan haft förtur. (se länken i min sidfot om du är intresserad)

Detta var ett väldigt långt sätt av mig att säga: sök nu medan du kan bli berättigad förtur!
  • skantz81

Hej

Jag ska ochså få barn i december vi blev beviljade förtur I maj och har ännu inte hört något alls , så sök UT på stört

Vi har ochså sökt från turkiet
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid