• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (beso)

Har idag fått handläggare! :)

Påverkar det väntetiden beroende på när man får handläggare? Efter ungefär hur lång tid har dom som fått handläggare även fått beslut?

• Ellaa

Hej Alla!

Tusen tack! Och det tack till Er för att ni har varit anledningen till att man har orkat fortsätta i denna förtvivlande situation... Jag lider med er fortfarande för jag vet hur det känns.

Jag svarar på de frågorna här:

Kompletteringen vi fick göra hände bara sådär, testade att ringa olika enheter bara sådär, berättade lite kort för en person som svarade (tror Örebros handläggare har tfn tider runt 9.30-10.30) i och med att jag hade lyckats få namnet på den som gjorde vår intervju del Maria Pizzo är hennes namn. Hon är från Örebro, fick ALDRIG tag på henne. Hon totalt ignorera mina mail och samtal, som ett spöke.

Förra onsdagen svarade någon där och jag berättade kort om vår situation, då sa kvinnan jag kommer skicka ett mail till Er och ni loggar in via min sida så får ni komma in med kompletteringsuppgifter bilder och bevis på ert samboende. Max 10 underlag så skickade in allt. Därefter sa hon, nu är ni åter i kön och får vänta på beslut från en handläggare, jag kommer inte ta ert beslut för mina direktiv är ärenden äldre än 2014. Vart så arg men ändå förstod att det här ändå var positivt så när någon väl tog beslut vart det gott om bevis.

Så skickade 5 bilder + bevis på samma adress med typ bankgrejer + nya passet.

Jag kan ge ut vårt kontroll# till dig när vi väl får beslutsbrevet som borde komma nästa vecka. För att undvika problem. Dock vet jag personligen har det varit värdelöst att säga detta trots att man har andras ärende#, när jag har ringt och mailat med samma sak inklusive gett deras ärende# säger de: vi kan inte uttala oss om andra ärenden. Och det får de inte göra, du kan ge det ett försök såklart. Men de lär aldrig gå in och kolla om det stämmer för att det är emot sekretess att ens ge info. I know it sucks!!!!

Och som ni alla vet så är ju min sambo Amerikan, och viseringsfri, vi landade i Sverige så han är registrerad antar jag som att han är i Sverige. Dock sa jag till de att han var i Norge hos min pappa - vilket han var! Han kommer hit idag. Dock skickade jag aldrig bevis på tågbiljett eller så... De kan ju inte se VART i Schengen viseringsfria människor befinner sig. Så det var absolut inga problem! Tur för han hade bara 2 1/2 veckor kvar av sina 90 viseringsfria dagar. Men kan bero på en snäll effektiv handläggare.

Jag aäger såhär, låt era partners vara här! Res in från andra länder dock, res in från Finland, Danmark, Norge och åk sedan hit!!! Vi landade som sagt direkt i Sverige men tipsar på att ni gör så.

Tusen tack alla igen, jag är fortfarande med Er på denna resa!!! Jag hoppas innerligt att ni får era beslut snart... Längtar till dagen alla ni slipper denna väntan!

Tusen kramar till Er!

• Ellaa

En sak till Alla... Vill såklart inte uppmana alla att göra det de säger att man Inte får göra, vara här vid beslut.

Men jag hade bestämt mig från dag 1, inget kommer få separera mig och min sambo! Han är här för min skull... En del av mig kände, varför sa jag till honom att det lär gå fort istället lämnade han sitt liv i NY i godtro om att detta skulle vara en snabb process på 3-4 mån bara! Men nope, sett honom på dåligt humör, skämta om att hans liv inte är något just nu, sett honom hopplös, sett honom nere. Vi åkte hit i 90 dagar och inget hände, sedan fick vi reda på att efter 90 dagar måste man vara utanför Schengen i 90 dagar. Vi tänkte, Cypern, Polen, till slut Peru... Där fick vi vänta 90 dagar. Sedan tillbaka till Sverige, jag har jobbat varje dag och han har bara varit hemma och inte kunnat göra något alls! Känns som att jag tog ifrån honom 10 månader av hans liv. Jag kände snart går båda in i väggen! Men oavsett vad, vad det än kostade oss så sa jag bestämt, det ska inte gå en enda dag som de får separera oss. De kan låta oss vänta i 12 år, vi ska vara tillsammans! Och jag fick barnsligt nog igenom min vilja, somliga sa: men han får inte vara här varför gör du tvärtemot... Men jag skulle stå fast vid det oavsett om vi fick avslag! Därför säger jag, låt de inte skrämma er och separera Er.

Emotionell fredag! Kram till Alla

• Bosanac88
    Ellaa skrev 2015-08-21 12:44:18 följande:

Hej alla!

Nu har vi fått vårt beslut, vi fick beslutet igår, bifall :)

Äntligen är denna långa väntan över!

Ansökningdatum: 14 oktober 2014

Intervju mail: 13 april 2015

Intervju: 22 april 2015

Komplettering (av bara slumpen efter samtal till Örebro): 12 augusti 2015

Beslut: 20 augusti 2015

Vi fick göra en komplettering förra veckan tack vare ett random samtal till Örebro enheten,

sen kom beslutet igår. Nu avvaktar vi på beslutsbrevet där lär det framgå mer information och på tisdag ska vi åka till Migrationsverket för att killen ska lämna fingeravtryck och ta kort osv.

Önskar Er alla lycka till och hoppas ni får era beslut snart!

Grattis!

Skönt att veta att det går framåt. Här får man iaf korrekt information :)

• Bosanac88
    Anonym (beso) skrev 2015-08-21 16:30:25 följande:

Har idag fått handläggare! :)

Påverkar det väntetiden beroende på när man får handläggare? Efter ungefär hur lång tid har dom som fått handläggare även fått beslut?

Hej!

När sökte ni och när hade ni intervju?

Har du pratat med handläggaren som ni fick?
    Vad säger han?
    Vilken enhet är det?

Bra att veta då vi hade en handläggare men har det tydligen inte längre.

Jag ringde honom och han sa att han var handläggare för att skicka min fru på intervju och ett mail till mig om att komplettera med några bilder.

Nu är ärendet i kö igen och väntar på att bli först enligt honom.

Ringde senast förra veckan och då sa han att jobbar med aug 2014.

Vi sökte i början av Dec, intervjumail i april och intervju i slutet av juni.

• Baban
    Ellaa skrev (null) följande:

Hej alla!

Nu har vi fått vårt beslut, vi fick beslutet igår, bifall :)

Äntligen är denna långa väntan över!

Ansökningdatum: 14 oktober 2014

Intervju mail: 13 april 2015

Intervju: 22 april 2015

Komplettering (av bara slumpen efter samtal till Örebro): 12 augusti 2015

Beslut: 20 augusti 2015

Vi fick göra en komplettering förra veckan tack vare ett random samtal till Örebro enheten,

sen kom beslutet igår. Nu avvaktar vi på beslutsbrevet där lär det framgå mer information och på tisdag ska vi åka till Migrationsverket för att killen ska lämna fingeravtryck och ta kort osv.

Önskar Er alla lycka till och hoppas ni får era beslut snart!

Va bra , jag är glad för beslutet grattis grattis ellaa önskar ni har kul till sammans , stor grattis
  • z h

Hej

Min man intervjuade idag i Teheran & det tog ca 2 timmar. De har frågat om jag har bostad och han sade ja & att han även har vår hyreskontrakt så hon tog kopia av den. Jag har också hört att Mig.V håller på att förlänga beslutsdatum p.g.a att det finns brist på bostäder. Så tips för er som ska intervjua ta gärna ett bevis på att ni har egen bostad ex. Hyreskontrakt.

• z h

Hej

Min man intervjuade idag i Teheran & det tog ca 2 timmar. De har frågat om jag har bostad och han sade ja & att han även har vår hyreskontrakt så hon tog kopia av den. Jag har också hört att Mig.V håller på att förlänga beslutsdatum p.g.a att det finns brist på bostäder. Så tips för er som ska intervjua ta gärna ett bevis på att ni har egen bostad ex. Hyreskontrakt.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid