• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • AAke
    sjömannen skrev 2015-09-07 01:18:45 följande:
    Det räcker väl inte att JO bar följer med mera granskningar, det måste ju till konkreta kännbara straff för migrationsverkets underlåtenhet at rätta sig efter lagar och förordningar.
    Samla ihop en stor ockupationsstyrka och invadera huvudkontoret i Norrköping. Och inte lämna förrän det finns garanti på att alla som väntat över nio månader skall få ett beslut inom en månad.
    Du som ar hämtat sällskap i Bangkok och jag i Ukraina kn väl utan problem förflytta oss till Norrköping utan att det avskräcker. Vi har ju bönder här i Sverige som skall åka till Bryssel för att protestera över situationen för jordbrukare.
    Så att redan innan något är gjort så behöver vi ju inte måla upp alla svårigheter redan innan något blivit gjort. Mottot "det är aldrig för sent att ge upp" är inget för mig.
    det spelar ju ingen roll det där, Migrationsverket har en budget som regeringen har fastställt, det finns inte pengar till att handlägga fler ärenden fortare.
    Vad ska dom göra? godkänna ärenden utan att titta på dom?

och ni som ringer hela tiden, allt ni gör är att sega ner för oss andra då dom har varit tvungna att lägga mer onödiga resurser på kundtjänsten som inte gör ett skit istället för att ha fler handläggare som dom skulle kunna ha haft om inte kundtjänsten vore så överbelastad. allt går via samma budget...

Visst kan någon ha tur på tusende gången ni ringer, så som att vinna på lotto, men allt ni gör är då att tränga er före kön på alla andras bekostnad.

dom som måste agera är Regeringen, men Stefan Löfven gör inte ett skit
  • sjömannen
    AAke skrev 2015-09-07 02:15:50 följande:
    det spelar ju ingen roll det där, Migrationsverket har en budget som regeringen har fastställt, det finns inte pengar till att handlägga fler ärenden fortare.
    Vad ska dom göra? godkänna ärenden utan att titta på dom?

och ni som ringer hela tiden, allt ni gör är att sega ner för oss andra då dom har varit tvungna att lägga mer onödiga resurser på kundtjänsten som inte gör ett skit istället för att ha fler handläggare som dom skulle kunna ha haft om inte kundtjänsten vore så överbelastad. allt går via samma budget...

Visst kan någon ha tur på tusende gången ni ringer, så som att vinna på lotto, men allt ni gör är då att tränga er före kön på alla andras bekostnad.

dom som måste agera är Regeringen, men Stefan Löfven gör inte ett skit
    Och sedan när har det visat sig att lathet ger bäst resultat?
  • toufik17

Kan vi ses alla i norrköping fredag kl 10????

Har man offrat alla sina semesterdagar så tror jag att det är värt och offra en till för våra kära.... Kan ni bekräffta vilka som är med??? Jag åker från stockholm med bil.... Är det någon som vill följa med så har 4 platser lediga.... Hör gärna av er

//T

• sjömannen
    toufik17 skrev 2015-09-07 09:03:25 följande:

Kan vi ses alla i norrköping fredag kl 10????

Har man offrat alla sina semesterdagar så tror jag att det är värt och offra en till för våra kära.... Kan ni bekräffta vilka som är med??? Jag åker från stockholm med bil.... Är det någon som vill följa med så har 4 platser lediga.... Hör gärna av er

//T

Tyvärr ser det ju ut som att alla entusiaster är du och jag i det här fallet. Jag försökte tidigare att få ihop en protestlista att skicka till alla "högdjuren" och det blev bara 20 seriösa namn. Om vi jämför med till exempel fransmännen som blockerar trafik både med lastbilar och traktorer när de vill uppmärksamma ledarna, så tyck vi här mest ha vad jag kallar för "skithusprotestanter" - människor som stänger alla dörrar, låser in sig på dass och viskar sina förtret så inte frugan hör.
    Nej, action direct är vad som behövs, innan vi blir helt överkörda.
  • Berii

Hej Toufik17

Jätte smart initiativ men jag tycker att det är svårt på att alla dom som väntar skulle komma där på fredag .. Några jobbar några är rädda några är lata o så.. Men jag tycker att du skulle öppna en Sida på facebook som man kan diskutera om Den jobbigt väntan !! Det blir ju enklare och alla kommer diskutera där och man kan också Tagga media på den sidan!! Så kanske är det bättre att vi alla klagar på den lååångt jobbigt väntan .. O någon kanske gör nått ?! Vet inte vad tycker du ..!! Kan inte så bra svenska drf vill jag inte göra det annars jag skulle själv öppna den sidan på Fb .. I fem dagar blir det 1 år väntan utan någon rätt info!!!

• JamJam
    Berii skrev 2015-09-07 11:03:39 följande:

Hej Toufik17

Jätte smart initiativ men jag tycker att det är svårt på att alla dom som väntar skulle komma där på fredag .. Några jobbar några är rädda några är lata o så.. Men jag tycker att du skulle öppna en Sida på facebook som man kan diskutera om Den jobbigt väntan !! Det blir ju enklare och alla kommer diskutera där och man kan också Tagga media på den sidan!! Så kanske är det bättre att vi alla klagar på den lååångt jobbigt väntan .. O någon kanske gör nått ?! Vet inte vad tycker du ..!! Kan inte så bra svenska drf vill jag inte göra det annars jag skulle själv öppna den sidan på Fb .. I fem dagar blir det 1 år väntan utan någon rätt info!!!

Jag håller med om att en FB sida kanske är bra start?
  • Sannannn

Jag och min man har nu väntat i exakt 1år till imorgon. Ingen handläggare ännu på ärandet är tillsatt, helt otroligt med deras väntetider. Vi är gifta och allt har kompletterats de bad om. Bilder, kommunikation på chatt, resor till intervjun som han gjorde i April. Men hur länge till ska man vänta....

• Lambie
    sjömannen skrev 2015-09-07 10:22:30 följande:
    Tyvärr ser det ju ut som att alla entusiaster är du och jag i det här fallet. Jag försökte tidigare att få ihop en protestlista att skicka till alla "högdjuren" och det blev bara 20 seriösa namn. Om vi jämför med till exempel fransmännen som blockerar trafik både med lastbilar och traktorer när de vill uppmärksamma ledarna, så tyck vi här mest ha vad jag kallar för "skithusprotestanter" - människor som stänger alla dörrar, låser in sig på dass och viskar sina förtret så inte frugan hör.
    Nej, action direct är vad som behövs, innan vi blir helt överkörda.
    Det är synd att vi alla inte kan förenas och göra något tillsammans, men det är väl en svår situation och många vet nog inte riktigt hur och vad de ska göra. Men som någon annan sa så kan vi väl börja med en Facebook-grupp, så kan vi kanske lättare kommunicera och komma överens om något tillsammans?
  • Halal

Hej! Behöver hjälp!!

Jag och min make har tydligen ansökt om uppehållstillsånd, men vad är skillnad på uppehållstillsånd och medborgarskap? Vad är bäst? Ska vi söka medborgarskap också?! Förstår ingenting, någon som kan hjälp och förklara?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid