• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • AAke
    MikaelLjung skrev 2015-09-04 00:07:15 följande:

I min ensamhet har jag suttit och lekt med Mig's statistik. Om MIG skulle råka ha någon som kan räkna och göra prognoser om invandring och dom bemödat sig med att titta på tiden 1980 fram till nu så ser det ju väldigt normalt ut.. Kanske lite färre ansökningar de senaste åren, men faktiskt helt enligt prognosen man skulle kunnat gjort 2008.. Fast dom kanske valt nått proffs från SD som räknar åt dom.. 

vet inte om du har missat det, men SD har inte suttit med och bestämt något alls då alla dom andra partierna stänger dom ute.

Folkpartiet satt däremot i 8 år precis, och dom räknar såhär:

@sten13, nej det är ingen som vet det är olika för alla, har du tur kanske du får beslut nästa dag, har du otur så kanske det dröjer uppåt 18 månader totalt. Men eftersom du nu får det där formuläret så har ni antagligen en handläggare? och då kommer det förhoppningsvis inte dröja så länge, men som sagt inget är säkert med Migrationsverket, din handläggare kanske är överbelastad med många ärenden
  • z h

Hej. Jag är inne på den 11 månaden. Tyvärr har mig.v ingen empati, de kommer inte bry sig. Jag förklarade t.o.m att jag kämpar här själv och kommer att lämna mina studier på högskolan då jag är utan min man så är jag tvungen att jobba för att klara hyran & försörjning. De sade direkt tyvärr vi bryr inte oss för ekonomiska situationer! Det är bara och vänta sa de.

MikaelLjung skrev 2015-09-03 22:39:49 följande:

Har Sundsvall men har "BARA" väntat i 10 månader.... Frustrerad!! Ska vi åka dit och ockupera MIG i Sundsvall? Vi kedjar fast oss i dörren och hungerstrejkar... ;)

• Lambie
    Mimmipigg skrev 2015-09-03 20:34:57 följande:
    Ja det e värt ett försök i alla fall. Får vi inte förtur tänker jag börja ringa dem varje dag o påminna dem hur allvarlig min mans situation verkligen är. Fattar inte vad Västerås enhet egentligen håller på med eller har de bara en handläggare där som jobbar då de är så sega. Tror ALLA andra enheter är före dem med flera månader i handläggningen. Jag pratade med enhetschefen i juni om att få bli flyttad tillbaka till Örebro som vi låg i innan men det gick ju inte då de kunde minsann inte bara förflytta en ansökan bara så där. Han sa att de just då hade flyttat de flesta ansökningarna från första kvartalet 2014 (jan- april) till Uppsala för att komma ifatt de andra enheterna och att de skulle kolla nu i augusti om de skulle behöva förflytta andra kvartalet oxå dvs maj-augusti så vi får se om vi har turen att bli förflyttade :)
    Såhär svarade teamledaren i Västerås:

"För närvarande arbetar vi i Västerås med ärenden som inkom första kvartalet 2014 (jan-mars) och äldre ärenden. Vi försöker att hantera ansökningarna enligt ansökningsdatum om inte skäl för förtur föreligger. Det finns därför ingen handläggare i ärendet ännu. Migrationsverket kommer att kontakta dig eller den sökande om vi behöver ytterligare information från er när vi har påbörjat handläggningen. Ni behöver inte kontakta Migrationsverket."

Samma som vi redan hade hört då. Hoppas de kan börja med andra kvartalet snart, de har ju sagt såhär ett längre tag nu...
  • 99TH

Lambile

När var det du ringde teamledare? Jag har försökt i flera månader.visst heter Pia melander teamledare??

• Meddelande borttaget
  • sjömannen
    Lambie skrev 2015-09-04 11:14:57 följande:

"För närvarande arbetar vi i Västerås med ärenden som inkom första kvartalet 2014 (jan-mars) och äldre ärenden. Vi försöker att hantera ansökningarna enligt ansökningsdatum om inte skäl för förtur föreligger. Det finns därför ingen handläggare i ärendet ännu. Migrationsverket kommer att kontakta dig eller den sökande om vi behöver ytterligare information från er när vi har påbörjat handläggningen. Ni behöver inte kontakta Migrationsverket."

Samma som vi redan hade hört då. Hoppas de kan börja med andra kvartalet snart, de har ju sagt såhär ett längre tag nu...
    Det är ju trevligt att de svarar i alla fall. Jag försöker ringa Norrköping, dels på telefonnummer 010-485 71 92 (ett nummer jag fått att tjänstemannen på ambassaden i Kiev), där det går fram 5 ringsignaler och sedan kommer 3 summertoner, varefter samtalet kopplas bort. Det andra telefonnumret 010-485 49 16 går en telefonsvarare in och talar om att personen jag söker är tjänstledig. Så ha det varit i flera dagar. Hur i helvete hinner de att vara tjänstlediga när de bara klagar över allt arbete de har att göra....... Jag bara undrar???
  • Lambie
    sjömannen skrev 2015-09-04 11:34:58 följande:
    Det är ju trevligt att de svarar i alla fall. Jag försöker ringa Norrköping, dels på telefonnummer 010-485 71 92 (ett nummer jag fått att tjänstemannen på ambassaden i Kiev), där det går fram 5 ringsignaler och sedan kommer 3 summertoner, varefter samtalet kopplas bort. Det andra telefonnumret 010-485 49 16 går en telefonsvarare in och talar om att personen jag söker är tjänstledig. Så ha det varit i flera dagar. Hur i helvete hinner de att vara tjänstlediga när de bara klagar över allt arbete de har att göra....... Jag bara undrar???
    Fast de gör ju inte det, hon svarade på mitt mejl visserligen men det var efter att jag hade både mejlat och lämnat meddelande på hennes telefon. De är alltid antingen på möte, tjänstlediga eller så svarar de helt enkelt inte. Konstigt det där.
  • sten16

Måste bara fråga hur ni gjorde för att styrka att ni har kontakt med varandra? Jag och maken har haft kontakt via Whatsapp, både på sms och samtal. Hur ska jag visa det för migrationsverket? Hur gjorde ni??

• toufik17

Hej alla,

Har varit i kontakt med migrationsverket i örebro... Hon svarar exakt så här... Vi handlägger just nu ärende från första kvartalet 2014... Väntetiderna är 18 månader just nu... Mera kan vi inte göra.... Hon sa också att18 månader är preleminärt... Det kan ändras så att det blir 24 månader... Vart är vi på väg svenska folket???? Våra partner får inte heller vara i sverige under processen.... Ska vi strejka???? Något måste man göra så att vi får vår röst hörd....

//T :(

• Mimmipigg
    Lambie skrev 2015-09-04 11:14:57 följande:

Bra att hon svara nån iaf. Man tycker ju att första kvartalet borde de ju gå igenom snabbt då de skickat de flesta ärenden i det kvartalet till Uppsala. Jag följer en blogg om ett par som går igenom denna hemska väntan o de hade oxå Västerås men i maj blev de förflyttade till Uppsala och fick efter en månad handläggare som sen såklart skulle ha 5 veckors semester. De gjorde sin ansökan 1 april -14 o borde få beslut viken dag som helst nu efter över 17 månaders väntan.
    Usch, bara tanken att vi troligen kommer få samma långa väntan känns som en mardröm. Det betyder för oss att min man måste vara i sitt hemland i 90 dagar o dessutom instängd i hemmet pga dödshoten.Vi kommer boka biljett hit igen samma dag som hans nya 90 visafria dagar börjar igen men såklart ska jag göra allt jag kan för att få hem honom tidigare.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid