• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Jorgen
    forzainter skrev 2015-09-05 21:49:48 följande:

heej

varför behöver vissa skicka komplettering av bilder, flybiljetter och chatt ?? är det för att de inte är gifta eller vad ? för jag behövde inte skicka nåt ! vi är gifta

Är man inte gift ligger bevisbördan på sökande. Så tror det är standard att begära in bevis på att relationen är seriös när man inte är gift.

Vad som är dumt är att det inte är nått dom begär när man gör ansökan på webben. Men jag satte ihop det med andra dokument. Trots det ville dom ha komplettering...på saker vi redan hade bifogat...
  • MikaelLjung

Oj. Nog verkar det som om dom jobbar hårt på MIG. Fick mail i dag.. Dock inget speciellt kul men.. Titta på avsändartiden!!

Från: no-reply [no-reply@migrationsverket.se] Skickat: lö 2015-09-05 13:45
     Till: Mikael Ljung
     Kopia:  
     Ämne: SV: Mikael Ljung [trackid=JN586392160]
     Bifogade filer:
    Visa som webbsida
    Hej Mikael.
    Tack för ditt mejl.
    Ärendet handläggs på tillståndsenheten i Sundsvall, där även handläggare kommer tilldelas så fort det finns en tillgänglig.
    Med vänlig hälsning
    Johan Hetting
    Kundtjänsten
    Migrationsverket
    Vänligen observera att du inte kan svara på detta mejl. Om du har följdfrågor ber vi dig istället skicka ett nytt mejl via webbformuläret på vår webbplats www.migrationsverket.se/e-post
  • fsecure22
    Jorgen skrev 2015-09-05 21:06:23 följande:
    Ser att det inte är senaste statistiken. Senaste siffran på beviljade UT i år var runt 24500 t.o.m. 31 augusti. Men det mesta finns att ladda ner på deras hemsida. När jag räknade ut att det fanns ca 49000 som väntade på beslut använde jag deras officiella statistik men även de prognoser de gör med jämna mellanrum.

Sen finns även de rapporter dom lämnar till regeringen där dom gör bedömningar.

Pillrar man lite kan man säkert få fram de rätta genomsnittliga siffrorna som gäller fram till och med augusti. Och det lär knappast vara samma som de väntetider dom skyltar med på hemsidan.
    Kanske inte det senaste men jag har aldrig förstått hur stor gruppen är som söker uppehållstillstånd på grund av anknytning . Jag tycker det liknar 15 000 i år och att en stor mängd får avslag.  och att de hunnit behandla 10 000 eller förstår jag data felaktigt..?? Och att  andelen behandlade ärenden klara på 8 månader är 30% vilket är mycket lägre än den  statistik som visas på hemsidan.
  • Jorgen
    forzainter skrev 2015-09-05 21:49:48 följande:

heej

varför behöver vissa skicka komplettering av bilder, flybiljetter och chatt ?? är det för att de inte är gifta eller vad ? för jag behövde inte skicka nåt ! vi är gifta

Är man inte gift ligger bevisbördan på sökande. Så tror det är standard att begära in bevis på att relationen är seriös när man inte är gift.

Vad som är dumt är att det inte är nått dom begär när man gör ansökan på webben. Men jag satte ihop det med andra dokument. Trots det ville dom ha komplettering...på saker vi redan hade bifogat...
    fsecure22 skrev 2015-09-05 22:46:55 följande:

Kanske inte det senaste men jag har aldrig förstått hur stor gruppen är som söker uppehållstillstånd på grund av anknytning . Jag tycker det liknar 15 000 i år och att en stor mängd får avslag.  och att de hunnit behandla 10 000 eller förstår jag data felaktigt..?? Och att  andelen behandlade ärenden klara på 8 månader är 30% vilket är mycket lägre än den  statistik som visas på hemsidan.

Alla dessa är anknytningsärenden men av olika karaktär. Det gemensamma är att alla räknas som förstagångsärenden. Dvs den typ som vi alla här går under. Man ska nog räkna ihop dessa som en klump...inte dela upp det. Delar man upp dom så hittar man skillnader på alla ärenden. Gifta eller ogifta. Dom som varit sambo eller inte osv.

I prognoserna som Mig gör så räknas alla ihop som gruppen anknytningsärenden och då får man den ungefärliga siffran jag angav tidigare...alltså runt 50 000 som väntar på besked i anknytningsärenden just nu.
  • sjömannen

Sitter här och läser instruktion för JO-anmälan. Om jag förstår informationen korrekt, så borde en specifik anmälare kunna anmäla ledning och tjänstemän kollektivt för alla ärenden som är inne på sin 10:e eller flera månaders väntan på beslut, så vida inte ärendet behöver utredas mera.
    Tänk tanken att vi alla, var och en, skriver en anmälan till JO med exakt samma beskrivning av ärendet, på vilket sätt vi anser det vara felaktigt och övriga upplysningar med var och ens egna underskrift på anmälan.
    Intressant??? Vad skulle kunna hända??? Mer än att JO fick mycket att göra och migrationsverket fick massor att förklara........
    Tyck till vet jag!!!!

• sjömannen

Beträffande texten ovanför hänvisar jag till JO's beslut 2014-02-10 med dnr 35-2013 i sin beskrivning av Babak Parham's anmälan. Av alla ursäktsvalser som Anders Danilsson drar där, och vad han säger skall bli bättre har ju allt blivit precis tvärt om. Det bör ju anmälas.

• Jorgen
    sjömannen skrev 2015-09-06 13:25:08 följande:

Beträffande texten ovanför hänvisar jag till JO's beslut 2014-02-10 med dnr 35-2013 i sin beskrivning av Babak Parham's anmälan. Av alla ursäktsvalser som Anders Danilsson drar där, och vad han säger skall bli bättre har ju allt blivit precis tvärt om. Det bör ju anmälas.

Finns även ett beslut från december förra året där man bland annat ifrågasätter de långa väntetiderna. Sen har MIG lovat åtgärder och JO hade planerat att följa upp under året. Frågan är om nått av det hänt?

Har man inspelade meddelanden där handläggare pratar om väntetider på över ett år så borde man ju kunna hänvisa till dom också. Grejen är ju att dom har helt felaktiga siffror på hemsidan. Blir en chock för många när dom inser att sanningen är en helt annan. Det tycker jag nästan är det värsta. Ok...väntetiderna som sådana är ju inte så roliga.
  • sjömannen
    Jorgen skrev 2015-09-06 18:02:35 följande:
    Finns även ett beslut från december förra året där man bland annat ifrågasätter de långa väntetiderna. Sen har MIG lovat åtgärder och JO hade planerat att följa upp under året. Frågan är om nått av det hänt?

Har man inspelade meddelanden där handläggare pratar om väntetider på över ett år så borde man ju kunna hänvisa till dom också. Grejen är ju att dom har helt felaktiga siffror på hemsidan. Blir en chock för många när dom inser att sanningen är en helt annan. Det tycker jag nästan är det värsta. Ok...väntetiderna som sådana är ju inte så roliga.
    Du skriver: Frågan är om något har hänt?
    Varför skall vi nöja oss med att bara sitta stilla och undra det? Är det inte hög tid att vi alla ställer oss upp och gemensamt kräver att nu skall förvaltningslagens §§ 4 och 7, jämte utlänningsförordningen 4 kap. 21 a § efterföljas. De som kommer att få TUT kommer förmodligen att drabbas av samma helvete om cirka två år igen då de skall ansöka om PUT.
  • Jorgen
    sjömannen skrev 2015-09-06 18:48:51 följande:

Du skriver: Frågan är om något har hänt?

Varför skall vi nöja oss med att bara sitta stilla och undra det? Är det inte hög tid att vi alla ställer oss upp och gemensamt kräver att nu skall förvaltningslagens §§ 4 och 7, jämte utlänningsförordningen 4 kap. 21 a § efterföljas. De som kommer att få TUT kommer förmodligen att drabbas av samma helvete om cirka två år igen då de skall ansöka om PUT.

Jag menade om JO verkligen har följt upp med mera granskningar under året som dom sagt dom skulle göra. Tvivlar dock på det då jag inte hittar någon information om det.

Håller med att vi borde försöka hitta nått bra sätt att komma till tals. Att få ihop några hundra för en gemensam protest vore ju bra. Men är nog inte så enkelt då jag misstänker att vi är utspridda över hela landet. Synd att det inte finns någon här med bra kontakter inom någon av de stora massmedierna. Att få publicitet som visar vår inte alltför roliga situation skulle nog hjälpa en aning. Då skulle vi kanske börja synas till slut.
  • sjömannen
    Jorgen skrev 2015-09-06 22:03:13 följande:
    Jag menade om JO verkligen har följt upp med mera granskningar under året som dom sagt dom skulle göra. Tvivlar dock på det då jag inte hittar någon information om det.

Håller med att vi borde försöka hitta nått bra sätt att komma till tals. Att få ihop några hundra för en gemensam protest vore ju bra. Men är nog inte så enkelt då jag misstänker att vi är utspridda över hela landet. Synd att det inte finns någon här med bra kontakter inom någon av de stora massmedierna. Att få publicitet som visar vår inte alltför roliga situation skulle nog hjälpa en aning. Då skulle vi kanske börja synas till slut.
    Det räcker väl inte att JO bar följer med mera granskningar, det måste ju till konkreta kännbara straff för migrationsverkets underlåtenhet at rätta sig efter lagar och förordningar.
    Samla ihop en stor ockupationsstyrka och invadera huvudkontoret i Norrköping. Och inte lämna förrän det finns garanti på att alla som väntat över nio månader skall få ett beslut inom en månad.
    Du som ar hämtat sällskap i Bangkok och jag i Ukraina kn väl utan problem förflytta oss till Norrköping utan att det avskräcker. Vi har ju bönder här i Sverige som skall åka till Bryssel för att protestera över situationen för jordbrukare.
    Så att redan innan något är gjort så behöver vi ju inte måla upp alla svårigheter redan innan något blivit gjort. Mottot "det är aldrig för sent att ge upp" är inget för mig.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid