• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • JamJam
    MikaelLjung skrev 2015-09-07 15:30:05 följande:

Slängde ihop en grupp på FB. Varsågod att bli medlem. Dom som vill vara med och administrera säger till. Den är Sluten ännu, det kan vi välja sedan hur vi ska göra om ni tycker det är en bra ide med sidan..

www.facebook.com/groups/607552706053504/

Har gått med i gruppen och är gärna med som admin. Ur min åsikt tycker jag inte att denna grupp ska vara sluten - snarare så öppen som möjligt. Tanken är väl att det här ska offentliggöras? Alltså att medvetengöra detta som pågår i skuggan av flyktingkrisen.
  • MikaelLjung

Självklart ska gruppen vara öppen. Tänkte bara vi skulle bringa lite ordning där först. Vem som helst får vara administratör och ändra för mig. Säg bara till. Dock vill jag att gruppen skall vara någorlunda politiskt neutral och inte främlings eller flykting fientlig.

• Jorgen
    MikaelLjung skrev 2015-09-07 17:38:59 följande:

Självklart ska gruppen vara öppen. Tänkte bara vi skulle bringa lite ordning där först. Vem som helst får vara administratör och ändra för mig. Säg bara till. Dock vill jag att gruppen skall vara någorlunda politiskt neutral och inte främlings eller flykting fientlig.

Tycker det är ett bra initiativ och håller med om att det är bra att börja med att hålla den privat till att börja med. Då kan man styra upp budskapet innan man börjar dela med sig. Vi har säkert alla vänner som vet om vilken jobbig sits vi sitter i...och det borde ju finnas nån som kanske kan påverka en liten aning eller belysa problematiken.

Det enda som är lite mot oss just nu är allt fokus på alla stackars flyktingar. Har full förståelse för dom men vi måste försöka se till att dom inte glömmer bort oss i sin iver att få ordning på den delen.

Tack för ditt snabba godkännande på min ansökan av att bli medlem i gruppen...du borde jobba på MIG
  • sjömannen
    Halal skrev 2015-09-07 15:37:45 följande:

Hej! Behöver hjälp!!

Jag och min make har tydligen ansökt om uppehållstillsånd, men vad är skillnad på uppehållstillsånd och medborgarskap? Vad är bäst? Ska vi söka medborgarskap också?! Förstår ingenting, någon som kan hjälp och förklara?

Kan detta hjälpa er att reda ut villkoren för medborgarskap.

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-vuxna.html

Och kanske detta för uppehållstillstånd.

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo.html
  • sjömannen

Slängde ihop en grupp på FB. Varsågod att bli medlem. Dom som vill vara med och administrera säger till. Den är Sluten ännu, det kan vi välja sedan hur vi ska göra om ni tycker det är en bra ide med sidan..

Ba alternativ. Jag ligger lite lågt ett tag så, av helt privata skäl. Men ställer gärna upp vid behov!!!!!
  • sjömannen

Ba alternativ. Jag ligger lite lågt ett tag så, av helt privata skäl. Men ställer gärna upp vid behov!!!!!
  • Miss Honey
    Halal skrev 2015-09-07 15:37:45 följande:

Hej! Behöver hjälp!!

Jag och min make har tydligen ansökt om uppehållstillsånd, men vad är skillnad på uppehållstillsånd och medborgarskap? Vad är bäst? Ska vi söka medborgarskap också?! Förstår ingenting, någon som kan hjälp och förklara?

Du kan inte söka medborgarskap utan att ha haft uppehållstillstånd i minst 5 år så ni måste söka uppehållstillstånd först och om några år söker ni medborgarskap.
  • Harvey80

ingen som hör nått? verkar inte hända nå just nu. väntar på intervju tid för feb månad

• danne orsa

ja . jag har försökt med att få min flikvänn. nu fru . hit i 2 år och väntar fortfarande. de tar tydliger n ingen hänsyn till de visum vi sökt tidigare för att få gifta oss i sverge . och de sa 4 mpnader i bärjan av tiden av recidence permit. nu är det 10 månader av väntan och ingen svarar på ett vättigt och förstående vis på migraTIONSVÄRKET NÄR MAN RINGER, har försökt få någon klarhet i det hela så man kann planera nästa resa och få hjälpa henne hit och på all ambasad möten och va de nu ska kräva. jag har också skrivit till migrationsministern och förklarat  att  migrationsvärket behöver mer folk som handhar ärendet . men de läste nog inte enns mitt brev . för svaret  jag fick va... vi hand har inte enskilda ärenden. jag överklagade visumet nummer 2 i migrationsrätten men det lades ner utan någon insyn i ärendet. tycker vi har någon typ av diktatur i sverge . dp alla som sitter i toppen värjkar bara sitta där för att inta bättre lön och skita i folket. spelar ingen roll va för folk som sitter där alla är lika dana.

• z h

Hej

Allt känns stilla nu. Är det någon som har ansökt i höstterminen 2014 och fått en handläggare eller upphållstillstånd förutom ni som har förtur? Ni som har ansökt i augusti / september 2014 har ni fått en handläggare?

För min del har jag ingen handläggare än & jag har ansökt i slutet av oktober 2014 & mannens intervju var i slutet av augusti

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid