• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • saaraajkaa

Hej Alla, har följt forumet någon tid nu och har beslutat att det är dags för mig med att berätta min historia.
    29 augusti 2014 - ansökan via webb
    22 februari 2015 - komplettering av bilder, flybiljetter och chatt och även intervjuinvjudan
    24 mars 2015 - intervju på ambassaden i Sarajevo
    idag, 12 månader och 6 dagar ( inne på 13e månaden) - fortfarande NADA.

Ringde sist för en halvtimme sedan och fick utskällning för jag ringer ofta, hon påstod att det inte finns någon maxtid man får vänta (trots utlänninglagen om att man inte ska vänta mer än 9 mån) Har rent ut sagt blivit deprimerad och trött på allt. Jag jobbar heltid och har inte möjlighet att åka och träffa fästmannen och han får inte komma hit för att inte riskera avslag. Finns det inte NÅGOT vi kan göra? Starta en namninsamling eller något? Det är inte klokt det de utsätter oss för.

• toufik17
    saaraajkaa skrev 2015-09-04 13:28:25 följande:

Hej Alla, har följt forumet någon tid nu och har beslutat att det är dags för mig med att berätta min historia.

22 februari 2015 - komplettering av bilder, flybiljetter och chatt och även intervjuinvjudan

Ringde sist för en halvtimme sedan och fick utskällning för jag ringer ofta, hon påstod att det inte finns någon maxtid man får vänta (trots utlänninglagen om att man inte ska vänta mer än 9 mån) Har rent ut sagt blivit deprimerad och trött på allt. Jag jobbar heltid och har inte möjlighet att åka och träffa fästmannen och han får inte komma hit för att inte riskera avslag. Finns det inte NÅGOT vi kan göra? Starta en namninsamling eller något? Det är inte klokt det de utsätter oss för.

Det vi kan göra är att ha tålamod... Vara tysta och att vi gör som de säger???? Fattar inte en sak... Tillhör vi inte det svenska folket???? Jag vill gärna besöka några kontor och se vad de gör på dagarna.... Är fan less på migrationsverket... De tror att de gör en tjänst åt oss elker vadå????
  • sjömannen
    toufik17 skrev 2015-09-04 14:04:14 följande:
    Det vi kan göra är att ha tålamod... Vara tysta och att vi gör som de säger???? Fattar inte en sak... Tillhör vi inte det svenska folket???? Jag vill gärna besöka några kontor och se vad de gör på dagarna.... Är fan less på migrationsverket... De tror att de gör en tjänst åt oss elker vadå????
    Aake skrev de 2/9 att vi är ungefär 49.000 som vänta på besked. Då är det väl själva faen om du skall behöva åka ensam. Nej, låt oss samla alla, så blir vi 16 gånger flera än de 3000 som sitter på tågstationen i Budapest (jag vill dock inte på något sätt förringa deras lidande och elände) och ge oss iväg till Norrköping, ockupera skiten och kräva dit Stetan Löfvén, Morgan Johansson, Anders Danielsson och Mikael Ribbenvik för att förklara och åtgärda det bedrägeri migrationsverket bedriver mot oss anknytningspersoner.
  • Miss Honey
    sjömannen skrev 2015-09-04 19:13:32 följande:
    Aake skrev de 2/9 att vi är ungefär 49.000 som vänta på besked. Då är det väl själva faen om du skall behöva åka ensam. Nej, låt oss samla alla, så blir vi 16 gånger flera än de 3000 som sitter på tågstationen i Budapest (jag vill dock inte på något sätt förringa deras lidande och elände) och ge oss iväg till Norrköping, ockupera skiten och kräva dit Stetan Löfvén, Morgan Johansson, Anders Danielsson och Mikael Ribbenvik för att förklara och åtgärda det bedrägeri migrationsverket bedriver mot oss anknytningspersoner.
    Håller med dig jag e beredd och demostrera
  • sjömannen
    Miss Honey skrev 2015-09-04 19:19:44 följande:
    Håller med dig jag e beredd och demostrera
    Tack! Då är vi 2 av 49000. Undrar när de 48998 faller in i ledet??????
  • MikaelLjung
    sjömannen skrev 2015-09-04 21:03:47 följande:
    Tack! Då är vi 2 av 49000. Undrar när de 48998 faller in i ledet??????
    Vilken dag?
  • sjömannen
    MikaelLjung skrev 2015-09-04 21:34:39 följande:
    Vilken dag?
    Vi får se när vi fått ihop minst 5000 vilken dag det blir.
  • Ellaa
    saaraajkaa skrev 2015-09-04 13:28:25 följande:

Du ska verkligen inte få en utskällning - du borde anmäla detta till ansvarig enhetschef, ring enhetschefen du har rätt till att få numret (annars finns det säkert på nätet). Du ska ringa hur mycket du vill, säg bara det här är mitt sätt att hantera denna situation - det är bortom min kontroll. Om allt handlar om ett lotteri så måste jag varje dag få veta om det skulle vara något. Säg, jag är lika maktlös som ni gör mig - allt jag kan göra är att ringa. Vad var det för enhet?

Hoppas du får tag på någon. Det här är så sjukt. 
    Lycka till, hoppas din långa väntan snart är över.
  • Ellaa

En sista uppdatering om vårt ärende:

Den 2 september fick vi ett omprövningsbeslut efter att jag mailade och begärde det, så från tillfälligt uppehållstillstånd i 2 år som han fick på första beslutet - så har det beslutet makuleras och han fick nu istället permanent uppehållstillstånd direkt. Det var värt 2 veckors väntan.
    De skulle inte få förvirra oss om att man ALLTID vid första beslutet endast kan få tillfälligt - det finns en lag om det men det finns också en lag om att man kan få Permanent uppehållstillstånd direkt vid redan gifta och/eller sambo i minst 2 år vid ansökningsdatumet (alltid bra att veta om det finns en motsägande lag som man kan åberopa). 

Förhoppningsvis behöver vi aldrig mer ha med de att göra igen byråkratiskt. Jag hoppas de får pli på situationen snart och att alla nya snart kan bidra på vardera enhet. 

• fsecure22

För er som  gillar att använda statistik för att framföra era argument så fick jag detta av  Migrationsverket i Norrköping. Detta gäller innevarande år......... Men jag kan inte  ytda vad innebörden är bakom alla rubriker. T.ex. hur skiljer man på Etablerad anknytning och nyetablerad exakt.....
    Detta ska vara den samlade bilden av aknutningsärenden så här långt... Jag tycker inte bilden stämmer överens med den statistik vi själva bygger upp här....

1:a/Förl
    ÄrendeKat 2
    Inkomna
    Avgjorda
    varav bifall
    varav avslag
    varav avskrivna
    varav övriga
    Snitt handläggningstid totalt
    Andel inom 3 mån tot
    Andel inom 8 mån tot
    Bifalls- andel totalt