• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

AAke skrev 2015-07-19 04:57:57 följande:

jag loggade in och såg att namnet är klickbart.

Handlingar som bifogats ärendet

DatumHandling2014-10-23

Registrering av giftermål i hemlandet

2014-10-23

Vigselbevis

2014-10-23

Ansökan

2014-10-23

Begäran om skriftlig utredning från referenten

2014-10-23

Kopia av pass som visar identitet och giltighetstid

2015-04-23

Fullmakt

2015-04-23

Anknytningsutredning

vad menas med "Begäran om skriftlig utredning från referenten"

utredning låter dåligt, men jag fattar inte riktigt? är ju från datumet som vi sökte.

snart dags för JO anmälan.

om vi inte får UT snart då kommer vi inte ha sett varandra på ett helt år, deprimerande :(

står att ärendet ligger i Norrköping, vet inte om vi har handläggare eller ej, har ännu aldrig kontaktat dom.

"Begäran om skriftlig utredning från referenten" - referenten är du, jag (de svenska medborgarna som ansökande vill flytta till. Efter att din sambo gjorde sin ansökan får då ett mail ju som uppmanar Dig att göra samma ansökan typ, det är den. Så det är inget du behöver oroa dig för. Otroligt hur du har lyckats från att hålla dig från att ringa - de skriver ner alla gånger som man ringer sen vet jag inte om det spelar roll. Men ifall du ringer får du reda på enhet och om ni har handläggare så är det bra att ringa den och dubbelkolla med den. Tråkigt att så långt tid gått - du har inte möjlighet att ansöka om besöksvisum till henne för någon vecka eller så? De rekommenderar ju att man fortsätter ses under tiden.

Hoppas ni hör något snart!
  • Ellaa
    AAke skrev 2015-07-19 10:22:54 följande:

att jag är referent förstod jag, men jag ser nu att jag läste fel, jag läste det som att jag hade begärt utredningen, men det var inte så dom menade det...

jag har varit ganska så lugn fram tills ~nu, redan flera månader innan vi sökte så var tanken att min fru skulle komma till sommaren (så att hon skulle hinna bli klar med sina studier) Men precis allt har gått åt skogen nu känns det som, vår ansökan lämnades tyvärr in lite sent då vi ville ha alla papper klara utan att komplettera (och hamna på 18 månader) min fru bytte efternamn, nytt pass och översättningar behövde göras som drog ut på tiden lite.

Jag såg fram emot den här sommaren tillsammans med min fru, hade tänkt ta ut en vanlig svensk sommarsemester för första gången, men då Migrationsverket dröjer då avsade jag mig semestern, men jag känner att jag håller på att gå in i väggen nu så jag hade verkligen behövt den.

Förra året köpte vi ett hus som vi har varit tvungna att fixa mycket på (dyrt)

jag har 0 på kontot nu men räkningar på 25000 denna månad och nästa månad blir det över 30000 (köpte ny värmepump till huset) Det är mer pengar än jag tjänar just nu och min fru skulle behöva att jag skickar henne pengar denna månad (typ 5000)

att jag skulle ta en extra resa till henne känns inte bra ekonomiskt just nu.

Och om vi söker visa, alltså det är så förbannat mycket papper och saker som ska fixas (bland annat, inbjudan, lönespecifikation/bankkontoutdrag, försäkring, flygbiljet (biljett före man söker visa...)och avgifter att betala hit och dit, enkelt från USA men inte Thailand.

Men det är klart, kanske "bäst" ändå att söka visa för en vecka och att hon inte åker hem, men hon får då ändå inte gå på SFI till exempel.

Dom slösar så mycket tid för oss alla.

min fru måste vara tillbaka i Thailand i mars för en cermoni, om tiden fram tills dess blir för kort då vill hon inte åka hit för att det är slöseri med pengar på flygbiljetter för kort tid

:( Usch vilket helvete. Hela livet på still även om räkningarna måste betalas iaf - så står allas liv i luften, iaf emotionellt. Jag förstår, vi har valt att ignorera deras skitsnack om att sambon inte får vara här - han är här iaf och vi kommer stanna ihop oavsett vad! Eftersom vi lämnade livet i Usa i december, så har ju min sambo ingenstans att ta vägen heller. Jag fick ju jobb så fort jag kom hem, så vi är också ekonomiskt beroende av varandra. Sanslöst att M-verket inte inser att gifta/sambo par är ETT hushåll och vilken ekonomisk börda det är att hålla ihop livet därför ska jag göra en JK anmälan för skadestånd... Passerat 9 mån, då JO anmälan var VÄRDELÖS! Jag tipsar på att du ska ringa och be om att få nr till den handläggaren som skickade ut ert intervjumail, be om namn & nr och när du får tag på hen säg att du och frugan nu mår psykiskt dåligt o att du vill se vad som händer om ni ansöker om besöksvisum - är de sjyssta så KANSKE hon tar ert ärende i hänsyn. Önskar er all lycka till!
  • Ellaa

Har någon nr till Örebro enheten? Skulle behöva den! Tack på förhand!

• Ellaa
    sjömannen skrev 2015-07-20 14:16:33 följande:

Borde väl vara känt av alla nu att telefonnumren till de olika avdelningarna finns att hämta på följande länk:!!

www.familjeliv.se/leave%3A%2F%2Fdocs.google.com%2Fspreadsheets%2Fd%2F1c8SZxVniTSbN7neeUjTIEVDgXInQTfiAKWMzQ_k55bA%2Fedit%3Fpli%3D1%23gid%3D706601569

Om så vore fallet skule jag inte frågat sjömannen :) aldrig kunnat öppna det dokumentet heller, får göra det på jobbet imorgon. Tack för infot.
  • Ellaa
    JamJam skrev 2015-07-21 11:34:29 följande:

Nr till Örebro 0104859585

Ringde precis och fick info att de just nu jobbar med Mars 2014 ärenden..... hahahahha!

Herregud nu är det ju bara skrattretande. För två veckor sedan jobbade de med Augusti 2014 så antagligen jobbar de bakåt då. Vad ska man annars tro.

Åh herregud vilka skojare.... vilket jävla skämt!!!!

Jag hörde från Växjö/Flashback att de sagt att de jobbar med juli 2014. Igår sa de på Växjö att man kan räkna med från 1 sept att det är full personalstyrka då. Så i stort sett är det 99% dött fram tills dess när det gäller handläggning.

En handläggare från Örebro som var den tog som hade vårt ärende vid intervju utskicket som jag lyckats få tag på namn + nr på är åter från semester 17 augusti - så nu framåt dess finns inte mycket att göra. Anar att vi ser på 12 månaders väntetid. Men du har rätt JamJam det är skrattretande at this point. Fick hem brev från JO i stort sett = värdelöst. Som att ett fjuttigt brev ska underlätta men jag gjorde skadeståndsanmälan nyss. Lär nog läggas ner men gör allt jag kan iaf.
  • Ellaa
    AAke skrev 2015-07-21 15:32:20 följande:

om man mejlar Mig, hur lån tid tar det innan man får svar?

jag hatar telefonköer...

men det börjar luta åt att vi söker besöksvisa en andra gång, snacka om att dom fördyrar processen. 

nu 2 dagar kvar tills 9 månaders gränsen, JO anmälan är ju värdelös ja, men kan man inte göra något annat? typ en polisanmälan på någon, kanske på Stefan Löfven? eller någon annan med mer ansvarig position i denna pajas regering?

Ja en sådan anmälan läggs självklart också ner, men grejen är att om jag vill göra en anmälan då har polisen skyldighet att ta upp anmälan, annars bryter dom själva mot lagen

Inom 5 dagar får man svar. Hört att det inte går att polisanmäla en myndighet - allt är typ värderlöst för oss att försöka. Snacka om att känna sig maktlös, jag avvaktar tom mitten av aug för jag är trött på att ringa och få veta INGET i stort sett hänt.
  • Ellaa
    HAJ10 skrev 2015-07-21 16:57:17 följande:

Örebro har sagt de tre senare ggr jag pratat med dem att de jobbar på aug-14, så det kanske stämmer? Men hur länge har de egentligen gjort det... som vanligt vägrar de att ge någon som helst uppfattning om hur länge det kan tänkas vara kvar till ens ärende plockas upp i E3. Har iaf fått två pers att antyda 12-13 mån totalt som troligt och även att erkänna att de inte förväntar sig få ökade resurser till hösten, så inget tyder på att de ska öka takten. En sa dessutom att det kommit in massor av ärenden efter augusti -14 och att detta kan göra att de heller inte kan jobba lika "snabbt" (hohohoho) månad för månad.

Jag tänker faktiskt försöka söka om förtur nu även om det nästan garanterat inte kommer att gå igenom.

De lär väl göra klart augusti 2014 i september i år - för sommaren verkar helt dött. Få som fått beslut och verkar skett med typ tur. Jag tror som dig ett år lär vara väntetiden. Ett skämt då på JO brevet som jag fick hem stod det att M-verket kommer att återgå till vanlig funktion till slutet av 2015/början på 2016 - de har ju också anställt på alla ställen men de lär väl inte börja förrän i höst. Så ja 12-14 mån lär det vara. Sök! Kan inte skada!
  • Ellaa
    Naabz skrev 2015-07-21 20:15:01 följande:

Mejlade till dem för två veckor sen. Skrev ett långt mail om vår situation och om hur dåligt vi mår av att leva i denna ovisshet. Hur länge vi har väntat på besked osv,,,, Väntade i över en vecka på svar och svaret jag fick löd:

Hej Naabz,Tack för ditt mejl.Handläggningstiden är mer än nio månader. Vi kommer att kontakta er när beslutet är taget.Med vänliga hälsningar

************KundtjänstenMigrationsverket

********* = namnet på personen som svarade...googlade på namnet och det visade sig att det är en tjej på 21 år som svarade.

Dumt av mig att förvänta mig nåt mer av migrationsverket.

Idag så har vi väntat i 325 dagar sen vi skickade in ansökan och fortfarande inte hört nåt.

Nabz, ring Växjös teamledare... Ni går mot 1 års väntetid snart. försök att få prata med teamledaren och se om han har hjärta nog att hjälpa er - det är sanslöst.
  • Ellaa
    Naabz skrev 2015-07-22 10:41:25 följande:

Hejsan.

Har precis pratat med Växjö. Pratade med kvinnan i säkerligen 15 minuter och hon sa till mig att det inte finns nån teamledare och att jag inte kan få nån annan information av någon annan än den info som jag får av henne. När jag frågade efter den personen som öppnade vårt ärende den första gången för att skicka handlingarna till ambassaden så vägrade hon att ge mig namnet på den personen.

Ännu ett värdelöst samtal till migrationsverket.

Alla enheter ska ha teamledare. Enda tipset är att kanske via mail fråga efter namnet, enhet och nr på handläggaren som gjorde er intervju formulär och hoppas på att någon ger er namn. De på Växjö säger att samtliga handläggare är åter på plats 1 sept. Inget lär väl hända till dess känns det som. Önskar er lycka till vet hur länge ni har väntat!
  • Ellaa
    Anonym (cia) skrev 2015-07-23 13:17:10 följande:

Okej, dom sökte båda, eller han sökte båda och har fått båda. 

Hur som tycker jag handläggningstiderna är helt galna och inte okej någonstans. Lider med er som väntar och önskar er all lycka.

Tack, det är verkligen extremt ledsamt och tärande att sitta dag ut och dag in såhär, din dotter och hennes man hade verkligen tur att få allt klart så snabbt! Vilket land är han ifrån?

Med UT och PUT ingår arbetstillstånd så de var verkligen den där 0,001% med sådan tur! Glad för deras skull.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid