Uppdatering från Flashback:
(en person har fått beslut, total väntetid 8 mån och 15 dagar, han skrev jättemycket om hur hela deras process varit, inkl. namn, datum, dossienumret, jag kopierar och klistrar in allt. P.s ALL HEDER ÅT HAN SOM INKLUSIVE LÄMNADE UT SITT DOSSIENR TILL ALLA OSS, första av alla som haft 1% av handläggningstur som lämnat ut den):
"Den 2015-07-23, fick vi äntligen beslut från Migrationsverket.
2014-11-08 ansökte vi digitalt om uppehållstillstånd (Planerar att gifta dig eller bli sambo) och då var handläggningstiden 14 månader. Detta var ju självklart inte en acceptabel handläggningstid men vid tiden för ansökan så hade jag tanken att detta är ju inget jag kan påverka och då hade jag även ingen koll på lagstiftningen o.s.v. Men i april 2015 så uppdaterade Migrationsverket informationen på deras webbplats och man kunde nu utläsa att handläggningstiderna såg helt annorlunda ut.
Det var nu galenskapen med att ha med Migrationsverket började.
Nu, säkert över 1000 timmar senare, så är det äntligen fattat beslut i vårt ärende. Jag har ringt och mailat med dem vid flera tillfällen från april 2015 till idag och fått så många olika svar av dem. Jag har läst lagar, paragrafer, statistik, förordningar, JO-anmälningar, studie, googlat, följt forum, tittat på nyhetsinslag och reportage o.s.v. Med all den informationen jag lyckats samla på mig så gjorde jag förra veckan en JO-anmälan mot Migrationsverket och några handläggare. I anmälan hade jag även samlat på mig i stor sett all korrespondens från mina kontakter med verket.
Jag tänker inte skriva ner allt för mycket information då jag inte ens vet om det gör någon nytta. Det jag dock rekommenderar är att försöka ha mailkontakt med dem, då det är lättare att hålla koll på vem man har haft kontakt med, datum o.s.v. samt att det faktiskt finns svart på vitt vad som sagts i ärendet. Jag har lagt ned så många timmar på att prata med dem per telefon och det har gett mig mycket nyttig information, dock blir det betydligt svårare att faktiskt ha det som någon bevisbörda om man vill göra en JO-anmälan.
2015-06-12 gjorde jag även en ansökan om förtur p.g.a av en knäoperation jag ska utföra om någon månad. Dock fick jag avslag då de endast beviljar förtur för dem med livshotande sjukdom eller för de som väntar barn enligt handläggare Annie Johnsson, Örebro. I ansökan hade jag även skickat med ett läkarutlåtande där det stod att jag kommer vara i behov av assistans i minst en månad efter operation, och vara försvagad i benet i upp till 6 månader.
Ansökan skickades för övrigt direkt till migrationsverket@migrationsverket.se
Efter det att jag fick avslag på ansökan om förtur så hade jag en mailkonversation med beslutsfattare Eva Borg och på begäran om svar på hur lång tid det skulle ta o.s.v så fick jag endast deras standardsvar. Det jag upprepade i konversationen med henne var dock vilka skälen kunde vara för att vår ansökan mot förmodan kunde ta mer än 9 månader som det max ska ta enligt:
Utlänningsförordning (2006:97)
4 kap. Uppehållstillstånd
Handläggningstid
21 a §*Ett ärende om uppehållstillstånd enligt 5 kap. 3 och 3 a §§ utlänningslagen (2005:716) skall, om det inte finns särskilda skäl, avgöras senast inom nio månader från det att ansökan lämnades in. Förordning (2006:262).
Jag nämnde även för henne att jag nyligen gjort en JO-anmälan och deklarerade tydligt att jag även gjort anmälningar mot personal på verket.
Efter det att jag upprepat begärt att få svar på vilka skälen kunde vara så fick jag idag en handläggare och drygt en timma senare så var det fattat beslut i vårt ärende.
Jag har upptagit så mycket tid för personalen på Migrationsverket med alla mina samtal och mail att man nästan blir deprimerad när man sen ser att det endast jobbas en dryg timma med det och sen är det fattat beslut.
Ok, detta är nog den bästa dagen i mitt liv. Jag och tjejen firar ett år just idag, och 9 månader av dem har hon vart tvungen att befinna sig i Thailand p.g.a av lagar och förordningar. Men om dessa lagar och förordningar ska gälla för mig, och er, så ska dem ju självklart även gälla för Migrationsverket. Vi kan ju inte tillåta att Migrationsverket, utan skäl, bryter mot de förordningar som finns när vi själva måste lyda under dem. INGEN ska behöva vänta längre än 9 månader helt enkelt, och det enligt lagstiftningen.
Och för alla er som väntat längre än jag så kan jag inte annat än att beklaga, det är ju själva fan att vi ska kunna få ett snabbare beslut p.g.a påtryckningar.
Jag förstår att alla inte har varken lust eller tid att dividera med Migrationsverket, men att maila dem och begära vilka skälen för att ett beslut inte ska ske inom 9 månader kan alla göra.
Data i vårt ärende
Ansökt om UT för blivande sambo:
2014-11-08
Begäran av intervju för sökande:
2015-04-17
Intervju i Bangkok:
2015-05-08
Intervju registrerad hos verket:
2015-05-12
Beslut fattat:
2015-07-23
vårt kontrollnummer:
53061941
För att beskriva vårt ärende lite.
Som jag skrev tidigare så hade jag och tjejen endast träffats och bott ihop i Sverige under ca tre månader. Vi träffades här i Sverige då hon var på besök hemma hos en kusin och vi blev kära, sen flyttade hon till mig efter några veckor och bodde här tills hennes besöksvisa upphörde. Jag har aldrig vart i Thailand och vi hade inte speciellt mycket information att ge Migrationsverket. Tjejen kunde i stort sett ingen som helst svenska eller engelska så vi kommunicerade under lång tid med google översätt (vilket kunde ge en del märkliga diskussioner).
Att vi inte kunde kommunicera och att vi träffats under så kort tid kunde vara skäl för att göra en intervju med mig i Sverige, men det begärdes aldrig. Dock begärde dom kompletterande uppgifter från mig i Sverige. Om jag minns rätt var det 14 frågor jag svarade på.
Dom har inte heller begärt in något extramaterial alls från oss, så som Line-konversationer eller foton.
Nu över 8 månader senare och många timmar på chattklienten Line så pratar vi dagligen och använder sällan google översätt, men det vet inte Migrationsverket om alls. Dom vet inte heller att vi pratar flera timmar varje dag.
Övrig info
Mea Kraft (osäker på namn) i Örebro säger 2015-05-15 att dom arbetar med ärenden från Juli/August 2014.
Eva Borg säger 2015-05-18 att det är 8000 ansökningar i kön, beslutsklara och inte beslutsklara. Vilka typer av ärenden nämner hon inte. Dock säger hon att det är skilda köer för beslutsklara ärenden och inte beslutsklara. Med beslutsklara antar jag att dom menar där sökande vart på intervju och det inte krävs in mer uppgifter.
Frida Dahlström i Örebro säger att Migrationsverket har ett kösystem och av vad hon kunde utläsa 2015-06-01 så hade dom 1900 anknytningsärenden före oss. Denna information nekar dock resten av de handläggare jag talar med till.
Annie Johnsson i Örebro säger 2015-06-02 att dom arbetar med ärenden från Mars 2014.
Jonatan Karlsson i Örebro säger 2015-07-02 att dom arbetar med ärenden från Mars 2014.
Jag orkar inte försöka sammanställa all information men vill påpeka att flera handläggare i april/maj/juni sa att dom arbetade med ärenden från augusti 2014, och de handläggare man talar med nu i juli säger att dom arbetar med ärenden från Mars 2014.
Jag har tittat på lite random kontrollnummer på Migrationsverkets webbplats och jag gick ända tillbaka till februari 2014, och av de kontrollnummer jag kontrollerade från februari så hade det inte fattats ett beslut i något av ärenden.
Kontrollerade 2015-06-10 och 2015-07-23
52611127 20140225 - Inte klart
52611119 20140225 - Inte klart
52611118*20140225 - Inte klart
52611114 20140226 - Inte klart
52611113*20140226 - Inte klart
52611112 20140227 - Inte klart
52611110*20140227 - Inte klart
Nu säger ju inte dessa kontrollnummer så mycket då jag inte vet vilken typ av ärenden det gäller, men jag kan iaf konstatera att dessa ärenden är riktigt gamla. Jag har även kollat över 50 kontrollnummer till från senare datum och kan konstatera att endast ett fåtal är klara, och de som är klara oftast har väldigt kort handläggningstid.
Bifall
Detta är ju bara en bråkdel av data jag har i detta ärenden. Och vad som gjort att just vårt ärende fick en handläggare samma dag som jag fick svar på ett mail jag skickat till Eva Borg vet jag inte. Vad som gjorde att vårt ärenden fick ett beslut fattat dryga timman senare vet jag inte heller. Men jag hoppas att denna information kan hjälpa andra som sitter i min sits. Kanske någon kan nyttja denna data och få sitt beslut inom ramen för lagen. Jag skriver ju trots allt denna information för att kunna hjälpa andra som är i den sits jag suttit i. Så jag försöker inte på något sett sticka andra i ögonen med detta, endast hjälpa. Så inga jävla kommentarer om det, tack.
Enheter
Som jag förstått det, med E3 ansökningar, så spelar det ingen roll vilken enhet dem ligger på. Som jag fått det beskrivet så måste varje ärende ha en enhet, men det betyder inte att just den enheten arbetar med ärendet utan bara att det är den enheten som sist gjorde något med ärendet. I vårt fall så låg det först i Sundsvall, en enhet som vid det tillfället ansökan kom in endast arbetade med pappersansökningar. Det enda handläggaren i Sundsvall gjorde var att titta vilken typ av ärende det var och dokumentera det. Det är även i detta stadie som det avgörs om det är ett ärende som anses kunna avgöras snabbt eller behöver mer utredning.
Sen hamnade ärendet i Uppsala och det enda handläggaren gjorde där var skicka vidare ärendet till ambassaden. Efter det har ärendet vart i både Örebro och Umeå.
Den enhet som jag har haft mest kontakt med i slutet har varit Örebro.
I Umeå ligger även deras inläsningscentral och jag har p.g.a att vårt ärenden låg i Sundsvall tidigare försökt få reda på om det låg i Umeå för inläsning i deras nya digitala system. Men detta har jag inte fått något svar på. Så varför ärendet ens låg i Umeå vet jag inte men antar att det har med intervjun från ambassaden att göra.
Så att försöka jaga och få reda på vilken enhet man har verkar inte vara till så stor nytta som jag fått det beskrivet. Att även försöka jaga en handläggare verkar inte heller ha någon betydelse. De handläggare som vi haft i ärendet har bara vart de som sist tittade på det och sen har det kommit en ny.
Så först tittar en handläggare på ärendet när det kommer in och lägger det i ett fack för hur dom ska utreda det vidare. Är det ett komplicerat ärende så måste personalen som arbetar med just det ärendet ha en högre utbildning och dessa ärenden tar i regel längre tid och dessa utredare gör betydligt färre beslut per månad. Är det enklare ärenden så krävs det inte lika hög utbildning för personen som skall handlägga det och dessa handläggare fattar i regel betydligt fler beslut per månad.
Frida Dahlström i Örebro säger att vissa handläggare handlägger 10 ärenden per månad, och andra kanske upp till 80 ärenden. Frida säger även att det är ett kösystem. Dock är kösystemet komplicerat eftersom personalen på Migrationsverket inte handlägger alla typer av ärenden. Så egentligen är det flera kösystem som är inbakat i deras system för ärendehantering.
Sen är det massvis med andra faktorer som spelar in i handläggningen som t.ex ålder, social status, religon, åldersskillnad, barn, giftermål, hemland o.s.v. Allt detta går att läsa i en studie som jag läst, och även om den har några år på nacken så antar jag att mycket av detta finns kvar.
Studien
lup.lub.lu.se/luur/download&recordOId=1710121&fileO Id=1715976n
I studien kan man se att sökande just från Thailand har en väldigt liten procentenhet som faktiskt får avslag på deras ansökningar. Om jag minns rätt så var det endast 2%. Så det betyder att resten, 98%, faktiskt sitter och väntar helt i onödan på att få leva med sin käraste. Och i de 2% som får avslag räknas även in dem som på egen begäran valt att inte fullfölja med ansökan, kanske p.g.a just långa handläggningstider.
2014 beviljades 4700 UT från Thailand och 94 av dessa fick avslag. Det betyder att 4606 människor måste vänta i snitt 14 månader för att få beslut för att lyckas fånga de där 94 personerna som få avslag.
Det man undrar är ju varför det inte kan beviljas temporära UT som gäller tills det att en grundligare utredning gjorts, och då faktiskt lägga ner resurserna på att jaga dessa 94 som fick avslag om dom inte självmant väljer att lämna landet.
Man kan som sagt även utläsa i studien att det skiljer väldigt mycket åt beroende på flera faktorer, och en faktor som avgör är ju från vilket land den ansökande kommer ifrån. Detta är väl inget jag ifrågasätter direkt, men det påverkar ju handläggningstiden.
I studien kan man läsa att är du man, har en bra utbildning och ett bra arbete så är det likställt med en hög social status. Är du även äldre än kvinnan och ingen av er är religös och kvinna kommer från Japan så är handläggningstiden betydligt kortare än i många andra fall.
Slutord
Bombardera Migrationsverket med mail där du hänvisar till lagtexten, begär att få in svar på godtagbart skäl för att ?just er ansökan? ska kunna ta längre tid än 9 månader, gör en JO-anmälan om du tycker att du blivit felaktigt behandlad. Två av handläggarna på Migrationsverket uppmanade mig till och med att göra en JO-anmälan.
Nu äntligen kan jag släppa detta elände med Migrationsverket och alla deras lögner jag hört under dessa månader. Jag hoppas att även ni kan få beslut inom 9 månader som lagen säger.
Sen vill jag nämna att Migrationsverket är väldigt toppstyrda och det verkar som dom ofta får direktiv att utföra någon ny order. I början på 2015 fick dom order om att skicka ut så mycket begäran om Intervju som möjligt på kort tid, och då blir ju självklart den vanliga ärendehantering drabbad. Det var därför vi fick intervjutid samtidigt som flera andra som ansökt långt senare än oss.
Nu verkar dom fått direktiv att börja beta av gamla ansökningar först, detta gör ju självklart att andra ansökningar blir drabbade med. Det kan vara en av anledningarna till varför man får olika svar olika månader. Så beskrev en handläggare det för mig iaf.
Kontaktuppgifter Migrationsverket
Sundsvall 010-485 36 92
Umeå 010-485 24 60
Örebro 010-485 95 85
migrationsverket@migrationsverket.se
Vad gör man inte för kärleken!!!
floppflopp"