• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • laajnaa
    Anonym (Jonis) skrev 2015-02-11 21:10:06 följande:

Åh är din man med från Albanien? Vad roligt, det är min med :) i fredags hade vi väntat ett år precis :/ så nu bara kan det inte vara lång tid kvar! Intervju tid fick vi jättefort och den tog ett par timmar för min man med men gick bra :)

men vaa har ni väntat i ett år ? :O stackarna ja hoppas att ni får svar så fort som möjligt !!!! lycka till !! :)
  • Elsanna
    Ellaa skrev 2015-02-11 20:45:56 följande:

Letitia:

Har det hänt dig? Det var en konkret fråga.

Jag förstår vad du menar, sånt är extremt vanligt. Man får se på hela situationen liksom. Samt är uppehållstillstånd tillfällig, det går inte längre att få medborgarskap bara sådär utan den gäller tills passet går ut. Min sambo är amerikan, vi har bott tillsammans redan innan i New York i flera år.. Jag fick böna och be att han flyttade hit med mig för jag saknar min familj. Inte så många med bra jobb ich utbildning från Usa väljer att lämna landet bara sådär. Och sen finns det instanser av livet man INTE kan planera eller veta, utan man får lita på sitt omdöme. Och man blir inte kastad i sopptippen om man inte låter sig, livet går vidare :) och man måste ha jävligt lågt självförtroende om man ska vara rädd ska bli 'lämnad pga någon snyggare'. Man ställer sig upp igen!

Elsanna:

Jaha ok, hur fick du den informationen? Att de skulle nu gå igenom aug-sept ansökningarna? Ni får nog säkert information snart! Jag vet vissa säger det tar 4-6 mån medans andra säger 11 månader. Allt man kan hoppas på är lite tur! Uppdatera gärna här hur det går för samtliga, typ när ni sökte, när ni fick svar (för de som har fått svar) etc. LYCKA TILL!

Jag fick den informationen av en tjej på enheten i växjö. Det hon sa var - jaa kan ialf säga att dom precis är färdiga med ansökningarna juni-jul dom ska börja med Aug- Sep nu så mejlet kan komma när som och detta va kanske 3 veckors sen men ff inte hört något. Jag har läst att t ex i göteborg så är dom bara på Maj ansökningarna så der beror mkt på vart din ansökan ligger
  • Bellaa

Hejsan, jag undrar är det någon som vet hur de jobbar med ansökningar som ligger i tillståndsenheten 3 solna i stockholm? skickade in ansökan 4 december 2014 väntar på mejl om intervju, tacksam för svar =)

• LEnL
    Elsanna skrev 2015-02-11 00:51:35 följande:
    Ni som har er ansökan i Växsjö vilket datum skicka ni in er ansökan och har ni fått tid ang intervju
    skickade in ansökan 12 aug. ja tid för intervju i Algeriet 28 MAJ :/
  • Barwaary

Vi ansökte i den 4/1-2015 och han var på intervju den 19/1-2015 och så fick jag hem frågeformulär som jag svarade på och skickade till migrationsverket förra veckan i Onsdags, har ringt några gånger och har fått en handläggare har ringt henne men bara fått svaret att hon har mycket papper....

• Bellaa
    Barwaary skrev 2015-02-12 14:57:17 följande:

Vi ansökte i den 4/1-2015 och han var på intervju den 19/1-2015 och så fick jag hem frågeformulär som jag svarade på och skickade till migrationsverket förra veckan i Onsdags, har ringt några gånger och har fått en handläggare har ringt henne men bara fått svaret att hon har mycket papper....

Vart ligger ert ärende? det gick fort för er vilket land söker den sökande ifrån om man får veta=)?
  • usaochsverige

hej Barwaay!

Erat fall gick extremt snabbt, vilken tur!

Som någon annan här frågade, vill du dela med dig vart din partner är ifrån?

Vilken enhet har ni erat fall hos?

Jag har hört att mycket kan bero på ansökningsland, dvs om partnern kommer

från ett krigsdrabbat land eller liknande så kan det gå snabbt att få intervjutiden (eller om man väntar barn ihop) men handläggningstiden efter det kan ta sin tid.

Men kommer man från I-länder te x. Usa, Canada, Australien så kan svar för

intervjutiden ta sin normala tid oftast 4-7 mån men man får svar ibland samma dag

eller inom en vecka. Sen beror mycket på om man har vart sambo sen innan (med bevis)

såklart. Eller om man kanske träffades på nätet och vill flytta ihop nu.

Alltid tröstande att läsa andras historier och ge varann stöd,

Håll oss uppdaterade!

• Barwaary

vårt ärende ligger i Växjö, han befinner sig i Irak just nu....

• Mimmipigg

Min man gjorde sin intervju den 26 januari (ansökan skickad 1 augusti 2014) men de har fortfarande inte öppnat vårt ärende. Jag ringde handläggaren jag hade fått namnet på för lite mer än en vecka sen o han sa att han var den som skickat in mailet för intervjun och att han inte var den som kommer göra själva beslutet. Jag fick iaf lite information om våran ansökan o hur de arbetar. Är man i det elektroniska systemet så handlägger de ansökningarna efter det datumet de inkom. Han sa även att vårt ärende kommer troligen att öppnas för beslut inom en månad dvs om den handläggaren anser att ansökan är komplett o inte behöver undersökas mer. Har ringt flera gånger till migrationsverket o de som jag pratat med tycker iaf att vår ansökan ser mycket komplett så det känns iaf positivt.

• usaochsverige
    Barwaary skrev 2015-02-14 13:29:32 följande:

vårt ärende ligger i Växjö, han befinner sig i Irak just nu....

Hej, tack för ditt svar. Vårt ärende ligger också i Växjö, glad för eran

skull att det gick snabbt, hoppas ni snart är klara med hela processen vet

att Irak har det väldigt ostabilt nu. Han förtjänar att finna sig i trygghet!

Håll oss gärna uppdaterad hur det går för er!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid