• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • LEnL
    Anonym (hatar.att.vänta) skrev 2015-02-05 17:16:00 följande:

Grattis!! 

Hmm konstigt... Bäst att ringa och fråga dom tycker jag. För mig har det tagit mellan 40 minuter och över två timmar att stå i kö! Man kan ju skriva in sitt nummer så att man slipper stå i kö alltså att dom ringer upp när det är din tur, det tar SKITLÅNGT tid!! Det är då det tagit mer än 2 timmar att få svar. 

Ja i aug ringde jag prick åtta och då var det så fullt att jag inte ens fick en kötid :P en annan gång fick jag vänta 1,5 timme, men i morse endast 10 minuter Förvånad  Så fram kom jag men jag blev tvungen att ringa teknisk support också i och med problemet med kompletteringen. 

De har tydligen haft ganska mycket problem med tekniken och elektroniska ansökningarna så därav ingen knapp för bifoganden, vilket hon jag pratade med också tyckte var oerhört konstigt. Men jag får maila dem istället.

En dålig nyhet var dock att min fästmans intervjutid dröjer ända till MAJ Skrikandes Han ska ha intervju på ambassaden i Algeriet. Mycket mycket myyyycket lång väntetid tycker jag.

• Anonymsegt

Har någon pratat med enheten i Umeå på senaste tiden? Vet ni vilken månad de bearbetar just just nu? Ringde precis men fick inget bra svar... Är inne på min 4:e månad nu. Får säkert vänta ett tag till men det är kul att veta vart de ligger med arbetet :)

• Anonanon223

Hej!

Jag vet bara att Göteborgs tillståndsenhet jobbar med Maj 2014 ärenden just nu.
    De har jobbat med dessa ärenden sedan mitten av Januari.

• Migränverket

Inne på 5:e månaden Umeå.

• Barwaary

hej, det är så att min man bor i Irak där det är krig nu, och han har varit på intervju den 19 januari och några dagar efter så fick jag hem ett frågeformulär där jag skulle svara på några frågor och det har jag gjort och så skickade jag det till Migrationsverket i Växjö, men min fråga är ungefär hur länge det kommer dröja innan vi får ett svar antingen ja eller nej......

• Migraume

Ni som har ert ärende hos enheten i Umeå! Skriv gärna när ni fått intervjumail :) lite kul att veta hur det går för alla.

• LEnL
    Barwaary skrev 2015-02-06 14:11:32 följande:

hej, det är så att min man bor i Irak där det är krig nu, och han har varit på intervju den 19 januari och några dagar efter så fick jag hem ett frågeformulär där jag skulle svara på några frågor och det har jag gjort och så skickade jag det till Migrationsverket i Växjö, men min fråga är ungefär hur länge det kommer dröja innan vi får ett svar antingen ja eller nej......

oj ingen aning. Vi ansökte elektroniskt i aug 2014 och fick ok att boka intervju i feb 2015, också med ärendet i Växjö. sen beror intervjutiden helt på ambassaden i landet, men vi får vänta på intervjun ända till slutet av maj. Efter det så tar MIGverket ett beslut,
  • Elsanna
    LEnL skrev 2015-02-09 17:44:14 följande:
    oj ingen aning. Vi ansökte elektroniskt i aug 2014 och fick ok att boka intervju i feb 2015, också med ärendet i Växjö. sen beror intervjutiden helt på ambassaden i landet, men vi får vänta på intervjun ända till slutet av maj. Efter det så tar MIGverket ett beslut,
    Ni som har er ansökan i Växsjö vilket datum skicka ni in er ansökan och har ni fått tid ang intervju
  • trött usa pendlare
    Elsanna skrev 2015-02-11 00:51:35 följande:
    Ni som har er ansökan i Växsjö vilket datum skicka ni in er ansökan och har ni fått tid ang intervju
    vi ansökte 30 aug-14 fortfarande inget mail...
    men dom har sagt att det borde nog komma nu i feb så vi hoppas på det...
    när ansökte ni?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid