• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • usaochsverige
    Mimmipigg skrev 2015-02-14 14:32:18 följande:

Min man gjorde sin intervju den 26 januari (ansökan skickad 1 augusti 2014) men de har fortfarande inte öppnat vårt ärende. Jag ringde handläggaren jag hade fått namnet på för lite mer än en vecka sen o han sa att han var den som skickat in mailet för intervjun och att han inte var den som kommer göra själva beslutet. Jag fick iaf lite information om våran ansökan o hur de arbetar. Är man i det elektroniska systemet så handlägger de ansökningarna efter det datumet de inkom. Han sa även att vårt ärende kommer troligen att öppnas för beslut inom en månad dvs om den handläggaren anser att ansökan är komplett o inte behöver undersökas mer. Har ringt flera gånger till migrationsverket o de som jag pratat med tycker iaf att vår ansökan ser mycket komplett så det känns iaf positivt.

Hej Mimmi, skönt att intervjun är överstökad iaf! Lite frågor :)

När hörde ni från Migrationsverket att ni kunde boka intervjun? Vart är din partner ifrån? Vart ligger ert ärende? Vi skickade in 13 oktober 2014 från New York, och inte hört nåt vi vet bara att den ligger i Växjö.

Med vänlig hälsning,

Ella
  • jessib
    usaochsverige skrev 2015-02-14 15:04:31 följande:

Hej, tack för ditt svar. Vårt ärende ligger också i Växjö, glad för eran

skull att det gick snabbt, hoppas ni snart är klara med hela processen vet

att Irak har det väldigt ostabilt nu. Han förtjänar att finna sig i trygghet!

Håll oss gärna uppdaterad hur det går för er!

Sökte ni genom pappersansökan?

Kan det vara därför de fick intervju så fort? Bara en liten teori från mitt håll.

Vi sökte elektronisk 3 september, ligger i Umeå och bör få mailet när som nu. Ska bli skönt att ha intervjun avklarad!
  • Mimmipigg
    usaochsverige skrev 2015-02-14 15:07:53 följande:
    Hej Mimmi, skönt att intervjun är överstökad iaf! Lite frågor :)

När hörde ni från Migrationsverket att ni kunde boka intervjun? Vart är din partner ifrån? Vart ligger ert ärende? Vi skickade in 13 oktober 2014 från New York, och inte hört nåt vi vet bara att den ligger i Växjö.

Med vänlig hälsning,

Ella
    Vi gjorde som sagt vår ansökan 1 augusti 2014. Vi fick efter 3 månader veta att vårt ärende låg i örebro. Vi fick mailet om att boka intervju den 10 december och vi fick intervjutid ca 7 veckor efter det dvs 26 januari. Min man gjorde sin intervju i Skopje, Makedonien då han kommer från Albanien och den Svenska ambassaden i Albanien inte hanterar migrationsärenden. För de flesta som gjort sin ansökan efter maj 2014 har den längsta väntan vart just på mailet för att boka intervjun av de jag läst om iaf :) För oss tog det 4 månader o 9 dagar. Visst är det skönt att hans intervju är över då det var en stressig tid för min man då han var så nervös för den. Han fick sitta nästan 2 timmar o svara på alla frågor som var i ansökan så tur att jag hade sparat den så jag hade kopierat den till honom då de faktiskt frågade om saker som vilket år mina föräldrar o syskon föddes samt vilken stad jag föddes i osv.
  • usaochsverige
    jessib skrev 2015-02-14 15:50:37 följande:

Kan det vara därför de fick intervju så fort? Bara en liten teori från mitt håll.

Vi sökte elektronisk 3 september, ligger i Umeå och bör få mailet när som nu. Ska bli skönt att ha intervjun avklarad!

Hej, vi gjorde elektronisk ansökan. Hur gjorde ni? Jag tror deras skedde snabbt pga situationen i Irak, fast det är min teori eller ren tur. Men underbart för de att allt gick så snabbt.

Vart är din partner ifrån? Ja! Hoppas hoppas att ni får höra nåt snart... Har du hört nåt om hur enheten i Umeå är? Dvs är de snabba eller sega. Vårann ligger i Växjö än så länge verkar det mesta om den enheten vara positiv. Jag hoppas verkligen vi får höra åt snart. :)

Tack alla som delar sina erfarenheter och uppdateringar!
  • usaochsverige
    Mimmipigg skrev 2015-02-14 17:14:06 följande:

Vi gjorde som sagt vår ansökan 1 augusti 2014. Vi fick efter 3 månader veta att vårt ärende låg i örebro. Vi fick mailet om att boka intervju den 10 december och vi fick intervjutid ca 7 veckor efter det dvs 26 januari. Min man gjorde sin intervju i Skopje, Makedonien då han kommer från Albanien och den Svenska ambassaden i Albanien inte hanterar migrationsärenden. För de flesta som gjort sin ansökan efter maj 2014 har den längsta väntan vart just på mailet för att boka intervjun av de jag läst om iaf :) För oss tog det 4 månader o 9 dagar. Visst är det skönt att hans intervju är över då det var en stressig tid för min man då han var så nervös för den. Han fick sitta nästan 2 timmar o svara på alla frågor som var i ansökan så tur att jag hade sparat den så jag hade kopierat den till honom då de faktiskt frågade om saker som vilket år mina föräldrar o syskon föddes samt vilken stad jag föddes i osv.

4 månader och 9 dagar är inte länge (med tanke på deras långa väntetider!) vad skönt för eran skull att det är överstökat iaf.. Ja! Håller med det är väntan på att få boka intervjun som tar längst tid. De flesta amerikaner som jag har talat med som är i samma sits har tom fått svar SAMMA DAG! Inte mer än 4 dagar efter intervjun. Hoppas vårt svar kommer lika fort! Men just nu drömmer vi varje dag när vi får mail att det ska vara de! Ringde dock förra veckan måndag och vi har inte blivit tilldelade en handläggare än.. Vi har dock 1 dag sen kommit in på 4 mån + 1 dag så.
  • Zafirah
    jessib skrev 2015-02-14 15:50:37 följande:

De jag känner som gjort pappersansökan har alla fått en intervjutid direkt när de lämnat in ansökan på ambassaden. Så kan vara därför :)
  • usaochsverige
    Zafirah skrev 2015-02-14 23:30:41 följande:

De jag känner som gjort pappersansökan har alla fått en intervjutid direkt när de lämnat in ansökan på ambassaden. Så kan vara därför :)

Hej, jag tror det handlar om vilket land man ansöker ifrån.

För enligt Migrationsverket så tar den elektroniska ansökan mindre tid tror väntetiden är max 11 månader och för pappersansökan 14 månader, det blir inte lika effektivt att hantera pappersansökan, det är vad som står på hemsidan iaf. Jag tror den snabba intervjutiden brukar ges till de som kommer från länder med mycket oroligheter, för handläggningen efter intervjun oftast brukar ha längre tid. Speciellt för de oftast måste samarbeta med ländernas institutioner som inte är lika effektiva som i Sverige och adra icke oroliga länder. Där information som måste inhämtas kan ta betydligt längre tid än i länder där man lätt kan kommunicera. Den byråkratiska processen sker betydligt snabbare. Men vet inte hur det funkar hos de, men de verkar söka många nyanställda så de verkar ha mycket fullt upp.
  • Zafirah
    usaochsverige skrev 2015-02-15 09:02:45 följande:
    Hej, jag tror det handlar om vilket land man ansöker ifrån.

För enligt Migrationsverket så tar den elektroniska ansökan mindre tid tror väntetiden är max 11 månader och för pappersansökan 14 månader, det blir inte lika effektivt att hantera pappersansökan, det är vad som står på hemsidan iaf. Jag tror den snabba intervjutiden brukar ges till de som kommer från länder med mycket oroligheter, för handläggningen efter intervjun oftast brukar ha längre tid. Speciellt för de oftast måste samarbeta med ländernas institutioner som inte är lika effektiva som i Sverige och adra icke oroliga länder. Där information som måste inhämtas kan ta betydligt längre tid än i länder där man lätt kan kommunicera. Den byråkratiska processen sker betydligt snabbare. Men vet inte hur det funkar hos de, men de verkar söka många nyanställda så de verkar ha mycket fullt upp.

Jo det är mindre väntetid för webbansökan men bara för de med pappersansökan får en bokad intervjutid direkt betyder det ju inte att deras handläggning går fortare. Så spelar ingen roll vart personen kommer ifrån.

Såhär står det om pappersansökan:

"3. Lämna in ansökan på ambassaden

Du behöver boka tid för att lämna in din ansökan. Du kan boka tid genom att kontakta ambassaden söndagar-torsdagar 11.00-12.00.

Ta med den ifyllda ansökningsblanketten tillsammans med samtliga dokument. När du lämnar in din ansökan hos ambassaden får du en ny tid till en intervju."

• usaochsverige
    Zafirah skrev 2015-02-15 09:51:16 följande:

Jo det är mindre väntetid för webbansökan men bara för de med pappersansökan får en bokad intervjutid direkt betyder det ju inte att deras handläggning går fortare. Så spelar ingen roll vart personen kommer ifrån.

Såhär står det om pappersansökan:

"3. Lämna in ansökan på ambassaden

Du behöver boka tid för att lämna in din ansökan. Du kan boka tid genom att kontakta ambassaden söndagar-torsdagar 11.00-12.00.

Ta med den ifyllda ansökningsblanketten tillsammans med samtliga dokument. När du lämnar in din ansökan hos ambassaden får du en ny tid till en intervju."

Hej,

Jag skrev dock inte att de som lämnar in pappersansökan får en intervjutid och handläggning snabbare? Har en kollegas syster som jobbar där och tiden samt landet spelar roll i handläggningen då vissa bevisdokument är svårare att bevisa och få tag på där spelar ju land en viktig roll. Såklart helheten av ens historia, hur legitimt är relation och 'trovärdig' är den. Om de misstänker falska relationer så kan de försöka göra det svårt för en då de kräver lite mer bevis osv. Och självfallet tror jag mycket på vem handläggaren än, då myndighetsarbete är tolkningsbart till handläggaren. Har själv jobbat som utredare på myndighet. Är med i ett annat forum där endast amerikaner som söker uppehållstillstånd håller till, de som redan gått på intervju och har sitt uppehållstillstånd fick svaret inom en vecka efter intervjun. Men allt kan hända. Man bara hoppas att man inte blir ett av fallen som tar 11 månader innan man ens får höra nåt.
  • Anonym (hatar.att.vänta)
    usaochsverige skrev 2015-02-15 18:01:23 följande:
    Hej,

Jag skrev dock inte att de som lämnar in pappersansökan får en intervjutid och handläggning snabbare? Har en kollegas syster som jobbar där och tiden samt landet spelar roll i handläggningen då vissa bevisdokument är svårare att bevisa och få tag på där spelar ju land en viktig roll. Såklart helheten av ens historia, hur legitimt är relation och 'trovärdig' är den. Om de misstänker falska relationer så kan de försöka göra det svårt för en då de kräver lite mer bevis osv. Och självfallet tror jag mycket på vem handläggaren än, då myndighetsarbete är tolkningsbart till handläggaren. Har själv jobbat som utredare på myndighet. Är med i ett annat forum där endast amerikaner som söker uppehållstillstånd håller till, de som redan gått på intervju och har sitt uppehållstillstånd fick svaret inom en vecka efter intervjun. Men allt kan hända. Man bara hoppas att man inte blir ett av fallen som tar 11 månader innan man ens får höra nåt.
    vad heter det forumet/tråden? min kille är från usa och hade sin intervju förra måndagen :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid