• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • usaochsverige

Hej Alla!

Vi ansökte oktober 13e 2014, såklart inte hört nånting än... Så konstigt att leva ovetandes speciellt då vi sambos just nu och svårt att fortsätta med livet när man väntar på att ens sambo ska få stanna med en.

Tydligen så är vårt fall i Växjö men inte blivit tilldelad en handläggare än, någon som har erfarenhet från de där?

Elsanna, är din sambo amerikan?

Lycka till allihopa!

• Elsanna
    usaochsverige skrev 2015-02-11 16:09:11 följande:

Hej Alla!

Vi ansökte oktober 13e 2014, såklart inte hört nånting än... Så konstigt att leva ovetandes speciellt då vi sambos just nu och svårt att fortsätta med livet när man väntar på att ens sambo ska få stanna med en.

Tydligen så är vårt fall i Växjö men inte blivit tilldelad en handläggare än, någon som har erfarenhet från de där?

Elsanna, är din sambo amerikan?

Lycka till allihopa!

Jaha okej vi ansökte 27 september oden ansökan registrerades samma dag sa dom. Vår ansökan ligger i växjö dom sa att dom var klara med alla anökningarna som va registrerade juni-juli och skulle börja med augusti-sep nej nej han är från kovovo blir så jävla irriterad dom säger alltid olika så jobbigt att man ska behöva vänta
  • laajnaa

Tjeenaaa ! Ja å min sambo skickade in ansökan till migrationsverket den 18 juli 2014. Han är från albanien men gör sin intervju i Grekland.

Vi fick ett mejl om att boka intervju i mitten på januari, min sambo va på intervju nu idaaag. stackarn han fick sitta på intervju i lite mer än 2 timmar ! asså va förberädda när ni går på intervjun för dom frågade om allt ta me alla papper ni har å skriv ut gamla flygbiljetter å sånt. hoppas ni andra har lite mer tur å inte behöver intervjuas så länge :D

Nu hoppas ja bara att vi får ett JA å att det går fort !! :D

• Letitia

Jag hoppas bara att ni här i tråden inte blir lurade! Att inte karlsloken tar trollet för uppehållstillståndet, bidragen och tillgången till hela välfärdssamhället... och kastar er på soptippen sedan, för något snyggare från hemlandet, när han fått sitt PUT! Död

Fördomar är inget annat än ett destillat av mänsklighetens samlade erfarenheter
  • Anonym (väntar)
    Letitia skrev 2015-02-11 19:06:33 följande:

Jag hoppas bara att ni här i tråden inte blir lurade! Att inte karlsloken tar trollet för uppehållstillståndet, bidragen och tillgången till hela välfärdssamhället... och kastar er på soptippen sedan, för något snyggare från hemlandet, när han fått sitt PUT! Död

åh herregud, var det verkligen nödvändigt?
  • Anonym (M)
    Letitia skrev 2015-02-11 19:06:33 följande:

Jag hoppas bara att ni här i tråden inte blir lurade! Att inte karlsloken tar trollet för uppehållstillståndet, bidragen och tillgången till hela välfärdssamhället... och kastar er på soptippen sedan, för något snyggare från hemlandet, när han fått sitt PUT! 

Lägg ner. Det där är fullkomligt off topic, förolämpande och elakt.
  • Anonym (M)
    Anonym (väntar) skrev 2015-02-11 19:24:23 följande:

åh herregud, var det verkligen nödvändigt?

Ignorera henne bara, hon sprider sitt hat gentemot invandrare över hela Familjeliv.
  • Ellaa

Letitia:

Har det hänt dig? Det var en konkret fråga.

Jag förstår vad du menar, sånt är extremt vanligt. Man får se på hela situationen liksom. Samt är uppehållstillstånd tillfällig, det går inte längre att få medborgarskap bara sådär utan den gäller tills passet går ut. Min sambo är amerikan, vi har bott tillsammans redan innan i New York i flera år.. Jag fick böna och be att han flyttade hit med mig för jag saknar min familj. Inte så många med bra jobb ich utbildning från Usa väljer att lämna landet bara sådär. Och sen finns det instanser av livet man INTE kan planera eller veta, utan man får lita på sitt omdöme. Och man blir inte kastad i sopptippen om man inte låter sig, livet går vidare :) och man måste ha jävligt lågt självförtroende om man ska vara rädd ska bli 'lämnad pga någon snyggare'. Man ställer sig upp igen!

Elsanna:

Jaha ok, hur fick du den informationen? Att de skulle nu gå igenom aug-sept ansökningarna? Ni får nog säkert information snart! Jag vet vissa säger det tar 4-6 mån medans andra säger 11 månader. Allt man kan hoppas på är lite tur! Uppdatera gärna här hur det går för samtliga, typ när ni sökte, när ni fick svar (för de som har fått svar) etc. LYCKA TILL!

• Letitia
    Ellaa skrev 2015-02-11 20:45:56 följande:

Letitia:

Har det hänt dig? Det var en konkret fråga.

Jag förstår vad du menar, sånt är extremt vanligt. Man får se på hela situationen liksom. Samt är uppehållstillstånd tillfällig, det går inte längre att få medborgarskap bara sådär utan den gäller tills passet går ut. Min sambo är amerikan, vi har bott tillsammans redan innan i New York i flera år.. Jag fick böna och be att han flyttade hit med mig för jag saknar min familj. Inte så många med bra jobb ich utbildning från Usa väljer att lämna landet bara sådär. Och sen finns det instanser av livet man INTE kan planera eller veta, utan man får lita på sitt omdöme. Och man blir inte kastad i sopptippen om man inte låter sig, livet går vidare :) och man måste ha jävligt lågt självförtroende om man ska vara rädd ska bli 'lämnad pga någon snyggare'. Man ställer sig upp igen!

Elsanna:

Jaha ok, hur fick du den informationen? Att de skulle nu gå igenom aug-sept ansökningarna? Ni får nog säkert information snart! Jag vet vissa säger det tar 4-6 mån medans andra säger 11 månader. Allt man kan hoppas på är lite tur! Uppdatera gärna här hur det går för samtliga, typ när ni sökte, när ni fick svar (för de som har fått svar) etc. LYCKA TILL!

Nej, det har inte hänt mig. Jag skulle aldrig vara så naiv och lättlurad!

När det gäller män från USA, så beror det ju på vilket socialt strata de lever i. Precis som du säger, så har inte en man med bra utbildning och jobb något att vinna på att flytta till Sverige. Skatterna blir ju bara högre här.

Men en loser skulle mycket väl kunna vinna på det, eftersom de som går på welfare (motsvarigheten till vårt socialbidrag) får ut mycket mindre där. Det är dessutom ofta osäkert om de ska få något alls, ens till livets nödtorft - det kan finnas tidsbegränsning för hur länge man får uppbära bidraget, o.s.v..
    Fördomar är inget annat än ett destillat av mänsklighetens samlade erfarenheter
  • Anonym (Jonis)

Åh är din man med från Albanien? Vad roligt, det är min med :) i fredags hade vi väntat ett år precis :/ så nu bara kan det inte vara lång tid kvar! Intervju tid fick vi jättefort och den tog ett par timmar för min man med men gick bra :)

laajnaa skrev 2015-02-11 17:51:46 följande:

Tjeenaaa ! Ja å min sambo skickade in ansökan till migrationsverket den 18 juli 2014. Han är från albanien men gör sin intervju i Grekland.

Vi fick ett mejl om att boka intervju i mitten på januari, min sambo va på intervju nu idaaag. stackarn han fick sitta på intervju i lite mer än 2 timmar ! asså va förberädda när ni går på intervjun för dom frågade om allt ta me alla papper ni har å skriv ut gamla flygbiljetter å sånt. hoppas ni andra har lite mer tur å inte behöver intervjuas så länge :D

Nu hoppas ja bara att vi får ett JA å att det går fort !! :D

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid