• kokos

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Här kommer fortsättningstråden som vi kan följas åt i när allas bebisar har kikat ut Glad

Jag hoppas att ni vill hänga på och diskutera lite om hur det går för de små liven...

• Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014
  • trulle82
    kokos skrev 2014-10-16 20:39:23 följande:

Hej i tråden!

Hur går det för alla? Mår bebisarna bra?

Här är det förkylt men ingen annan som är så jag undrar om det kan hänga ihop med tandsprickning. Mina andra fick alltid feber men nu är det bara snuvig....

Det går bra med mat. Brukar ge gröt på morgonen och byta ut ett mål mot riktig mat. Ibland lunch ibland middag lite beroende på hur länge han varit utan och sovit. Han älskar mat

Hej!
    Här går det bra tycker jag. Alva har också varit lite förkyld, främst snuvig och lite täppt. Hoppas det håller på att bli bättre nu, kändes så i natt. Vi får se.
    Mat har jag inte börjat så mycket med än, mer än en sked med smakprov och ibland från fingret med lite av vår mat. Tänkte jag skulle vänja henne mer vid välling/gröt så hon kan få det på kvällen. Kanske kan nätterna bli bättre då tänker jag :) De är ju fortfarande dåliga!! Hur gammal är din nu?
  • trulle82

Ger du egen mat, eller kör du med burkar när du byter ut mål?

• kokos

Min är 5,5 månad. Jag har gett burkmat. Ska dock börja prova lite hemmagjord mat efter helgen...

• Ciliaja

Sienna är 4,5 månad och jag har börjat ge en portion gröt på kvällen i hopp om att hon ska sova (vaknar ju fortfarande en gång i timmen) än så länge har de inte hjälpt men hon älskar gröten! Ibland ger jag någon tesked med puré mitt på dagen. Hon har även smakat bröd, pasta, ris och potatismos. Allt i mikro bitar...Päron, banan och katrinplommon också. slukar allt hon får med god aptit :)

• Sade

Bebisen blir nu fem månader och har gett lite gröt och smakprov på vår mat från fingret.

Lillen är lite förkyld och hostar och snorar, hoppas det går över snart. I natt sov han i alla fall bra och det var skönt med en god natts sömn. Sen att han vaknade och ammade varannan timme stör mig inte så länge som han somnar om igen.

Jag börjar bli less på att han inte sover på kvällarna. Det går bra att amma han och lägga han insändarn runt sju. Men efter knappt en timme vaknar han och är ledsen och om han ska sova vidare i sin säng så behöver han nattas om stup i kvarten och det orkar jag inte med. Så han får vara uppe med oss vuxna och somnar tillslut i famnen. Vore skönt med ett par timmar egentid på kvällen...

• lupin84

För Thor 5 1/2 mån fungerar det bra med mat, äter både burkmat o det vi lagar. En portion på lunchen, gröt, välling. Smakar smörgås och olika frukter. Ammar två - tre ggr dygnet.

Sover inte mycket på dagen, tre korta sovstunder. Somnar vid 19.30- ca 7

Gillar hoppgungan, inte gåstolen...

• Erika 146

Meja är 4,5mån och äter smakportioner, där vi fortfarande provar oss fram. Mosad banan är en favorit likaså blåbärspuré med gröt :) Provade majs/potatispuré idag och det var inte så tokigt.

Som dig Sade sover Meja inte själv, hon somnar men vaknar och man får natta om henne flera gånger vilket gör det enklare att ha henne i gungan på kvällen. det är oftast bara att bära över henne till sängen och hon sover vidare utan problem. dagtid likadant och hon sover även väldigt lite i vagnen. Tack och lov sover hon duktigt på natten, äter vid 4 och somnar om till 8.

• trulle82
    Ciliaja skrev 2014-10-03 22:56:58 följande:
    Ja hon vill äta varje gång men går upp jättebra i vikt och verkar inte direkt hungrig. Eller hon är inte hungrig, bara snuttig, men så "tramsar" hon å vänder bort huvudet tjugo gånger fast hon vill ha bröstet ändå, viftar med armarna och gnyr så jag kan inte sova och amma samtidigt. Hon blir som din lilla, arg om hon inte får snutta.

Japp. 4 månader och going strong. Inte en natt på 4 månader har vart bra. Bättre nätter har funnits men inte bra.

Känns som våra tjejer är lite lika där. Försöker du somna om henne i vagnen?
    Hur ofta ammar du på dagarna? Jag ammar "bara" var 3e timme. Funderar på att det kan vara en orsak att hon äter så ofta på natten. Eller vice versa..Hon äter så mkt på natten att hon inte är så hungrig på dagen. På dagen är det dessutom så att hon inte direkt visar att hon är hungrig, utan jag tar upp henne efter 3 timmar och ammar. Funderar på att amma oftare på dagen och försöka minska på nätterna. Men det är kanske bara ett önsketänkande att det ska fungera. Nu är vi nog inne i nån ny fas för nu sover hon ännu sämre på nätterna! 5,5 månad nu suck. Ska det bli bättre liksom??? Nu sover hon iaf lite bättre på dagarna tycker jag. Det kan bli upp till 1,5-2h ibland.
  • kokos

Nu är snart första tanden helt framme! Idag fick han sitt andra vaccin men ingen feber än så länge...

Ikväll ska jag ge välling första gången. Blir intressant att se om han sover längre pass

• trulle82
    kokos skrev 2014-10-21 15:32:45 följande:

Nu är snart första tanden helt framme! Idag fick han sitt andra vaccin men ingen feber än så länge...

Ikväll ska jag ge välling första gången. Blir intressant att se om han sover längre pass

Spännande. Det ska jag också ge tänkte jag. Måste dock köpa en nappflaska först. Hon har fått smaka på sked, verkar tycka det är gott :) 

Var sitter tanden? Har du märkt av att det var på gång? Mer grinig tex?
Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014