• kokos

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Här kommer fortsättningstråden som vi kan följas åt i när allas bebisar har kikat ut Glad

Jag hoppas att ni vill hänga på och diskutera lite om hur det går för de små liven...

• Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014
  • trulle82
    Ciliaja skrev 2014-11-23 23:43:44 följande:

Sienna äter gröt på morgonen, lunch, frukt/Yoggi (på burk) och sen gröt innan läggdags. Ammar 3-4 ggr på nätterna och iblsnd byter jag ut ett av målen på dagarna till amning (när jag är lat) Hon är 5,5 månad

Ammar du på dagarna då också eller du har bytt ut hela mål? Svårt att veta om hon är mätt eller hur mycket hon behöver. Hon verkar gilla mat/gröt väldigt mycket, men det går ändå att amma efteråt.
  • trulle82
    kokos skrev 2014-11-23 15:58:31 följande:

Jag har ett problem här. Har ju gett ersättning från födseln, nu när han börjat med mat så kräks han upp all ersättning. Gav honom vid 13:30 som mellis och han kastade upp och upp i två timmar När han får mat, gröt,välling så kräks han inte... Kan man sluta med ersättningen helt? Är det för tidigt?

Vad konstigt. Inget jag märkt här (ammar, men det borde vara detsamma). Kanske får höra med bvc. De rekommenderar ju amning/ersättning upp till ett år, men det är ju många som slutar tidigare. Jag tänkte nog fasa ut amningen mer och mer nu. 
  • Defeateris

Oh, jag har inte varit med här innan men vi har passerat 6 månader för ett litet tag sen.

Vi har valt bort burk/gröt/matning och kör på BLW istället. Han får samma mat som vi får, i rätt stora bitar, och får äta helt själv. Än så länge är det inte så mycket som hamnar i magen tror jag (även om det blir lite grann i alla fall) utan det mesta hamnar på golvet och på kroppens utsida men han får ju lära känna maten och testa sig fram och allting åker in i munnen och smakas på i alla fall.. Den huvudsakliga näringen kommer dock ifrån amningen fortfarande - både WHO och Livsmedelsverket rekommenderar ju att bröstmjölk/ersättning är huvudfödan upp till ett år. (WHO rekommenderar amning i minst två år och sedan så länge barnet vill)

För er som vill sluta amma (eller har andra frågor relaterade till amning på något sätt) kan jag rekommendera Amningshjälpen. De är fantastiska på amning och hjälper även till med amningsavslut. Antingen kan en kontakta hjälpmammor direkt (kontaktuppgifter finns på amningshjälpens hemsida) eller så kan en fråga i någon av de två gruppen som finns på facebook. "Amningshjälpens slutna grupp" är en grupp där både hjälpmammor och "vanliga" mammor kan svara och där brukar svaren komma snabbt. I "Amningshjälpens rådgivningsgrupp" svarar enbart hjälpmammor. Svaren kan därför ta lite längre tid, men risken för "fel" svar minskar..

• Amalian83

Min tjej har de senaste dagarna verkligen signalerat att hon tröttnat på ammandet. Jag hade gärna fortsatt, men på dagtid vill hon knappt längre. Jag tycke det är lite läskigt att sluta amma. Har liksom vant mig vid det, det är ju så bekvämt.

Om hon nu faktiskt menar allvar med att hon inte vill ammas längre kommer vi gå över till ersättning som vätska. Vi kommer också byta ut gröten på kvällen till välling.

Naturligtvis är hon fortfarande mycket fokuserad och bestämd när det gäller nattamningen. Den ska hon ha 1-2 ggr per natt.

• Ciliaja
    trulle82 skrev 2014-11-24 09:55:05 följande:
    Ammar du på dagarna då också eller du har bytt ut hela mål? Svårt att veta om hon är mätt eller hur mycket hon behöver. Hon verkar gilla mat/gröt väldigt mycket, men det går ändå att amma efteråt. smile1.gif
    Ja ibland märker jag att hon blir "sugen" så då får hon lite. Men de är aldrig direkt efter ett mål.. Eller om vi är iväg å jag inte har tagit med mat. Men jag tycker också det är svårt. Känns som hon kan äta mängder. :)
  • Ciliaja
    SophiaI skrev 2014-11-24 09:33:19 följande:
    Vill inte öka på maten för snabbt och det rekommenderas ju amning/ersättning hela första året. Och för att hon ska få i sig vätska. Så småningom byter vi nog ut ersättning på kvällen mot välling.

Men som sagt, har inte testat flaska än så mina planer kanske går i stöpet :)
    :):)
  • Erika 146

Kokos
    Kan inte heller lämna Meja när hon är vaken, ska ständigt roas eller bara att jag är nära. Är som en virvelvind när hon sover för att få saker gjorda. Hon gnäller inte bara utan skriker argt/blir ledsen om jag så bara går till köket eller på toa. Ej nöjd längre stund i varken gåstol, hoppgunga eller filt på golvet. Känns sjukt hopplöst inland och jag LÄNGTAR ihjäl mig tills hon tar sig fram själv

• Erika 146

Sophial
    Bästa sättet att flaskorna är med bröstmjölk i i början. För oss tog det ca två veckor innan hon tog flaska utan bråk. Ammade ju samtidigt (för att inte få mjölkstockning) men bara när det sprängde i brösten på natten annars pumpade jag på dagtid och pumpade mindre och mindre under ca 8 dagar. Det jag pumpade gav jag i flaska och började efter nån dag blanda med ersättning. Kan vara lättare med flaskträning om din mamma/svärmor kommer och ger, första dygnet var hemskt hon bara skrek rakt ut men när min mamma kom och tog henne tog hon flaskan utan protest, efter de gick det lättare för oss än dock lite småbråkit.

• trulle82
    lupin84 skrev 2014-11-23 21:14:13 följande:

Thor 6 1/2 mån. Äter välling ca 7, frukt ca 10, lunch 12 ( burk eller det vi äter) , frukt/ mellis ca 15, gröt 16.30, välling 19. Sover numera hela nätter sen en månad tillbaka. Ammar inte längre.

Hans mage funkar bra.

vi har bytt till sittdel vilket fungerar bra, han har inte vart så mkt för liggdelen.

Hur sover Thor på dagarna och mellan vilka tider sover han på nätterna? Jag är nyfiken för min dotter börjar sova ganska långa pass på dagarna (1,5-2h) och på nätterna vaknar hon nästan varje timme. Har jag tur så är första passet på natten 1,5h. Däremot behöver hon inte äta när hon vaknar utan bara hjälp att somna om. Jättestörigt!! I stället för att bli bättre med åldern, blir det sämre känns det som. Och då får hon gröt på kvällen.
  • Ciliaja

Min dotter är helnöjd på dagarna. Det är så skönt. Behöver bara byta aktivitet lite då och då :) med tanke på hur de första 4,5 månaderna var så är det guld värt

Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014