• Anonym (Malin87)

Mamman har ställt av sin bil...

...och kräver att min sambo (pappa) numera ska hämta hos henne & lämna vid veckobyte med anledning att hon bor centralt och barnet (diagnos adhd/autism) börjar skolan i höst i staden och eftersom hon även jobbar i närheten så ska de cykla. Vi bor 1,2 mil utanför utan bra bussförbindelser.

Jag förstår hennes tanke med att inte behöva bil och att vi inte kan påverka hur vi valt att bo, men kan hon kräva detta bara sådär? Noll kommunikation om detta.

Och för barnets skull hoppas jag att hans spärr att inte kunna cykla släpper... Skäms

Reflektioner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-24 18:35
    Tackar alla för alla synpunkter, men nu känns det som det har gått från bilfrågan till att utse mig till en hemsk svartsjuk bonusmamma. Avslutar härmed min inverkan i den!

• Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...
  • Brumma
    Anonym (K) skrev 2014-07-02 01:39:13 följande:
    Barnet går skola där mamman bor, är skriven hos mamman och mamman behöver inte alls komma överens om hur pappan ska hämta och lämna barnet.
    Jo, eftersom det hon gör försvårar umgänget.
  • Brumma
    Anonym (K) skrev 2014-07-02 01:45:12 följande:
    Det lär nog ändras snart. :)
    Varför skulle det göras det? Finns det ngt som antyder att mamman tänker ändra var barnet är skrivet? Det är liksom inte det problemet gäller....
  • Sweet Sofia
    Brumma skrev 2014-07-02 02:52:35 följande:
    Varför skulle det göras det? Finns det ngt som antyder att mamman tänker ändra var barnet är skrivet? Det är liksom inte det problemet gäller....

Barnet är redan skrivit hos pappan och inte mamman.
  • Brumma
    Sweet Sofia skrev 2014-07-02 13:11:42 följande:

Barnet är redan skrivit hos pappan och inte mamman.
    Jaaa... Precis....

Och personen har svarade påstod att det "lär ändras snart". Har undrade varför och påpekade att "konflikten" inte hade ngt att göra med var barnet är skrivet....
  • Solidaritet
    Brumma skrev 2014-07-02 02:51:39 följande:
    Jo, eftersom det hon gör försvårar umgänget.
    Att hon ställer av bilen menar du?

Men då pappan valde att bosätta sig utanför samhället, har inte han försvårat umgänget på likvärdigt vis då? Borde han inte i så fall, baserat på ditt resonemang, första ha lyft denna fråga med mamman och låtit henne ta del av beslutet?
  • BioBonus
    Solidaritet skrev 2014-07-10 11:52:16 följande:

Men då pappan valde att bosätta sig utanför samhället, har inte han försvårat umgänget på likvärdigt vis då? Borde han inte i så fall, baserat på ditt resonemang, första ha lyft denna fråga med mamman och låtit henne ta del av beslutet?
    Fast båda valde att flytta vid separationen - inte bara pappan. 
  • Brumma
    Solidaritet skrev 2014-07-10 11:52:16 följande:

Mitt resonemang? Att man tar upp saken till diskussion med de som påverkas av ändringen innan man ändrar en "rutin" man hållt på med i många år? Det trodde jag faktiskt ansågs som allmänt folkvett och respekt för de andra människorna som påverkas..

Ditt andra stycke är ju helt taget ur luften men visst, jag skall svara.. För det första så flyttade de båda två, och det finns inget som säger att pappan INTE faktiskt diskuterade det med mamman. För det andra ändrade han inte en "rutin" med hämtning/umgänge genom att flytta eftersom - ja just det, mamman flyttade hon med....
  • Solidaritet
    Brumma skrev 2014-07-10 13:31:02 följande:
    Mitt resonemang? Att man tar upp saken till diskussion med de som påverkas av ändringen innan man ändrar en "rutin" man hållt på med i många år? Det trodde jag faktiskt ansågs som allmänt folkvett och respekt för de andra människorna som påverkas..

Ditt andra stycke är ju helt taget ur luften men visst, jag skall svara.. För det första så flyttade de båda två, och det finns inget som säger att pappan INTE faktiskt diskuterade det med mamman. För det andra ändrade han inte en "rutin" med hämtning/umgänge genom att flytta eftersom - ja just det, mamman flyttade hon med....
    Ditt resonemang: att mamman försvårar umgänget genom att ställa av bilen. Då hävdar jag att pappans val att bosätta sig utanför samhället också försvårar umgänget. 

Hur är det relevant att båda flyttat? Jag har förstått det så att mamman bor i staden, där barnet går i skola? 

Dessa två individer bedöms verkligen helt olika. Jag undrar om det beror på att ni sympatiserar med trådstartaren. Ur en objektiv synvinkel är det svårt att hitta argument för varför det ena är att försvåra umgänget men inte det andra. 

Det framgår inte att han diskuterat flytten eller låtit mamman ta del av beslutet, och jag förutsätter att han inte gjort det. Om det varit jag hade jag inte låtit mitt ex vara med och bestämma om jag ska bo i eller utanför staden, heller ej om jag ska ha bil eller inte. Glad
  • Solidaritet

Faktum är att då jag läser igenom trådstarten igen, verkar det för mig som om det stora problemet för TS kan ligga i att det nya arrangemanget innebär att hennes sambo kommer att åka hem till exet vid veckobyte. 

Är det där skon klämmer? 

• Brumma
    Solidaritet skrev 2014-07-10 13:40:37 följande:
    Ditt resonemang: att mamman försvårar umgänget genom att ställa av bilen. Då hävdar jag att pappans val att bosätta sig utanför samhället också försvårar umgänget. 

Hur är det relevant att båda flyttat? Jag har förstått det så att mamman bor i staden, där barnet går i skola? 

Dessa två individer bedöms verkligen helt olika. Jag undrar om det beror på att ni sympatiserar med trådstartaren. Ur en objektiv synvinkel är det svårt att hitta argument för varför det ena är att försvåra umgänget men inte det andra. 

Det framgår inte att han diskuterat flytten eller låtit mamman ta del av beslutet, och jag förutsätter att han inte gjort det. Om det varit jag hade jag inte låtit mitt ex vara med och bestämma om jag ska bo i eller utanför staden, heller ej om jag ska ha bil eller inte. Glad
    Ja, det var ju synd (?) att du skulle haka upp dig på just den enda gången jag skev ngt åt det hållet - och det enbart som ett svar till ngn som ansåg att mamman överhuvudtaget inte behövde diskutera nånting angående hämtning med pappan av den enkla anledningen att pojken var skriven hos mamman och gick i skolan där. Och han ÄR inte skriven hos mamman utan hos pappan och faktum är att han inte går i skolan. Han kommer däremot börja i skolan till hösten. Så att mamman bor kvar där han går i skolan stämmer ju inte det heller...

Jag tar definitivt inte parti för ngn för att jag sympatiserar med trådstarten bara för att hon råkar vara bonusmamma, jag tar parti MOT det faktum att det tydligen är ok att ta beslut som påverkar andra människor utan att ens diskutera det med personen i fråga.

Ur en "objektiv synvinkel" så är de ganska enkelt att se att det handlar om en förändring som inträffar nu, efter flera år av att ha haft ett överenskommet förfaringssätt. Det är nutid vi pratar om, eller hur? Dessutom så har mamman vissa krav som ytterligare försvårar eftersom pappan och TS inte själva får besluta om vem som hämtar..

Bortsett detta så anser jag fortfarande att TS och pappan tar över hämtningen och sköter lämningen - precis som har skrivit tråden igenom. Eftersom det är löjligt att ha bil om detta är det enda mamman behöver den till - vilket jag även det skrivit innan. Däremot är det då en självklarhet att TS och pappan gemensamt bestämmer vem som hämtar och hädanefter byter i skolan eftersom det är smidigast för alla inblandade.
Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...