• Anonym (Malin87)

Mamman har ställt av sin bil...

...och kräver att min sambo (pappa) numera ska hämta hos henne & lämna vid veckobyte med anledning att hon bor centralt och barnet (diagnos adhd/autism) börjar skolan i höst i staden och eftersom hon även jobbar i närheten så ska de cykla. Vi bor 1,2 mil utanför utan bra bussförbindelser.

Jag förstår hennes tanke med att inte behöva bil och att vi inte kan påverka hur vi valt att bo, men kan hon kräva detta bara sådär? Noll kommunikation om detta.

Och för barnets skull hoppas jag att hans spärr att inte kunna cykla släpper... Skäms

Reflektioner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-24 18:35
    Tackar alla för alla synpunkter, men nu känns det som det har gått från bilfrågan till att utse mig till en hemsk svartsjuk bonusmamma. Avslutar härmed min inverkan i den!

• Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...
  • Brumma
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 18:22:07 följande:
    Jag håller med, steg tillbaka och se över situationen är bra och vilket jag gjort ett antal ggr och fått hålla tillbaka min sambo när han har kokat av ilska (har adhd han också). Men det finns liksom som du skriver inte alltid så mycket jag kan göra än att se på. Jag går inte in o talar om vad hon eller han ska göra, men jag tycker saker för mig själv som jag pratar med hönorna om sen ;) har ju ett eget barn & liv att koncentrera mig på även om vi nu är en familj som också måste fungera ihop.
    Jag talar inte om för min man vad han ska göra eller tycka o känna - om han inte ber mig om min åsikt. Vi lever tillsammans och vi är varandras bollplank.

Naturligtvis vet han EXAKT vad jag anser om bonus mamma numera - jag i min tur vet ju vad han tycker.

Under åren har jag, precis som du, ofta varit den som hållt tillbaka, slätat över o försökt se det ur mammans synvinkel. Jag har på sistone slutat med det eftersom jag inte längre kan se ngt förlåtande i hennes agerande men naturligtvis fortsätter jag göra diskussionen med min man. När han vill.

Om jag däremot behöver kräkas lite extra över situationen och det blur lite väl magstarkt för att ta det med honom har jag hittat mig fantastiska bollplank utanför vår relation. Kvinnor som är både biomammor och bonusmammor och som kan ge mig olika synvinklar på konflikterna - och händelserna som leder fram till konflikterna... Jag råder dig verkligen att göra detsamma...

Om man bara har hönorna att prata med blir man lätt knäpp ;)

Det optimala är att hitta ngn som lyssnar o förstår - men kanske inte för den skull alltid håller med utan kan fungera som jämnvikten när det är som jobbigast :D
  • Brumma
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 15:04:02 följande:
    Vad jag vet så är det bara mamman, det är "bara hon & han" (står även i vårdplaneringspapprena) och således inte någon annan kontakt med andra. 

Barnet & jag har en fin & bra relation, han berättar "hemlisar" som han säger Glad för mig.  Inte pga utav hans problematik utan av "annan orsak".
    Men här skriver du att det står inskrivet i vårdpappren att det bara är hon o han? Eller missförstod jag?

Gäller det inte hämtning så borde ni ju som sagt lägga upp det som passar dig, pappan och barnen bäst under era veckor - oberoende vad mamman tycker.

Gäller det hämtning så får det vara så :)
  • Anonym (Malin87)
    Brumma skrev 2014-06-24 18:40:09 följande:
    Men här skriver du att det står inskrivet i vårdpappren att det bara är hon o han? Eller missförstod jag?

Gäller det inte hämtning så borde ni ju som sagt lägga upp det som passar dig, pappan och barnen bäst under era veckor - oberoende vad mamman tycker.

Gäller det hämtning så får det vara så :)
    Jaha då förstår jag.. var otydlig där. Menar med att hon uppgivit där att det bara är hon & han (barnet alltså) de veckorna han är där, utan att hon inte har någon social kontakt med andra utan hon "har bara barnet". 
  • Anonym (Lina)

Du, TS - du vet att troll kommer i många former? De förekommer inte bara som trådstartare, utan även som "påeldare" i trådar med en enda uppgift: att provocera och lyfta fram helt befängda argument för att få en tråd att bli hätsk. Troll dör av syrebrist, så det är bara att ignorera dem så försvinner de.

Koncentrera dig på dem som klarar av att hålla blicken på sakfrågan och ta till dig av den information som kan vara behjälplig.

• Brumma
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 18:45:45 följande:
    Jaha då förstår jag.. var otydlig där. Menar med att hon uppgivit där att det bara är hon & han (barnet alltså) de veckorna han är där, utan att hon inte har någon social kontakt med andra utan hon "har bara barnet". 
    Ok. Bra jag frågade då ;)

Isåfall - hämta!!
  • Brumma
    nymedlem skrev 2014-06-24 16:19:22 följande:
    Fast nu är det ju inget bråk mellan föräldrarna. Utan detta är något som BUP har bestämt är bäst utifrån barnets behov.

Ts kan/bör således inte hämta då det inte ligger i barnets bästa. Endast mamma och pappa ska sköta detta enligt BUPS vårdplan. Då har man inte så mycket annat val än att följa det.
    Det är således inte mamman som krånglar och säger ifrån till detta så som det lät först på ts förklaring.
    Fast så är det ju inte...

Det är ju ngt du själv fabulerat ihop.

Det är ju mamman som bestämt att TS inte får hämta. Inte BUP. Pappan orkar inte sätta ner foten eftersom det blur mer bråk med mamman då...
  • Starkast
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 12:02:17 följande:

...och kräver att min sambo (pappa) numera ska hämta hos henne & lämna vid veckobyte med anledning att hon bor centralt och barnet (diagnos adhd/autism) börjar skolan i höst i staden och eftersom hon även jobbar i närheten så ska de cykla. Vi bor 1,2 mil utanför utan bra bussförbindelser.

Jag förstår hennes tanke med att inte behöva bil och att vi inte kan påverka hur vi valt att bo, men kan hon kräva detta bara sådär? Noll kommunikation om detta.

Och för barnets skull hoppas jag att hans spärr att inte kunna cykla släpper... Skäms

Reflektioner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-24 18:35
    Tackar alla för alla synpunkter, men nu känns det som det har gått från bilfrågan till att utse mig till en hemsk svartsjuk bonusmamma. Avslutar härmed min inverkan i den!

Ärligt talat förstår jag inte riktigt problemet....
    Varför skulle ett barn med adhd inte kunna cykla utan vara tvungen att åka bil överallt?
    Det är väl inte svårare än att ex planera in veckohandlingen den dagen. Är det BARA 12km sa antar jag det är er närmsta ort med matbutiker utan ockerpriser. Ingen av er som jobbar där?

Du gör en höna av en fjäder. 24km/vecka är ju fruktansvärt fånigt att tjafsa om. Man kan väl inte hålla en bil man inte behöver för att köra 24km varannan vecka heller. Om pappan är så fruktansvärt snål så det är ett problem får han väl be henne på en tjuga för bensinen varannan resa.
  • Brumma
    Starkast skrev 2014-06-24 21:05:47 följande:
    Ärligt talat förstår jag inte riktigt problemet....
    Varför skulle ett barn med adhd inte kunna cykla utan vara tvungen att åka bil överallt?
    Det är väl inte svårare än att ex planera in veckohandlingen den dagen. Är det BARA 12km sa antar jag det är er närmsta ort med matbutiker utan ockerpriser. Ingen av er som jobbar där?

Du gör en höna av en fjäder. 24km/vecka är ju fruktansvärt fånigt att tjafsa om. Man kan väl inte hålla en bil man inte behöver för att köra 24km varannan vecka heller. Om pappan är så fruktansvärt snål så det är ett problem får han väl be henne på en tjuga för bensinen varannan resa.
    Har du läst TS inlägg?

Pojken har problem att cykla och TS o pappan övar med honom. Dick behöver han stödhjul vilket mamman inte ens bemödat sig att sätta dit. Mamman vet alltså antagligen inte ens om han kan cykla den sträckan.

Pappan arbetar två timmar med bil bort och hittills har mamman förbjudit TS att hämta o lämna barnet.

Sedan är det vad jag förstår inte körningen i sig som är problemet utan att mamman inte ens tagit upp saken till diskussion och frågat pappan om det går att lösa. Istället har hon helt enkelt ställt av bilen och sedan upplyst pappan om situationen.

Vill man ha ett fungerande samarbete är det kanske inte bästa sättet att göra på...
  • Starkast
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 12:52:35 följande:
    Kan bero på att hon har talat om detta under en fika jag bjöd på, och hon vet vad vi har i hyra osv  efter ett allmänt samtal.  Hennes räkningar har jag ingen koll på.

De flyttade isär för 1,5 år sedan från hus så båda valde att flytta.

Det finns så mycket runtikring detta alltet som jag inte tänker ta upp här så ni som ska sitta o anklaga och det köret kan gärna sluta upp eftersom jag bara ville veta om hon kan ställa såna krav.
    1,5 år är ganska kort tid efter en separation så det kommer att bli bättre med stor sannolikhet. Håll ut bara.
    De allra flesta behöver något år att trivas i sitt nya liv fullt ut och kan tänka mig att det tar ännu längre tid när den ena startat om sitt liv och redan flyttat ihop med en ny partner.

Själv var jag den som lämnade min man för 2,5 år sedan. Jag tyckte inte ens om honom som vän på någon punkt längre. Han ville inte och som hämnd har han bråkat och jävlats heeeela tiden. Just nu är det bråk om bodelningen. Han vill ha saker i garaget och han får ta precis ALLT för min del - bara han gör det! Men just hämtningen är ett problem och trots att bodelningsadvokaten ska vara med så funkar inte ett enda sätt för honom. Allt för att bråka och tjafsa. Han bor ihop med en nu sedan några månader tillbaka och jag trodde det skulle bli lugnare så men icke.
    TROTS den här situationen ja velat kräkas på och så tog det ungefär 2år innan jag var helt mentalt redo för en ny relation. Det är inte riktigt min grej att läka med hjälp av en annan människa utan tycker man ska bli stark i sig själv först innan man går in i ett nytt förhållande, men har stora krav så lär nog dröja ändå .
    Vad jag vill säga är att oavsett hur deras separation såg ut så är det inte alls konstigt att hon inte orkar släppa över ansvaret på dig ännu. Det har med hennes läkeprocess att göra så ta det inte personligt! Att släppa över det käraste man har på någon annan som man dessutom inte känner så väl är väldigt svårt - särskilt när det finns diagnoser med i bilden. 

Men ha tålamod!
    Ju mer du lär känna henne - ju mer kommer hon våga lämna över ansvar till dig. Och när tiden läkt såren.
  • nymedlem
    Brumma skrev 2014-06-24 20:43:26 följande:
    Fast så är det ju inte...

Det är ju ngt du själv fabulerat ihop.

Det är ju mamman som bestämt att TS inte får hämta. Inte BUP. Pappan orkar inte sätta ner foten eftersom det blur mer bråk med mamman då...

Vad larvig du är! Du tolkade ju själv ts inlägg som att det var något som bup bestämt innan ts själv förtydligade vad hon menade!
Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...