• Anonym (Malin87)

Mamman har ställt av sin bil...

...och kräver att min sambo (pappa) numera ska hämta hos henne & lämna vid veckobyte med anledning att hon bor centralt och barnet (diagnos adhd/autism) börjar skolan i höst i staden och eftersom hon även jobbar i närheten så ska de cykla. Vi bor 1,2 mil utanför utan bra bussförbindelser.

Jag förstår hennes tanke med att inte behöva bil och att vi inte kan påverka hur vi valt att bo, men kan hon kräva detta bara sådär? Noll kommunikation om detta.

Och för barnets skull hoppas jag att hans spärr att inte kunna cykla släpper... Skäms

Reflektioner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-24 18:35
    Tackar alla för alla synpunkter, men nu känns det som det har gått från bilfrågan till att utse mig till en hemsk svartsjuk bonusmamma. Avslutar härmed min inverkan i den!

• Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...
  • Brumma
    Solidaritet skrev 2014-07-10 13:46:59 följande:

Faktum är att då jag läser igenom trådstarten igen, verkar det för mig som om det stora problemet för TS kan ligga i att det nya arrangemanget innebär att hennes sambo kommer att åka hem till exet vid veckobyte. 

Är det där skon klämmer? 

Ja, det förvånar mig inte de minsta... Du verkar nämligen ha en alldeles utomordentlig förmåga att vrida o vränga på skriven text så att innebörden skall passa din världsbild och redan cementerade åsikter...
  • BioBonus
    Solidaritet skrev 2014-07-10 13:46:59 följande:

Faktum är att då jag läser igenom trådstarten igen, verkar det för mig som om det stora problemet för TS kan ligga i att det nya arrangemanget innebär att hennes sambo kommer att åka hem till exet vid veckobyte. 

Är det där skon klämmer? 

Oj, det var verkligen en helt ny tolkning... Du har en intressant världsbild :)
  • Solidaritet
    Brumma skrev 2014-07-10 15:33:20 följande:
    Ja, det var ju synd (?) att du skulle haka upp dig på just den enda gången jag skev ngt åt det hållet - och det enbart som ett svar till ngn som ansåg att mamman överhuvudtaget inte behövde diskutera nånting angående hämtning med pappan av den enkla anledningen att pojken var skriven hos mamman och gick i skolan där. Och han ÄR inte skriven hos mamman utan hos pappan och faktum är att han inte går i skolan. Han kommer däremot börja i skolan till hösten. Så att mamman bor kvar där han går i skolan stämmer ju inte det heller...

Jag tar definitivt inte parti för ngn för att jag sympatiserar med trådstarten bara för att hon råkar vara bonusmamma, jag tar parti MOT det faktum att det tydligen är ok att ta beslut som påverkar andra människor utan att ens diskutera det med personen i fråga.

Ur en "objektiv synvinkel" så är de ganska enkelt att se att det handlar om en förändring som inträffar nu, efter flera år av att ha haft ett överenskommet förfaringssätt. Det är nutid vi pratar om, eller hur? Dessutom så har mamman vissa krav som ytterligare försvårar eftersom pappan och TS inte själva får besluta om vem som hämtar..

Bortsett detta så anser jag fortfarande att TS och pappan tar över hämtningen och sköter lämningen - precis som har skrivit tråden igenom. Eftersom det är löjligt att ha bil om detta är det enda mamman behöver den till - vilket jag även det skrivit innan. Däremot är det då en självklarhet att TS och pappan gemensamt bestämmer vem som hämtar och hädanefter byter i skolan eftersom det är smidigast för alla inblandade.
    Okej, förskola då. Flört

Helt rätt att det är löjligt att ha bil för att använda den bara till detta ändamål. Helt förståeligt att hon väljer att ställa av den. Det är hennes beslut, eftersom de inte har någon relation längre, precis som pappans boendesituation är hans ensak. 

Det är definitivt inte TS ensak Glad
  • Solidaritet
    BioBonus skrev 2014-07-10 15:41:44 följande:
    Oj, det var verkligen en helt ny tolkning... Du har en intressant världsbild :)
    Den skiljer sig sannolikt från din. Så ur din synvinkel kanske den är intressant. 
  • Brumma
    Solidaritet skrev 2014-07-10 15:43:20 följande:
    Okej, förskola då. Flört

Helt rätt att det är löjligt att ha bil för att använda den bara till detta ändamål. Helt förståeligt att hon väljer att ställa av den. Det är hennes beslut, eftersom de inte har någon relation längre, precis som pappans boendesituation är hans ensak. 

Det är definitivt inte TS ensak Glad
    Självklart är det både pappans o TS sak eftersom det påverkar deras liv.
  • Solidaritet
    Brumma skrev 2014-07-10 16:38:21 följande:
    Nej, det är ju inte det. 
  • Solidaritet
    Brumma skrev 2014-07-10 15:36:40 följande:
    Ja, det förvånar mig inte de minsta... Du verkar nämligen ha en alldeles utomordentlig förmåga att vrida o vränga på skriven text så att innebörden skall passa din världsbild och redan cementerade åsikter...
    Det är intressant att du ser det så. Speciellt med tanke på att vi alla utgår ifrån våra åsikter här. Det är ett diskussionsforum. 
  • Brumma
    Solidaritet skrev 2014-07-10 16:46:13 följande:
    Det är intressant att du ser det så. Speciellt med tanke på att vi alla utgår ifrån våra åsikter här. Det är ett diskussionsforum. 
    Det är dock bra att kunna se bortom sina åsikter och försöka att inte låta dem ta över när man läser...
  • Anonym (ff)
    Brumma skrev 2014-07-10 16:38:21 följande:

Ja, det är klart kan bli ett problem för pappan och ts och mamman väljer att ställa av sin bil. Men eftersom det är deras problem så är det också deras huvudvärk och ingenting de kan lasta på andra.

Om det blir ett problem för dem så är de säkert också intresserade av att lösa det på något sätt. Och det smarta i det här fallet vore att försöka engagera mamman i hur de tillsammans bäst löser situationen.
  • Anonym (ff)

Alltså, har mamman säljförbud/avställningsförbud på sin bil eller? Vem har satt upp det förbudet för henne i så fall?

Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...