• Anonym (Malin87)

Mamman har ställt av sin bil...

...och kräver att min sambo (pappa) numera ska hämta hos henne & lämna vid veckobyte med anledning att hon bor centralt och barnet (diagnos adhd/autism) börjar skolan i höst i staden och eftersom hon även jobbar i närheten så ska de cykla. Vi bor 1,2 mil utanför utan bra bussförbindelser.

Jag förstår hennes tanke med att inte behöva bil och att vi inte kan påverka hur vi valt att bo, men kan hon kräva detta bara sådär? Noll kommunikation om detta.

Och för barnets skull hoppas jag att hans spärr att inte kunna cykla släpper... Skäms

Reflektioner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-24 18:35
    Tackar alla för alla synpunkter, men nu känns det som det har gått från bilfrågan till att utse mig till en hemsk svartsjuk bonusmamma. Avslutar härmed min inverkan i den!

• Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...
  • Anonym (Malin87)
    Lord Hans skrev 2014-06-24 14:41:58 följande:

Ser inte riktigt problemet. 1,2mil är väl ingen större omställning för er? Mamman kanske inte har råd med bilen?

Nej...det handlar inte om milen utan att hon ställt av sin bil, vilket medför mer krav på sambon att skjutsa mm. Problem i sig, nej. Men som jag skrivit nånstans innan, det är massor runtikring men det tänker jag inte ta upp.

Råd & råd..lägger inte mina värderingar i det. Men just nu är de utomlands 4 veckor (fan, törs jag skriva det där?!).
  • nymedlem
    Brumma skrev 2014-06-24 14:46:37 följande:
    Nej, det stora problemet är ju att TS inte får hämta sin bonus när hon hämtar sitt eget barn.

Nej, men det verkar finnas godtagbara skäl till varför hon inte får det!
  • Anonym (Malin87)
    nymedlem skrev 2014-06-24 14:45:04 följande:
    Fair enough - det behöver du såklart inte göra.

Men det tolkar jag som att mamman har goda skäl till att du inte ska hämta barnet. Då får det bli långa dagar på fritids om inte barnets pappa har möjlighet att gå ner i arbetstid varannan vecka?!
    Tolka det hur du vill.

Nej det finns ingen möjlighet i det för pappan, då han redan har 2h bilresa till jobbet t/r.
  • nymedlem
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 14:50:16 följande:
    Tolka det hur du vill.

Nej det finns ingen möjlighet i det för pappan, då han redan har 2h bilresa till jobbet t/r.
    En flytt kanske kan hjälpa er?
  • BioBonus
    nymedlem skrev 2014-06-24 14:51:58 följande:
    Om det nu är så att barnet inte kan hämtas av TS för att det pga sin diagnos inte alls klarar av att någonting förändras i vardagen, så känns en flytt som oöverstigligt om det inte ens klarar av att någon annan än mamma eller pappa hämtar från fritis...
  • Anonym (Malin87)
    nymedlem skrev 2014-06-24 14:51:58 följande:
    Vem ska flytta? Vi? Mamman?
    Då innebär det uppsägning av gård, försäljning av djur, maskiner mm.  Det ändrar ju inte pappans arbetstider.
  • Brumma
    nymedlem skrev 2014-06-24 14:49:33 följande:

Nej, men det verkar finnas godtagbara skäl till varför hon inte får det!
    Jag ser inte de skälen. Om hon får vara med på BUP pga BUP's rekomendation att hon ska vara med pga att hon är en trygghet för barnet borde hon även vara en trygghet vid hämtning.

Tvärtom kan jag undra över om det inte är så att mamman gått med på att TS är med hos BUP enbart för att BUP efterfrågar det. När det kommer till hämtning o lämning i skolan så har hon däremot valt att inte rätta sig efter det.

Så tolkar jag det.

TS - är det ngn förutom mamman som någonsin hämtar på mammans vecka?

Samt har det med barnets problematik att göra att du inte får hämta eller är det av annan orsak. Du behöver inte gå in på varför.
  • Anonym (Malin87)
    Brumma skrev 2014-06-24 14:58:45 följande:
    Jag ser inte de skälen. Om hon får vara med på BUP pga BUP's rekomendation att hon ska vara med pga att hon är en trygghet för barnet borde hon även vara en trygghet vid hämtning.

Tvärtom kan jag undra över om det inte är så att mamman gått med på att TS är med hos BUP enbart för att BUP efterfrågar det. När det kommer till hämtning o lämning i skolan så har hon däremot valt att inte rätta sig efter det.

Så tolkar jag det.

TS - är det ngn förutom mamman som någonsin hämtar på mammans vecka?

Samt har det med barnets problematik att göra att du inte får hämta eller är det av annan orsak. Du behöver inte gå in på varför.
    Vad jag vet så är det bara mamman, det är "bara hon & han" (står även i vårdplaneringspapprena) och således inte någon annan kontakt med andra. 

Barnet & jag har en fin & bra relation, han berättar "hemlisar" som han säger Glad för mig.  Inte pga utav hans problematik utan av "annan orsak".
  • Mamman02

Fast vet du, det här med vem som lämnar/hämtar har en enkel lösning så fort barnet börjar skolan:
    När det är er vecka, hämtar ni på måndag eftermiddag i skolan/fritids. När det är mammans vecka lämnar ni i skola/fritids.
    Överlämning sker alltså i skolan.

• Anonym (Malin87)
    Mamman02 skrev 2014-06-24 15:04:52 följande:

Fast vet du, det här med vem som lämnar/hämtar har en enkel lösning så fort barnet börjar skolan:
    När det är er vecka, hämtar ni på måndag eftermiddag i skolan/fritids. När det är mammans vecka lämnar ni i skola/fritids.
    Överlämning sker alltså i skolan.

Ja, den lösningen har jag  & exet. Vi byter måndagar Glad
Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...