• Anonym (Malin87)

Mamman har ställt av sin bil...

...och kräver att min sambo (pappa) numera ska hämta hos henne & lämna vid veckobyte med anledning att hon bor centralt och barnet (diagnos adhd/autism) börjar skolan i höst i staden och eftersom hon även jobbar i närheten så ska de cykla. Vi bor 1,2 mil utanför utan bra bussförbindelser.

Jag förstår hennes tanke med att inte behöva bil och att vi inte kan påverka hur vi valt att bo, men kan hon kräva detta bara sådär? Noll kommunikation om detta.

Och för barnets skull hoppas jag att hans spärr att inte kunna cykla släpper... Skäms

Reflektioner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-24 18:35
    Tackar alla för alla synpunkter, men nu känns det som det har gått från bilfrågan till att utse mig till en hemsk svartsjuk bonusmamma. Avslutar härmed min inverkan i den!

• Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...
  • Anonym (Sent ute...)

Jag och min man sålde vår bil för några år sen, och ansåg då att mamman kunde ta den extra milen varannan vecka. Men jösses vilket liv det blev...

Skulle ha visat henne den här tråden så hade hon sett att det inte bara är som tyckte det var orimligt av henne att kräva att vi skulle lösa vår del av den ök vi haft dittills ändå.
    Att, precis som vi tyckte, det bara var snålt av henne när hon borde förstått att vi inte behövde bil längre! Eller att hon kunde betalt en del av våra, eller egentligen mina kostnader då vi enbart hade bil för jag jobbade på annan ort ett tag, om det nu skapade så stora problem för henne att köra en mil extra två ggr i månaden.

• Sweet Sofia
    Mamman02 skrev 2014-06-25 15:55:41 följande:
    Varför skulle de betala hennes bil??

Det skapar ju uppenbarligen stora problem för DE
  • Solidaritet
    Brumma skrev 2014-06-25 15:48:08 följande:
    Jag har inte försökt motbevisa dig eller sagt att du har fel o jag har rätt. Allt jag skrev var att jag oxå kunnat uttrycka mig så samt att jag inte läser in det du gör...

;D
    Nä visst...
  • Anonym (...)
    Mamman02 skrev 2014-06-25 15:55:41 följande:
    Varför skulle de betala hennes bil??
    Eftersom hon själv inte behöver bil, bara för att hämta sonen varannan vecka eftersom de bosatt sig en bit från stan. Det är mer deras problem än hennes. 
  • Brumma
    Solidaritet skrev 2014-06-25 16:02:33 följande:
    Nä visst...
    Men allvarligt? Var skriver jag att jag har rätt o du fel? Eller får man inte påpeka att alla kanske inte uppfattar saker likadant?
  • Brumma
    Anonym (Sent ute...) skrev 2014-06-25 16:00:55 följande:

Jag och min man sålde vår bil för några år sen, och ansåg då att mamman kunde ta den extra milen varannan vecka. Men jösses vilket liv det blev...

Skulle ha visat henne den här tråden så hade hon sett att det inte bara är som tyckte det var orimligt av henne att kräva att vi skulle lösa vår del av den ök vi haft dittills ändå.
    Att, precis som vi tyckte, det bara var snålt av henne när hon borde förstått att vi inte behövde bil längre! Eller att hon kunde betalt en del av våra, eller egentligen mina kostnader då vi enbart hade bil för jag jobbade på annan ort ett tag, om det nu skapade så stora problem för henne att köra en mil extra två ggr i månaden.

Har man en överenskommelse är det den som gäller. Självklar var det er sak att ordna precis som det var TS sambos ex sak att ordna skjutsen när hon valde att ställa av bilen.

Sedan tycker jag att hon kunde ordnat det genom att ta upp det till diskussion med TS samt hennes sambo och att de birde kunna köra - men man tar upp det till diskussion, man förväntar sig inte att andra skall lösa ens problem åt en.
  • Solidaritet
    Brumma skrev 2014-06-25 16:07:59 följande:
    Men allvarligt? Var skriver jag att jag har rätt o du fel? Eller får man inte påpeka att alla kanske inte uppfattar saker likadant?
    Naturligtvis får man påpeka det. 
    Det är också väldigt sällan man skriver ut "jag har rätt och du har fel", så det har du naturligtvis inte gjort. Om du vill ha det till att du inte var argumentativ utan bara ville påpeka utifall jag inte förstod det att man kan uppfatta saker och ting olika så kan vi säga så. 
  • Brumma
    Solidaritet skrev 2014-06-25 16:23:17 följande:
    Naturligtvis får man påpeka det. 
    Det är också väldigt sällan man skriver ut "jag har rätt och du har fel", så det har du naturligtvis inte gjort. Om du vill ha det till att du inte var argumentativ utan bara ville påpeka utifall jag inte förstod det att man kan uppfatta saker och ting olika så kan vi säga så. 
    Naturligtvis argumenterade jag. Men ditt sätt att skriva att jag "envisas med att försöka motbevisa dig" lät som om du hävdade att jag obstinat argumenterat mot dig en längre tid angående ämnet. Vilket jag inte gjort.

Men där ser man - hur lätt det är att läsa in en tolkning i en text fast den inte är menad så...
  • Solidaritet
    Brumma skrev 2014-06-25 16:55:53 följande:
    Naturligtvis argumenterade jag. Men ditt sätt att skriva att jag "envisas med att försöka motbevisa dig" lät som om du hävdade att jag obstinat argumenterat mot dig en längre tid angående ämnet. Vilket jag inte gjort.

Men där ser man - hur lätt det är att läsa in en tolkning i en text fast den inte är menad så...
    Ändå gör du det nu Glad
  • Brumma
    Solidaritet skrev 2014-06-25 17:00:59 följande:
    Ändå gör du det nu Glad
    ;D
Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...