• Anonym (Malin87)

Mamman har ställt av sin bil...

...och kräver att min sambo (pappa) numera ska hämta hos henne & lämna vid veckobyte med anledning att hon bor centralt och barnet (diagnos adhd/autism) börjar skolan i höst i staden och eftersom hon även jobbar i närheten så ska de cykla. Vi bor 1,2 mil utanför utan bra bussförbindelser.

Jag förstår hennes tanke med att inte behöva bil och att vi inte kan påverka hur vi valt att bo, men kan hon kräva detta bara sådär? Noll kommunikation om detta.

Och för barnets skull hoppas jag att hans spärr att inte kunna cykla släpper... Skäms

Reflektioner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-24 18:35
    Tackar alla för alla synpunkter, men nu känns det som det har gått från bilfrågan till att utse mig till en hemsk svartsjuk bonusmamma. Avslutar härmed min inverkan i den!

• Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...
  • Brumma
    Anonym (ff) skrev 2014-07-01 21:38:49 följande:
    Vad jag menade var att det är acceptans som gäller. För det första för att ts och pappan inte kan tvinga mamman till någonting. Och för det andra för att de inte har rätten att tvinga henne till någonting.

Mamman och pappan lever numera i två separata familjer. De fattar båda beslut som är bäst för deras respektive egna familjer. Det vettigaste är sedan att de båda respekterar och accepterar varandras beslut och liv.

Det optimala vore ju såklart att de kunde kolla av med varann innan och visa hänsyn. Men i det här fallet verkar det inte funka. Och det är okej eftersom det ändå är överkurs för separerade par.

Och handen på hjärtat, hur många av er skulle vilja behöva konsultera era ex om det är okej att ni säljer er bil?
    Men mamman har rätten att tvinga dem? För det är ju det du säger?

Självklart kan de inte påverka om mamman har bil eller inte, men mamman kan inte heller kräva att de numera sköter även hennes del av körningen.

Handen på hjärtat - hade vi gjort oss av med vår bil hade vi NATURLIGTVIS sett till att vår del av körningen (vi delar med mamman efter överenskommelse) ordnat sig på annat sätt. Vad vi INTE gjort vore att meddela att hon hädanefter får sköta både hämtning o lämning eftersom vi inte längre är i behov av bil.

Det är så befängt att det är skrattretande!

Däremot kan man - INNAN man genomför ändringen - ta upp frågan till diskussion och fråga om det är möjligt att lösa. Men man tar inte för givet att ngn annan skall lösa ens åtaganden bara för att man får lust att ändra på det själv.
  • Sweet Sofia
    Anonym (eh,men) skrev 2014-06-26 09:43:43 följande:
    Eh....har bara läst en del. Hur kan vissa här säga att mamman ställer av en bil hon inte behöver?. EH; HON HAR JU BARN SOM MÅSTE SKJUTSAS?!! Då behövs ju bilen. Om inte hennes exman och TS funnits hade hon ställt av bilen då? Kanske, men då hade hon tagit sig dit med buss eller annat. Jag ser inget fel i att TS familj hjälper till men jag förstår känslan av att känna sig överkörd när någon bara bestämmer att man ska göra saker utan att fråga först. Dessutom skulle jag aldrig gå med på att åka två gånger för jag inte fick hämta "hennes" barn. Dessvärre verkar du också ha en man som fjantar sig efter exet. Också ett problem. SÅ länge han inte sätter ner foten mot exet (och dig ibland också om det behövs kommer du att må dåligt.

Med hjälp av LSS behöver inte barnet skjutsas utan kan åka buss. Bara försatt man har barn som bor på annan ort varannan vecka behöver man inte bil..
  • molly1989

Mamman verkar ju ganska svar att ha och gora med. Klart att du far hamta nar det ar din sambos vecka. Men ursprungsfragan ar ju om det ar rimligt att ni hamtar/lamnar och det tycker jag att det ar. 1,2 mil liksom??

• Anonym (K)

VAD är problemet? Om mamman bor kvar på orten där de bodde innan de separerade så får pappan ta resorna nu. Hans problem. Om han skulle ha barnet på heltid skulle han behöva skjutsa VARJE DAG!

Jobbar pappan på landet där ni bor?

Åker ni aldrig in till stan och handlar? Kan ni inte passa på vid hämtning/lämning?

En resa per vecka kan väl ändå inte vara ett problem???

• Anonym (ff)
    Brumma skrev 2014-07-01 22:42:04 följande:

Men mamman har rätten att tvinga dem? För det är ju det du säger?

Självklart kan de inte påverka om mamman har bil eller inte, men mamman kan inte heller kräva att de numera sköter även hennes del av körningen.

Handen på hjärtat - hade vi gjort oss av med vår bil hade vi NATURLIGTVIS sett till att vår del av körningen (vi delar med mamman efter överenskommelse) ordnat sig på annat sätt. Vad vi INTE gjort vore att meddela att hon hädanefter får sköta både hämtning o lämning eftersom vi inte längre är i behov av bil.

Det är så befängt att det är skrattretande!

Däremot kan man - INNAN man genomför ändringen - ta upp frågan till diskussion och fråga om det är möjligt att lösa. Men man tar inte för givet att ngn annan skall lösa ens åtaganden bara för att man får lust att ändra på det själv.

Självklart kan mamman inte tvinga ts eller pappan till någonting heller. Det säger ju sig självt.

Nu är det nya omständigheter vilket innebär nya överenskommelser. Pappan och mamman behöver sätta sig ner och hitta en lösning som fungerar för båda
  • Anonym (K)
    Anonym (ff) skrev 2014-07-02 01:28:20 följande:
    Självklart kan mamman inte tvinga ts eller pappan till någonting heller. Det säger ju sig självt.

Nu är det nya omständigheter vilket innebär nya överenskommelser. Pappan och mamman behöver sätta sig ner och hitta en lösning som fungerar för båda
    Barnet går skola där mamman bor, är skriven hos mamman och mamman behöver inte alls komma överens om hur pappan ska hämta och lämna barnet.
  • Sweet Sofia
    Anonym (K) skrev 2014-07-02 01:39:13 följande:
    Barnet går skola där mamman bor, är skriven hos mamman och mamman behöver inte alls komma överens om hur pappan ska hämta och lämna barnet.

Barnet är skriven hos pappan och inte mamman. Det talar ts om på första sidan.
  • Anonym (K)
    Sweet Sofia skrev 2014-07-02 01:43:48 följande:

Barnet är skriven hos pappan och inte mamman. Det talar ts om på första sidan.
    Det lär nog ändras snart. :)
  • Sweet Sofia
    Anonym (K) skrev 2014-07-02 01:45:12 följande:
    Det lär nog ändras snart. :)

För att?
  • Brumma
    Anonym (ff) skrev 2014-07-02 01:28:20 följande:

Jo, det är just det. Det säger sig självt. Att jag reagerade var att du ENBART tog upp att pappan inte kan tvinga mamman till ngt. Inte en enda gång tog du upp att mamman inte kunde tvinga pappan utan istället skrev du att pappan o TS fick "gilla läget"

Jag tycker också de bör sätta sig ner men som jag även skrev - det är svårt när en part vägrar kompromissa. Och här är det ju faktiskt så - mamman vägrar alternativet att barnet blir hämtar av TS när hon hämtar sitt barn i skolan utan går enbart med på att pappan hämtar OCH lämnar hemma hos henne.. Det är inte att försöka komma fram till en lösning anser jag.
Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...