• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • mills81

Hoppas sonens pappa inte resonerar som du. Det blir ju framöver inte någon vuxen resa för er, utan en familjeresa. Inget fel att lämna barnen hemma för att åka själva, men att inte låta ena barnet åka med känns inte ok.

• Anonym (Mean)
    Anonym (hmm) skrev 2014-07-02 23:59:12 följande:
    Men då förvägras möjligheten för kvinnans barn att någonsin under sin uppväxt få göra en utlandsresa medan deras bonussyskon kommer att ha varit utomlands minst 10 gånger under uppväxten.
    Det är väl inte bonusbarnets fel att hans pappa inte klarade av att se till att behålla ursprungsfamiljen hel, och att han därmed får resa med sin mamma?

Varför ska pappans nya barn få resa på resor med pappan när äldsta barnet inte har fått göra det under uppväxten?
  • Anonym (Mean)
    Anonym (hmm) skrev 2014-07-02 23:59:12 följande:
    Men då förvägras möjligheten för kvinnans barn att någonsin under sin uppväxt få göra en utlandsresa medan deras bonussyskon kommer att ha varit utomlands minst 10 gånger under uppväxten.
    Alt. kan Ts åka själv med barnet tills barnet blir så gammal som grabben kommer att vara, den dag han kanske får följa med på sin pappas utlandsresor.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Mean) skrev 2014-07-03 00:18:50 följande:
    Det är väl inte bonusbarnets fel att hans pappa inte klarade av att se till att behålla ursprungsfamiljen hel, och att han därmed får resa med sin mamma?

Varför ska pappans nya barn få resa på resor med pappan när äldsta barnet inte har fått göra det under uppväxten?

Det är inte pappans nya barn detta handlar om utan om hans kvinnas barn.

De ska få åka på en resa eftersom deras mor betalar för dem och för henne och mannen. Hon har sparat i tio år.
  • Anonym (barnpå4)
    Ramborg skrev 2014-07-02 08:33:57 följande:

Varför ska man trassla till det genom att redan nu bestämma hur det ska bli nästa år, och nästa?

Inte heller behöver ni hänvisa till att pojken inte är del i familjen just denna vecka.

Säg helt enkelt att det blir som vanligt i år, han åker till mamma när de fyra veckorna hos er är slut. Lillasyster? Hon måste åka med oss till xxx-land, hon är så liten, man kan inte lämna en sån liten.

Nästa år är pojken tolv. Vem vet om han ens är intresserad av att åka då? Ta varje års problem när det kommer.

Håller med, man behöver kanske inte göra så stor sak av det i nuläget! Nästa år kanske den lilla kan vara hos någon närstående så att ni får veckan för er själva! För det var väl tanken, att det skulle vara din och din mans vecka själva? sen är det ju så att du kan inte stå för att din man har ett barn sen innan,du kan bara göra ditt bästa när ni har honom och göra så gott du kan då för hursomhelst så har han ju sin mamma. Du är inte hans mamma ts så du ska inte känna skuldkänslor..
  • Penida
    AstridIsabella skrev 2014-07-02 19:53:48 följande:

TS - jag förstår dig. Självklart tycker du att det är skönt att få ha din man för dig själv en semestervecka varje sommar. Och nu när ni har fått ett gemensamt barn så vill du självklart få känslan av kärnfamilj. Inget konstigt i det.

Men, jag tycker din man reagerar konstigt som inte vill inkludera sin son i familjesemesterm. Tidigare har det ju varit en vecka för bara din man och dig. Nu finns det ett litet syskon, som får följa med på semestern. Din man bör fundera över vilken relation ha vill ha till sin son när denne är vuxen. Att göra skillnad på sina barn är att skapa avstånd och att visa att det ena barnet är mindre betydelsefullt än det andra. Hur tror du att pojken kommer må när pappa tydligt visar att " lillasyster vill jag resa utomlands med, men inte dig"? Det handlar inte om rättvisa utan om att värna om en liten pojkes känslor!

Jag blev bortvald och exkluderad som barn. Vilken relation tror du att jag har med min pappa idag? Just det! Ingen alls!

Tänkvärt inlägg.
    Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (Mean)
    Anonym (hmm) skrev 2014-07-03 00:29:40 följande:

Det är inte pappans nya barn detta handlar om utan om hans kvinnas barn.

De ska få åka på en resa eftersom deras mor betalar för dem och för henne och mannen. Hon har sparat i tio år.
    Läs även vad jag svarade på.... Nämligen en person som påstod att det skulle bli såååå synd om Ts barn om hen inte får åka på utlandsresor under uppväxten.

Men INGEN resa med sin pappa!

Har hon sparat i 10 år? Var skriver Ts det???? De åker VARJE ÅR, samma vecka UTAN BARN, tills nu då, när Ts har barn själv...
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Mean) skrev 2014-07-03 00:47:05 följande:
    Läs även vad jag svarade på.... Nämligen en person som påstod att det skulle bli såååå synd om Ts barn om hen inte får åka på utlandsresor under uppväxten.

Men INGEN resa med sin pappa!

Har hon sparat i 10 år? Var skriver Ts det???? De åker VARJE ÅR, samma vecka UTAN BARN, tills nu då, när Ts har barn själv...

Du svarade på mitt inlägg och jag utgick ifrån att du menade det som svar på vad jag skrev.
    Jag har inte sett att någon har skrivit att det skulle bli synd om TS barn som inte får åka utomlands, du kan kanske nämna i vilket inlägg det togs upp?
    Ingen har påstått att TS sparat i tio år.
  • 73malin

Vänd på det och tänk om det varit din egen son istället... Skulle du ha velat lämna honom hos sin pappa för att åka iväg med nya mannen o nya barnet??

Tycker det var ok innan när det inte fanns andra barn men nu känns det bara taskigt.

Varför är det så jobbigt att ta med hans barn?!

• MadHatter

Jag tycker att "milicent" skrev ett väldigt bra och nyanserat inlägg tidigare i tråden (hoppas jag minns rätt namn nu). Att man inte kan "döma" utifrån en enskild händelse utan att man får se till helheten och att man får omvärdera hela tiden när man har barn. Det som funkade förra året kanske inte funkar i år.

Håller också med den som skrev att man får ta det ett år i taget - varför bestämma nu hur det ska se ut i all framtid? Är alla p

arter nöjda med upplägget i år och känner sig inkluderade är det ju ok för nu, så får man ta nästa år då.

Ts skriver att barnet inte vill följa med - gissar då att han faktiskt fått frågan och tackat nej? I så fall är han ju inkluderad och medbjuden.

Men jag tror att du ts får se upp med att se er som två sorters familjer varannan vecka. Att ena veckan består er familj av tre personer och varannan vecka av fyra. Förhoppningsvis består pappans familj alltid av fyra personer även om han inte har möjlighet att ha hela familjen samlad alltid. Håller du fast vid detta tänk kan det nog uppstå en del problem framöver.

Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!