• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • My Little Man
    Anonym (Glad mamma) skrev 2014-07-02 22:04:22 följande:
    Du ska se att om några år så kommer du att vilja att mannens son följer med, så din lilla flicka får någon att leka med. Sen kommer det ju också att förstärka banden mellan pojken och din dotter, det är också viktigt. Vad tror du din lilla dotter skulle vilja om man kunder fråga henne? Men åk utan pojken detta första året, om det är viktigt för dig. Dina känslor räknas också!

Detta tror jag måste vara ett av de bästa, mest respektfulle svar jag läst här inne. Håller fullständigt med. Sättet detta svar är skriven på bör vi alla ta till oss. ????????
  • Pymsan

Jag är själv bonusmamma o kan absolut förstå hur du känner. MEN skillnaden är att förut åkte ni ensamma på en vuxensemester utan barn. Nu åker ni på familjesemester men med ett av två barn i familjen. Jag tror det är stor risk att pojken känner sig utanför och som att han inte hör till. Åk hela familjen i stället o gör resor själva bara ni två
    när dottern är lite större, det behöver ju inte nödvändigtvis vara en vecka utan kanske en långhelg eller liknande.
    Vi åker iväg på fredag med sonen som är 4 och hans halvsyskon som är 17,18. För oss är det självklart att de ska med, om de vill. Vi kommer få gott om semestrar bara vi tre senare, när de inte vill åka med längre.

• Anonym (Svärmor har rätt)
    Anonym (olika) skrev 2014-07-02 23:14:54 följande:

Lustigt att det bara är utlandssemestrar som får sådan här uppmärksamhet. Ni hittar väl på roliga saker med båda barnen också. Vad säger att en utlandssemester (kanske vid en småbarnspool med tanke på lilla barnet) skulle vara roligare än t.ex. en stuga i Sverige (kanske tillsammans med stora sonens vänner, kanske i närheten av fiske/nöjespark eller vad nu sonen uppskattar).

Vi har också barn sedan tidigare och gemensamma barn. Vi är inte så mycket för utlandssemestrar utan gillar den svenska sommaren. Vi hittar på ett antal småresor under sommaren, alla mer eller mindre anpassade till ett eller flera barn. Alla är inte med på allt.

Ska man sitta hemma och uggla för att inte alla barnen är hemma?

Om man hade en vecka där varje år och hyrde en stuga i dalarna och ett barn varje år blev exkluderat eftersom det handlar om familjesemester, ja då hade det varit exakt likadant som utlandsexemplet. Det handlar inte om vad man gör, utan vilka som räknas till familjen.  
  • nozpa
    AnooYoo skrev 2014-07-02 18:11:05 följande:
    Men han hör ju till två familjer, två hushåll till 50% vardera. Det finns inte mer än 100%. 100% är alltihop, och han delar sin tid mellan två familjer. Tråkigt? Kanske, men sånt är livet. Saker händer, föräldrar separerar, nya syskon anländer. Alla får hantera den verklighet de befinner sig i.
    Ja så pojken får egentligen bara vara vi på halvtid. Inte vara vi med sina bioföräldrar helatiden. Att ts känner som hon gör är kanske en sak. Men att hans pappa inte räknar in honom i familjen på samma sätt som han gör med sin dotter är skevt.
    Att hantera att bli bortvald av sin förälder tror jag inte alltid är så lätt, speciellt inte när syskonet inte blir bortvalt.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Usch) skrev 2014-07-02 23:01:37 följande:
    Varför är det så svårt att fatta?!?! Elvaåringen kan åka på 20 resor med sin mamma varje år, men att inte få lov att följa med sin pappa på deras enda resa, något som är så viktigt och speciellt för deras familj, det är verkligen att visa att pojken inte är en fullvärdig familjemedlem.

Att vara inkluderad hos någon annan väger inte upp att vara exkluderad och bortstött av sin ena familj.

Jag känner en kvinna och en man, kvinnan har två barn boendes på heltid och mannen har två barn boendes varannan vecka. De har inga gemensamma barn.
    Ekonomiskt har de det tufft ibland då kvinnan tjänar väldigt lite.
    Mannens barn åker med deras mor till utlandet vartannat år och vartannat år på en semesterresa i Sverige. (Stockholm, Göteborg)

Kvinnans barn har aldrig varit i utlandet, de har knappt varit någonstans inom Sverige heller. Nu är mannen, kvinnan och hennes två barn på en Sverigesemester. Mannens barn fick inte följa eftersom de inte hade haft råd att åka alls.

Vad tycker ni om det?
    Mannen lämnar sina biologiska barn och åker med "styvmamma" och hennes två barn.
  • Anonym (olika)
    Anonym (Svärmor har rätt) skrev 2014-07-02 23:31:10 följande:
    Om man hade en vecka där varje år och hyrde en stuga i dalarna och ett barn varje år blev exkluderat eftersom det handlar om familjesemester, ja då hade det varit exakt likadant som utlandsexemplet. Det handlar inte om vad man gör, utan vilka som räknas till familjen.  
    Om man åker 4 dagar till Dalarna då? Eller måste man vara hemma hela tiden?  Sonen kanske inte eller vill? Han har sina 4 veckor med "pappafaliljen" då ska det hinnas med att träffa farmor och farfar, faster och kusinerna, Tivoli och fotbollsläger, bästa kompisens stuga och stranden, och bara vara hemma och hänga med polarna på gatan, kanske en weekend i Stockholm. Ska man dessutom hinna med en veckas "familjesemester"?

Om vi skulle trycka in ALLA resor när alla barnen är här skulle dom aldrig få nån tid att vara hemma och "bara vara". Och det behöver dom verkligen. Dom gillar det.
  • Lillusen
    Anonym (hmm) skrev 2014-07-02 23:36:27 följande:

Jag känner en kvinna och en man, kvinnan har två barn boendes på heltid och mannen har två barn boendes varannan vecka. De har inga gemensamma barn.
    Ekonomiskt har de det tufft ibland då kvinnan tjänar väldigt lite.
    Mannens barn åker med deras mor till utlandet vartannat år och vartannat år på en semesterresa i Sverige. (Stockholm, Göteborg)

Kvinnans barn har aldrig varit i utlandet, de har knappt varit någonstans inom Sverige heller. Nu är mannen, kvinnan och hennes två barn på en Sverigesemester. Mannens barn fick inte följa eftersom de inte hade haft råd att åka alls.

Vad tycker ni om det?
    Mannen lämnar sina biologiska barn och åker med "styvmamma" och hennes två barn.
    Jag kan tycka som så att extrema situationer måste ibland kräva extrema lösningar. Här är ett exempel på ett sådant tillfälle då till favör för de barn som inte fått ha semester alls under flera år så är det okej att åka utan alla barn.

Men jag skulle inte tyckt att det skulle vara okej att åka på en utlandssemester, då anser jag att man behöver lägga ribban lägre, för trots att de andra barnen har åkt med sin mamma, så har de inte haft semester med sin pappa heller.
  • Lillusen
    Anonym (olika) skrev 2014-07-02 23:50:48 följande:
    Om vi skulle trycka in ALLA resor när alla barnen är här skulle dom aldrig få nån tid att vara hemma och "bara vara". Och det behöver dom verkligen. Dom gillar det.
    Hur mycket reser människor egentligen? Åker vi utomlands är resten av semestern hemma eller hos mormor och morfar på landet....och där kan man snacka om att bara vara...
  • Anonym (hmm)
    Lillusen skrev 2014-07-02 23:55:30 följande:
    Jag kan tycka som så att extrema situationer måste ibland kräva extrema lösningar. Här är ett exempel på ett sådant tillfälle då till favör för de barn som inte fått ha semester alls under flera år så är det okej att åka utan alla barn.

Men jag skulle inte tyckt att det skulle vara okej att åka på en utlandssemester, då anser jag att man behöver lägga ribban lägre, för trots att de andra barnen har åkt med sin mamma, så har de inte haft semester med sin pappa heller.
    Men då förvägras möjligheten för kvinnans barn att någonsin under sin uppväxt få göra en utlandsresa medan deras bonussyskon kommer att ha varit utomlands minst 10 gånger under uppväxten.

• Anonym (olika)
    Lillusen skrev 2014-07-02 23:57:34 följande:
    Hur mycket reser människor egentligen? Åker vi utomlands är resten av semestern hemma eller hos mormor och morfar på landet....och där kan man snacka om att bara vara...
    Som sagt, vi reser inte utomlands alls på sommaren. Däremot åker vi till
    1 farmor, farfar och fasters familj (ofta 2 gånger)
    2 mormor och morfar (ofta flera gånger)
    3 moster
    4 gemensam resa (t.ex hyr stuga)
    5  jag åker på en med mina äldsta tillsammans med en vän med barn i samma ålder
    6 en resa med bara gemensamma barn.
    7 Och en mer friluftsresa (vandra och tälta t.ex.)

varje resa är 1 - 3 övernattningar.
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!