• Nixe

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2014-12-25 20:11:35 följande:

Jag tar Rennie, men min halsbränna är inte hard core än. Hur har ni det med bristningar, åderbråck, svullna fötter och vatten i kroppen?

Inga bristningar på magen än men fick på brösten jättetidigt så det är väl bara en tidsfråga. Fick bristningarna där långt innan brösten ens växte ngt alls så i mitt fall kan man nog iaf konstatera att det är hormonellt för huden hade verkligen inte töjts det allra minsta :( kommer nog bli lite ledsen om hela magen blir zebra... Bebisen tycks ha hittat upp till mina revben idag lagom till när jag stod mitt i en svår provtagning, inte helt uppskattat måste jag säga (o man får säga så). Himla obehaglig känsla, som smärtsamma ilningar som om den tar spjärn mot revbenen mer än sparkar. Någon mer som plågas av detta? Känner mig lite hemsk, man ska ju vara så glad i alla rörelser och sparkar :(
  • Nixe
    snö 81 skrev 2014-12-28 09:21:53 följande:

Bjuder också på en magbild tagen nu på morgonen, v.29 (28+0)

Vilken fin mage!! :) slänger in en pyjamasbild på min som också är i 28+0 idag.

• Nixe

En fråga bara, vägs ni hos bm? Jag har nämligen inte vägt mig alls och verkar inte behöva göra det heller?

• Nixe
    septemberbarn08 skrev 2014-12-29 16:10:18 följande:

Vägs varje gång. Är glad för det eftersom jag är rädd att tappa för mycket. Låter ju konstigt att du inte får/behöver göra det, trodde det var "rutin"?

Vägde ju mig själv hemma första tiden och gick ner fem kg till vecka 17 typ. Tog upp det med min bm och hon ville att jag skulle ha koll bara så att det vände vid iaf vecka 20-24 typ. Vet inte om det är för att jag är ssk själv som hon tänker att jag sköter vissa bitar själv? Har inte vägt mig på en månad nu då vågen hemma är trasig men jag har samma storlek i kläder förutom på jobbet dör jag gått ner en åskan verkar ju stå relativt stilla iaf. Några kilo upp typ kanske. Hm har faktiskt aldrig bett mig att väga mig utan bara frågat en gång om aktuell vikt.
  • Nixe
    sommarstad skrev 2014-12-29 18:34:57 följande:

Jag har inte heller vägs en enda gång. Inte heller har de frågat om vikt förutom vid inskrivningen.

När jag tänker efter så frågade hon nog inte om vikten vid inskrivningen utan det var först vid kub någon undrade. Sen frågade bm när jag själv tog upp viktnedgången. Jag är inte speciellt sugen på att vägas så mig gör det ingenting, bara undrade för alla verkar ha sån bra koll på vikten och jag har verkligen ingen aning alls. Blir spännande att komma över en våg framöver :)
  • Nixe
    sommarstad skrev 2014-12-29 18:34:57 följande:

Jag har inte heller vägs en enda gång. Inte heller har de frågat om vikt förutom vid inskrivningen.

När jag tänker efter så frågade hon nog inte om vikten vid inskrivningen utan det var först vid kub någon undrade. Sen frågade bm när jag själv tog upp viktnedgången. Jag är inte speciellt sugen på att vägas så mig gör det ingenting, bara undrade för alla verkar ha sån bra koll på vikten och jag har verkligen ingen aning alls. Blir spännande att komma över en våg framöver :)
  • Nixe
    aanna.a skrev 2014-12-30 14:28:36 följande:

En fråga; vilka har och vilka har inte tagit reda på vilket kön bebisen har? Skriv gärna varför ni tagit reda på det / inte tagit reda på det med :) rätt kul att veta! (Och ingen pajkastning på varandra nu om var som är rätt eller fel, är bara kul att veta varför vissa gör på ett sätt medan andra gör på ett annat)

Jag och min sambo har valt att inte ta reda på könet på vår lilla bebis. Dels för att det känns roligare på förlossningen att ha en liten överraskning och för att det känns konstigt att man ska ta reda på könet bara för att man kan. Men det känns som att vi är rätt ensamma om att inte veta vad det är för kön på vår bebis ..? :)

Vi valde också att inte ta reda på kön. Mest för att det kändes spännande att bli överraskad och så är vi båda två säkra på att det blir en pojke av någon anledning så det blir kul att se om vi har rätt eller fel :) Sen insåg jag när jag tänkte på saken att det inte spelade någon roll, har alltid tänkt mig att jag gärna vill ha en dotter men efter att ha jobbat med nyfödingar och deras familjer så insåg jag att den önskan liksom hade neutraliserats på ngt sätt. Dock kan jag känna lite att den här väldigt abstrakta känslan av att snart få barn hade känts verkligare på ngt sätt om vi hade tagit reda på könet. Vet inte riktigt varför men ändå. Är nöjd med vårt val men samtidigt lite avis på de som vet vad de väntar :)
  • Nixe
    Kpax skrev 2014-12-31 05:00:26 följande:

Hörde förresten att en tjej som jobbar som fruktansvarig i en annan butik fått avslag på sin ansökan om graviditetspenning. Hårt, det är verkligen en skittung avdelning, och hon är i vecka 29 nu.

Ingen här som ansökt och fått avslag va?

Nja, jag har sökt och vet nog att jag kommer att få avslag för en kollega fick precis det trots en bättre ansökan än min plus att hon dessutom bara har nattpass...
  • Nixe
    LillLouise84 skrev 2014-12-31 14:32:58 följande:

Ni som har ansökt om graviditetspenning hur lång tid tog det att få svar? Jag skickade in för minst tre veckor sedan och har bara fått svar att de ska utreda vilken ersättning jag har rättighet till. Sen har min chef fått inkomstförfrågan. Jag väntar ihjäl mig, jag vill veta nyss! Jag börjar få svårare och svårare att jobba, eftersom jag kör lastbil och kommer nästan inte emellan två parkerade lastbilar och då ska jag också lyckas klättra upp i lastbilen.

Jag sökte för två veckor sedan ungefär. Min kollega som fick avslag fick svar igår tror jag och hon hade sökt en eller två veckor före mig om jag inte minns fel.
  • Nixe
    Kpax skrev 2014-12-31 16:02:13 följande:

Usch vad tråkigt. Vad jobbar du med?

Jobbar som sjuksköterska med för tidigt födda och nyfödda svårt sjuka barn. Visst väger inte patienterna lika mkt som vuxna men jobbet innebär ju gå/stå hela arbetsdagen, arbete i trånga utrymmen, noll möjlighet till rast många dagar (får ofta äta lunch eller middag efter arbetspassets slut dvs ingen mat från 8-15 osv. Dessutom har vi ju nysmittade mammor att stödja och förflytta samt en hel del maskiner som inte väger fjäder om man säger så. Vi är otroligt underbemannade och överbelastade patientmässigt så det är tufft nu. Fick jobba kvar hela julafton då en annan blev sjuk, med sen lunch och ingen middag. Förstår dock inte varför de har rutor för trånga arbetsmiljöer och mycket gå/stå för enligt min kollegas beslut verkar ju bara just tunga lyft i x antal kilon räknas över huvud taget. Då kan man ju tycka att ansökningsblanketten bara borde säga det och inget annat. Min chef var ju ingen direkt stjärna på att fylla i sin del heller så jag är garanterat körd. Kommer vara helt förstörd lagom till bf, förra veckan stod tre kollegor och grät på jobbet av all stress...
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?