• Nixe

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2014-12-17 06:25:19 följande:

Nej, jag har läst/hört att man inte ska ha täcke till små bebisar, men tänker att man ju borde kunna kvävas av en filt också? När kan man börja med täcke? Jag ska sätta mig och googla innan jag handlar, haha :)

Tjaa, enligt våra riktlinjer är det fluff och gosedjur och sånt som ökar risken mest. Tekniskt sett kan man ju kvävas av en tunn handduk också men jag tror det är mer det där överdådiga fluffandet med duniga täcken och mjukisdjur och snuttar och sånt man ska undvika. Vissa föräldrar mosar ner så mycket gosiga nallar och grejer att man knappt hittar barnet :p På jobbet använder vi antingen ett örngottsstort påslakan med en tunn handduk i eller bara påslakanet om det är en varm bebis.
  • Nixe

Alltså hur är det egentligen med klädstorlekar? Har frågat runt lite men alla säger olika. Vissas barn hade typ stl 56 i en vecka och sen 62 direkt men frågar man vidare så hade ju de barnen en födelsevikt över 4500g. Vad har en normalstor bebis? Vet att det ju är individuellt men växer de verkligen så snabbt att en hel storlek går åt på bara en endaste vecka? Jag ser ju nästan bara pyttebebisar på dagarna så jag är väl lite skadad men jag tycker 56 ser jättestort ut? Både min sambo och jag vägde mellan 3-3,5 kg när vi föddes så jag har lite antagit att vår bebis borde hamna där någonstans så länge man inte utvecklar graviditetsdiabetes eller så. Har en annan vän som använde stl 50 i typ sex-åtta veckor och hennes son var normalstor och vägde 3300. Han har precis slutat kunna ha byxor i 56 och är sex månader gammal. Aaah vad svårt detta är! Är inte ett dugg sugen på att behöva shoppa just när bebis är född och vill heller inte att stackarn ska behöva bada i gigantiska kläder i början men vad är egentligen normalt? Har kollat lite trådar i ämnet men även dör framkommer ju att de som knappt hade 50 och 56 visst vägde över fem kilo vid födseln så..ja... Någon med koll?

• Nixe
    JhjärtaK skrev 2014-12-18 12:05:52 följande:

Är nog tyvärr väldigt olika. Vi hade alldeles för lite i stl 50. Vår dotter vägde 3460 g och var 48 cm lång så hon badade i stl 56. Kommer dock inte ihåg hur länge hon hade stl 50 men denna gången har jag köpt några fler bodies och byxor i stl 50 och även några saker i stl 44 då tvillingar generellt är små.

Nätshoppa kanske känns lättare att göra precis i början eller att skicka ut någon släkting för att köpa?

Har nu lite kläder i 50 och 56 så det finns lite iaf men jag börjar mest ledsna på alla som måste påpeka flera gånger att jag inte kommer hinna använda ngt aaaalls och stt ungen kommer ha 62 redan efter några dagar typ. Nätshoppa kan man ju iofs (kan inte skicka en släkting, jag är en sån där jobbig en som vill välja själv, haha) men tänker bara att jag inte vill behöva tänka på sånt den första tiden :) Min bror var tydligen 54 lång när han föddes men drunknade ändå i 50 så det verkar ju omöjligt att gissa detta, typiskt :p Så mkt tycker jag ju inte att jag har köpt men andra kanske tycker jag har gått helt bananas, haha. Har ju fått en del också. Efter en liten inventering har jag:

Två pyjamaser i stl 44. Dom lär väl inte direkt användas men de fick jag. Donerar dom gärna till dig om min är för tjock ;)

I stl 50:

En pyjamas

Två par byxor

Tre bodys

Tre onsies (såna långärmade och långbenta dräkter)

I stl 56:

En overall

Fem pyjamaser (väldigt populära presenter har jag insett men de kan man väl kanske använda som onsies också?)

Fyra par byxor

Två onsies

Och sen 9 par strumpor i blandade storlekar och ett set med byxa och tröja i 62. Är detta verkligen heeelt crazy?

Tänker be folk att inte ge ngt mindre än 62 från och med nu men jag tittar liksom på kläderna och kan inte tänka mig att en nyfödd inte ska få plats? Hur stora barn får folk? Är normalstorleken närmare fem kilo numera? :p
  • Nixe
    Kurona skrev 2014-12-19 11:16:44 följande:

Jo väldigt många verkar vara rädda nu för tiden, jag förstår inte alls deras rädsla, vi har sån galet bra sjukvård i Sverige! 

Jag var precis som dig när jag väntade sonen, inte det minsta rädd jag såg fram emot det faktiskt!

Snitt behöver inte vara bättre än att föda vaginalt, vilket många verkar tro. Jag blev akutsnittad på grund av att min son hade syrebrist, han hade navelsträngen fyra varv runt halsen och lyckats knyta en knut på den. Jag hade värkar i tio timmar innan jag rullades ner till operationssalen. 

Mitt snitt var knappast smärtfritt. Jag var sängliggande i två dygn efter då jag förlorat så mycket blod och när jag väl fick hjälp att ta mig upp så förlorade jag ännu mer blod och höll på att svimma. Sen så tog läkningen rätt så lång tid och det var hemskt besvärligt. 

Maken fick hämta mat åt mig medan jag låg i sängen och hade ont i hela kroppen för att jag inte kunde ta mig ur den, då berättade han om andra par som han hade sett komma från förlossningen och de mammorna var redan uppe och gick, medan jag enbart kunde lämna rummet i rullstol. Vi blev kvar i fem dygn på BB. 

Det jag försöker förmedla är att det finns skräckhistorier om båda sätten, men folk verkar tro att snitt är mycket smidigare. Jag hoppas verkligen att jag får föda naturligt den här gången, värkarna var smärtsamma men otroligt häftiga! Att få barn är det häftigaste jag har varit med om. 

Man blir så otroligt stark under en förlossning! Se fram emot den, var inte rädda, ni får ju träffa era små bebisar efter allt svettande och alla tårar! 

Nu tänker jag inte göra det göra till en snitt vs vaginaltråd och jag hejar verkligen massor på er som väljer att föda vaginalt (himla coola ni alla är!). Men efter att ha arbetat i nära samarbete med just förlossningsvården har jag beslutat om snitt. Just för att jag sett så horribla misstag och sådan otroligt usel vård i alldeles för många fall. Det går bra för de allra flesta men man ska nog ta och akta sig lite för att hissa vår förlossningsvård till skyarna när våra barnmorskor själva står och säger att de inte längre kan garantera patientsäkerheten. Jag tror det är bra att inte ha sett så mkt för inställningen till förlossningen tror jag är ganska avgörande. Jag har sett för mycket tyvärr, och med min tidigare rädsla i grunden satte det stopp för alla tankar på vaginalt. Mitt tips till er som vill föda den normala vägen är att läsa på lagom, peppa er själva, se till så att ni har stöd med er till förlossningen som kan föra er talan när man har ont och framför allt inte förvänta er ett specifikt händelseförlopp för förlossningar (även de som går bra) kan ju vara lite överraskande i ordningen så att säga. Och stå på er i era beslut, det är lätt att köras över om man är för medgörlig så var lite jobbiga patienter om det krävs så får ni säkert en kanonfin upplevelse ;) men våga ställa krav!
  • Nixe
    Skumbollen skrev 2014-12-20 13:07:45 följande:

Vi köpte en maxi cosi cabriofix till sonen som vi var supernöjda med och kommer använda även denna gång. NTF, råd och rön och Trafikverket har bra information om babyskydd och bilbarnstolar. Vi valde mellan maxi cosi och be safe för att de toppade listorna över vilka dom var säkrast. Besafe är väldigt tung att bära dock.

Den bästa investeringen för sitt barn man kan göra är att köpa basen oavsett märke och att verkligen läsa på hur hårt man skall spänna bältena och hur bältena skall sitta över barnets axlar. Olyckor där små barn skadas är ovanliga just för att babyskydden gör sitt jobb, i 70% av fallen (enligt NTF) där små barn ändå skadas beror det på att antingen stolen eller barnet sitter bältad fel/slarvigt.

Vi köpte en besafe izi go, mycket lättare än deras sleep men sen har jag inte jämfört med maxi cosi, är dom ännu lättare?
  • Nixe
    Kpax skrev 2014-12-20 05:02:30 följande:

Hur var det, hade ni alla bestämt er för vagn? Ni som inte har sen ett tidigare barn förstås :)

För mig stod det först mellan Stokke Trailz och Brio go next, men jag hade i princip bestämt mig för Brion. Igår läste jag i en barnvagnsgrupp att nästan alla skulle föredra Stokke, så då blev jag osäker, bara för att pendla tillbaka igen när Stokke återkallar sina Trailz chassin, och nya verkar inte komma förrän februari/mars. Men nu fick jag plötsligt syn på Britax Affinity, en vagn som visserligen känns lite enklare och inte har någon suverän fjädring, men som också bara kostar hälften så mycket som Go Next.

Dessa jäkla beslut!

Min kompis har brio go next och köpte paketet med babyskydd och hon är supernöjd med allt så det verkar vara en kanonfinvagn + skydd. Vi köpte en bugaboo buffalo men den modelen som kommer i februari så det blir att hoppas att som håller sitt löfte om snabb leverans sen :)
  • Nixe
    Mimipig skrev 2014-12-20 21:29:12 följande:

Vad är det gör modell sim kommer i februari? Vi planerar också att köpa en Buffalo... Vad har jag missat för nyhet?

Det kommer en specialversion i februari som vi fastnade för :) bugaboo buffalo escape heter den. Jag gillar ju inte riktigt svart eller deras sandfärgade bas så denna blev räddningen ;)

• Nixe
    Kpax skrev 2014-12-21 09:12:14 följande:

Oj vad snyggt det var med det gröna och bruna!

Ja jag gillade att den har lite naturnära färger :) mannen tyckte också den var fin och han är svårflörtad inom det området. Det enda jag oroar mig lite för är om bygeln kommer bitas sönder sen :p
    laila88 skrev 2014-12-21 14:03:28 följande:

Wow vilken skönhet! :) 

snö 81 skrev 2014-12-21 17:16:15 följande:

Riktigt snygg vagn!!!!

Kul att ni tycker det :) många kollegor på jobbet har snackat ner buffalon så himla mycket men mina vänner verkar väldigt nöjda så jag hoppas bli det jag med :) skönt att skötväskan ingår i köpet också och att babyskyddet kan fästas på vagnen :)
    sommarstad skrev 2014-12-20 21:31:46 följande:

Tack för tankar kring babyskyddet. Ska verkligen räkna in vikten i det hela. Tror också att det är viktigt att man läser på hur man fäster allt. Kan verkligen tänka mig att det orsakar flest skador vid olyckor.

Vi har testat att fästa vårt izi go-skydd för jag tänkte först köpa en bas men det visade sig vara helt löjligt enkelt så basen kändes plötsligt lite onödig. Hade föreställt mig att det skulle vara hur invecklat som helst och jag är ju inte så teknisk direkt men det var lätt som tur var.

Har nu kommit in i v 28 så nu har vi bebisar på jobbet i samma "ålder" som min bebis i magen. Känns helskumt att se hur stora och välutvecklade dom faktiskt är "i verkligheten" men samtidigt himla häftigt att liksom följa fosterutvecklingen fast utanför en gravidmage :)
  • Nixe
    LillLouise84 skrev 2014-12-24 10:27:12 följande:

Jag handlar en hel del kläder framförallt byxor på pojkavdelningarna, då jag inte vill ha jeans med katter på knäna eller bara leggings. Även ytterkläder handlar jag mycket på pojkavdelningarna. Men så tror alla att vi har en pojke också bara för att allt inte är rosa.

God jul! Jobbar från 07-18 idag och sambon jobbar kväll och natt så vi får fira desto mer jul nästa år :)
  • Nixe
    Kpax skrev 2014-12-21 19:11:03 följande:

Men gud vad häftigt att få följa bebisar i samma vecka på utsidan av magen! Hur klarar de sig när de föds i v 28 -30, generellt?

Jag skulle nog säga att de ändå klarar sig ganska bra. Sen kan ju komplikationer alltid tillstöta så som infektioner osv, det är ju väldigt olika men de är ju mkt mer mogna än de små som kommer i v 24. Häftigt vad man kan göra medicinskt numera :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?