• Lectin

Pratsjuk 35+ försöker få en trea

Jag: 37 år, två barn (snart 6 resp. 3,5 år), gift, har PCO och EDS och har haft lite stök med att få till nummer ett och två. Nu har jag däremot egen ägglossning så vi försöker på egen hand att få till en trea!

Just nu: har förstås ingen uppenbar ägglossning den här månaden. Hade kanske eventuellt äl i helgen (17/8) men är osäker. Analyserar symtom för glatta livet och väntar ivrigt på att två veckor ska passera så att jag ändå kan få testa!

Befinner du dig på något sånär samma plats i livet? Talk to me!

• Svar på tråden Pratsjuk 35+ försöker få en trea
  • VeronikaK

Jag önskar nog att komma i det läge Brinkly beskriver, men det är så svårt, för varje månad vill jag ändå maximera chanserna. och sedan är stressen där ändå.
    Min man har gjort klart att han vill leva "spontant", och att sexlivet inte ska vara fr fokuserat på barnalstring. Men i praktiken är det ju jättesvårt, för det är ju inte alltid att de fertila dagarna råkar infalla så man har som mest tid eller energi.

Men eftersom han sagt att detta stressar honom så är jag inte helt öppen med vilka dagar som är äl-dagar (testar ju, så jag vet), utan hintar mest om att "nu är det nog bra läge". Känns lite konstigt men jag får väl respektera att han känner så. Han vill gärna ha fler barn, men inte planera för det, liksom.

Hur gör ni  inför äl - säger ni att "nu har jag äl, nu måste vi köra!" eller är ni mer subtila? :)

• Lectin

Eftersom vi har rätt lite sex i övrigt är det inte så svårt för min man att lista ut även om jag aldrig säger något om äl utan bara tar initiativ när det behövs. Han brukar fråga när det är dags att vara som kaniner igen...

• VeronikaK
    Lectin skrev 2015-05-22 08:23:10 följande:

Eftersom vi har rätt lite sex i övrigt är det inte så svårt för min man att lista ut även om jag aldrig säger något om äl utan bara tar initiativ när det behövs. Han brukar fråga när det är dags att vara som kaniner igen...

Då verkar det inte vara en känslig grej för honom i alla fall - skönt för dig.
  • Brinkly
    VeronikaK skrev 2015-05-22 07:34:30 följande:

Jag önskar nog att komma i det läge Brinkly beskriver, men det är så svårt, för varje månad vill jag ändå maximera chanserna. och sedan är stressen där ändå.

Min man har gjort klart att han vill leva "spontant", och att sexlivet inte ska vara fr fokuserat på barnalstring. Men i praktiken är det ju jättesvårt, för det är ju inte alltid att de fertila dagarna råkar infalla så man har som mest tid eller energi.

Men eftersom han sagt att detta stressar honom så är jag inte helt öppen med vilka dagar som är äl-dagar (testar ju, så jag vet), utan hintar mest om att "nu är det nog bra läge". Känns lite konstigt men jag får väl respektera att han känner så. Han vill gärna ha fler barn, men inte planera för det, liksom.

Hur gör ni  inför äl - säger ni att "nu har jag äl, nu måste vi köra!" eller är ni mer subtila? :)

Jag förstår dig så väl. Man vill maxa chanserna.

Jag har skrivit in "blomma" på ÄL i vår gemensamma kalender. Han är minst lika mån om att vi gör det runt "blomma"-dagen. Så det verkar inte stressa honom alls, mer att han tycker det är spännande att veta att vi kommer ligga mycket just den perioden :)
  • VeronikaK
    Brinkly skrev 2015-05-22 08:54:13 följande:
    Jag förstår dig så väl. Man vill maxa chanserna.

Jag har skrivit in "blomma" på ÄL i vår gemensamma kalender. Han är minst lika mån om att vi gör det runt "blomma"-dagen. Så det verkar inte stressa honom alls, mer att han tycker det är spännande att veta att vi kommer ligga mycket just den perioden :)
    Så önskar jag att min man också var! Nu har vi ett vuxet barn hemma så vi skulle inte kunna skriva in det i vår gemensamma kalender hemma ;) men det vore skönt att kunna dela på ansvaret.
  • Lectin

Ingen äl på gång alls nu heller så på läkarens rekommendation struntar vi i att vänta ut den här rundan och kör igång nästa cykel istället. Den här gången blir det dubbel dos för säkerhets skull.

• Shrew

Lectin: hoppas att dubbla dosen gör underverk!

Jag borde ha äl denna vecka, har börjat testa med äl test för första gången någonsin. Innan har jag ju utgått från fertila dagar min app visat men det har inte gett resultat. 
    Jag brukar inte säga till min sambo när jag har (eller tror ha) äl utan tror att han gissar när det är dags, annars tar jag ju inte initiativ varje dag... Men han har inget emot, tror nästan att han tycker att roligaste delen med projektet barn nr 3 är att försöka ;) 

• VeronikaK
    Shrew skrev 2015-05-25 15:12:01 följande:

Lectin: hoppas att dubbla dosen gör underverk!

Jag borde ha äl denna vecka, har börjat testa med äl test för första gången någonsin. Innan har jag ju utgått från fertila dagar min app visat men det har inte gett resultat. 
    Jag brukar inte säga till min sambo när jag har (eller tror ha) äl utan tror att han gissar när det är dags, annars tar jag ju inte initiativ varje dag... Men han har inget emot, tror nästan att han tycker att roligaste delen med projektet barn nr 3 är att försöka ;) 

Vi är ganska synkade - väntar också på äl som borde ske ganska snart - senast torsdag. Testar också men eftersom jag bara haft en mens emellan så vet jag inte hur lång cykeln är nu.Ännu inget napp i alla fall.
  • Deceree1

Hej Lectin. Jag skulle vilja fråga dig en sak. En sak som inte hör till ämnet. Du berättade i TS att du har EDS ju. Har du lust att berättal lite om det? Jag tror själv att jag har det men min läkare tror inte det. Vilka kriterier uppfyller du. Jag vore så tacksam för svar om du orkar och vill berätta.

Svar på tråden Pratsjuk 35+ försöker få en trea