Inlägg från: BigMami |Visa alla inlägg
  • BigMami

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Sommarsnö skrev 2014-10-21 09:46:19 följande:

Jag sitter här och eldar upp mig över förlossningen och tycker att det är konstigt att vi kvinnor ska behöva ha så ont när vi föder. Visst finns det smärtlindring men det är så många faktorer som spelar in så man kan i värsta fall bli utan helt. Undrar hur mycket det forskats på att få bättre smärtlindring under förlossningar, någon som vet? Man borde kunna få fram säkrare och bättre smärtlindring (för både mor och barn). I studier har man sett att när kvinnor rankar smärtan så är den enda smärta som är värre att amputera ett finger utan bedövning. Vem tycker att vi ska göra det i sjukvården i Sverige? Usch, jag blir arg! Det spelar ingen roll om det är naturligt och något vi gjort i alla tider. Skulle man tänka så skulle vi inte ha någon utveckling alls i världen.

Jag tycker att det är helt fantastiskt vad vi kvinnor och våra kroppar klarar av med allt vad en förlossning innebär Den smärta man upplever under en förlossning, får man inte uppleva genom något annat. Så underbart vackert när man får sin lilla bebis på bröstet som man har kämpat för och längtat efter. Den smärta man precis har upplevt är som bortblåst. JAG tror personligen att ju mindre smärtlindring man behöver, desto bättre är det för både mor och barn. Jag tror också att man återhämtar sig snabbare. Men självklart ska man ta smärtlindring om man känner att man behöver det. Det är ju verkligen individuellt och upp till var och en Visst vore det super om de kom på någon "supersmärtlindring" som var helt naturlig och trollade bort smärtan med ett trollspö

Kroppen har en fantastisk förmåga att "sköta smärtan själv", fast man kanske inte tror det just då. Avslappning är jätteviktigt tillsammans med "andas in genom näsan och ut genom munnen" Men som sagt, det kanske inte funkar för alla. Ingen förlossning är den andra lik
  • BigMami
    Sommarsnö skrev 2014-10-21 10:40:52 följande:

Kanske tänker jag annorlunda när jag väl har fött. Men jag tycker det känns som ett hån att man ska tänka på andning och använda akupunktur och sådana saker när smärtan är olidlig. Vem skulle säga att man ska klara sig genom en operation

genom att andas?

Ett hån? Självklart så väljer man ju själv hur man vill gör med smärtlindring. .

Och jag tycker verkligen INTE att man kan jämföra en förlossning med en operation. Det tycker jag är två helt olika saker.

Visst kan man operera med lokalbedövning och föda barn lika så..
  • BigMami

Jag har följt tråden sedan start.. Jag har skrivit några kommentarer här då och då så nu kanske jag ska presentera mig också

Jag är född 83 & är gravid med nummer 4 som väntas komma den 6/4-15. Har en pojke född 03, flicka 04 och flicka 12 så nu på RUL visade det att vi kommer få jämna par av alla barn

Jag har känt sparkar och rörelser sedan länge då moderkakan är i bakvägg. Jag känner av honom dagligen både på utsidan och igår hade han hicka! Mysigt!

Hoppas det är ok att jag smyger in lite sent

• BigMami

Mina andra 3 har jag inte känt fören efter RUL. Trean vet jag hade moderkakan i framvägg, de andra två vet jag inte

Denna verkar då vara en liten vilde då det rör sig nästan hela tiden

Kände första rörelserna redan i vecka 12 (!)då jag blev framflyttad 6 dagar och regelbundet sedan en ca månad tillbaka.

• BigMami
    Sommarsnö skrev 2014-11-08 11:10:04 följande:

Hur långt ner känner ni sparkar? Mina är alltid nedanför troslinjen. Tycker att det är väldigt långt ner, är bebisen verkligen så långt ned? Borde det inte ibland kännas längre upp också för att den vänder på sig och har sig?

Ja de ligger ju fortfarande ganska långt ner. Känner också mest nere vid byxkanten. Någon enstaka gång har det varit högre upp men väääldigt sällan.. kanske 3 gånger på sin höjd.
  • BigMami

Jag har inte känt nåt alls med mina 3 före RUL i vecka 19. Det är ganska vanligt att man inte känner något fören efter v 22 trots att man är omföderska. Det beror också på hur moderkakan sitter osv

• BigMami
    alhi skrev 2014-11-08 20:34:38 följande:

här kommer magbild, ursäkta tvättkaoset på bilden.

v20, upp kanske 5 kg.

Fin mage
  • BigMami
    Sommarsnö skrev 2014-11-08 23:24:36 följande:

Fått en liten brun flytning nu. Har kanske varit lite stressad nu ikväll men verkligen ingen extremstress, bara gjort lite enformigt arbete. Tycker jag känner av någon form av spänning i magen men inget som gör direkt ont. Har känt den lilla sparka också. Bör man ringa akuten eller hur mycket ska det blöda för att man ska göra det? Kan man förhindra ett missfall om det skulle vara det eller kan det vara något annat som man ska vara orolig för? Tänker annars att får man missfall nu så går det ju ändå inte att rädda barnet.

Nu drar jag kanske lite stora växlar på detta men ville bara höra lite vad ni tror.

Jag hade inte oroat mig om det bara kom lite en enstaka gång, brunt betyder ju gammalt.. Men absolut om du är orolig ring sjukvården.
  • BigMami
    LettieHatter skrev 2014-11-09 15:07:29 följande:

Jag har i alla fall kommit in i dom där något jobbiga spökveckorna. Till och med foglossningen har blivit bättre, så jag är lite nojig...

Visst är de läskiga! Men ändå så finns ju en liten bebis där Men det är svårt att inte oroa sig ändå! Man känner sig ju precis som vanligt. . Magen kan till och med "försvinna"!`
  • BigMami
    mandalii skrev 2014-11-10 09:58:49 följande:

Ja usch, jag är i vecka 18 nu och magen känns bara mindre och mindra snarare än större. Mår dessuotm väldigt bra. Kan inte fatta att det är en bebis på ca 20 cm där inne. Ni som är gravida första gången och i ungefär samma vecka, hur ser era magar ut?

Det där är ju väldigt individuellt när magen kommer. Det kan poffa till bara under en natt! Vanligt är det ju att den kommer senare med första barnet. Vissa får knappt någon mage alls. Det kan delvis bero på hur man är byggd själv, man bär den bakåt ryggen osv.. Googlar man på magbilder så är det klart att folk som har magar lägger upp bilder. Oroa dig inte, den kommer
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)