En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
Jag sitter här och eldar upp mig över förlossningen och tycker att det är konstigt att vi kvinnor ska behöva ha så ont när vi föder. Visst finns det smärtlindring men det är så många faktorer som spelar in så man kan i värsta fall bli utan helt. Undrar hur mycket det forskats på att få bättre smärtlindring under förlossningar, någon som vet? Man borde kunna få fram säkrare och bättre smärtlindring (för både mor och barn). I studier har man sett att när kvinnor rankar smärtan så är den enda smärta som är värre att amputera ett finger utan bedövning. Vem tycker att vi ska göra det i sjukvården i Sverige? Usch, jag blir arg! Det spelar ingen roll om det är naturligt och något vi gjort i alla tider. Skulle man tänka så skulle vi inte ha någon utveckling alls i världen.
Kroppen har en fantastisk förmåga att "sköta smärtan själv", fast man kanske inte tror det just då. Avslappning är jätteviktigt tillsammans med "andas in genom näsan och ut genom munnen" Men som sagt, det kanske inte funkar för alla. Ingen förlossning är den andra lik