Inlägg från: Hanna 681 |Visa alla inlägg
  • Hanna 681

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

NanEd skrev 2015-03-12 16:30:44 följande:

Nu ligger jag och tar nytt ctg eftersom det ändå var väntetid till doktorn/UL. Jag tyckte inte hon svarade alls idag på buffar och försök från min sida, kallt vatten osv. Så lika bra att kolla igen. Nu verkar hon stressad eller irriterad på ctg apparaten, blev mkt livligare så fort den kom på... Vi får väl se hur det ser ut på UL. Allt är säkert bra men har man väl börjat oroa sig så är det ju svårt att släppa..

Hur gick det igår?
  • Hanna 681
    Sommarsnö skrev 2015-03-12 16:26:47 följande:

Var inne på förlossningen och pratade med min Aurorabarnmorska igår. Efter det har jag lite tankar som det vore värdefullt att höra era åsikter om.

Här på förlossningen ger de alltid värkstimulerande efteråt för att moderkakan ska komma ut. Era tankar om det? Tänker att kan man inte vänta en liten stund iaf och se om den kommer ut av sig själv eller innebär det en sådan ökad risk att man istället har denna rutin?

Hur har ni tänkt angående K-vitaminsprutan?

Provade lustgas och fastän hon skruvade upp mer tyckte jag inte att jag blev så påverkad av den att jag kan tro att den ska ge bra smärtlindrande effekt. Er erfarenhet av lustgas i smärtlindrande syfte?

Har inte fått något värkstimulerande efteråt, men om moderkakan inte skulle komma ut skulle jag inte tveka till att ta det.

K-vitaminsprutan har mina barn fått, litar på sjukvården.

Lustgas har varit kanonbra för mig under värkarna, gäller att få till andningen. Skulle inte klara mig utan. Däremot har jag fått ta lustgas när jag blivit sydd efter förlossningen och då har jag mest känt mig full och konstig.
  • Hanna 681
    Smulan 89 skrev 2014-12-05 16:21:05 följande:

Smulan 89 25 år bf 31/3 -vet ej

Fr1da 31 år bf 1/4 flicka

Fruhs 26år bf 2/4 Pojke

Jjousefajn 23 år bf 5/4 pojke

Hanna681 34 år BF 6/4 flicka

Humledumle 25 år bf 7/4 flicka

Emmasdag 24 år bf 9/4 pojke

Sommarsnö 38 år bf 10/4 pojke

Mars12 30 år bf 11/4

Hfriborg 28 år bf 12/4 flicka

madde10 39 år bf 13/4 flicka

Rebec84a 30 år 13/4 flicka

Silverfirren 20 år bf 15/4 pojke

Linc 36 år bf 16/4 flicka

Emmadee 35 år bf 17/4 vet ej

Kiickson 28 år bf 18/4 vet ej

ArdnasK 35 år bf 19/4 flicka

Phosie 26 år bf 20/4 pojke

LillaSandy 28 år bf 21/4 flicka

Anlili 35 år bf 22/4 flicka

EmmaSaraL bf 23/4 flicka

Linaslus 30 år bf 25/4 pojke

Madelenb 28år bf 25/4 flicka

Apriltös 21 år bf 25/4 flicka

Maartiina 26 år bf 26/4 flicka

S1528 27 år bf 27/4 flicka

Lais 32 år bf 27/4 vet ej

Tjallamallan 36 år 28/4 - vet ej

Ullin 38 år bf 28/4 - vet ej

PalleH 24 år bf 28/4 - vet ej

Hittade BF listan på s 378
  • Hanna 681

Min man dricker bara alkoholfri öl sedan ca 2 veckor tillbaka. Skulle det bli en snabb förlossning vill jag ha möjligheten att åka in utan att vänta på en taxi eller ambulans. Bor lite mer lantligt, så kan inte räkna med att få en taxi på en gång.

• Hanna 681
    Sepril skrev 2015-03-17 10:42:37 följande:
    De kanske är extra snälla i Sthlm eftersom det är så långa kötider på förskoleplatser? Jag skulle råda dig att kolla upp vad de har för regler i Solna för säkerhets skull så du inte "trillar ur kön". Jag har jobbat med förskoleplacering i Knivsta som har bland de största barnkullarna i landet så jag vet att det kan vara lite snårigt med regler och är olika i olika kommuner. Bor själv i Uppsala.  
    Jag bor i Stockholms län och på vår förskola måste man ta platsen när den är tilldelad, det går inte att bara betala för platsen. Däremot räcker det att barnet är där 1 gång i veckan eller deltid för att det ska räknas som att det går på förskolan. Kan ju vara olika på förskolor hur "snälla" de är.
  • Hanna 681
    Sepril skrev 2015-03-17 10:54:11 följande:

Tror ni inte att de är försiktiga med att fråga efter vikten eftersom de inte vill skapa en vikthets som kan skada barnet (ex: att man börjar äta för lite för att man blir orolig för en skenande vikt?). 

Min BM frågar varje gång om vikten, har gått upp 22kg nu. Nytt rekord
  • Hanna 681
    Bell13 skrev 2015-03-18 09:46:53 följande:
    Sov jättedåligt inatt. Känns som magen sjunkit i veckan, den känns lite mjukare och foglossningen är som bortblåst. Hoppas det tyder på att han är fixerad och har sjunkit längre ner i förlossningskanalen smile1.gif 15 dagar till bf idag.

Har dock börjat gå upp i vikt efter att ha stått still i över 3 v och tolkar det som att kroppen lagrar energi till förlossningen.
    Skönt att din foglossning är bättre. Upplever att min foglossning också blev bättre i och med att magen sjunkit. Dock är smärtan vid blygdbenet oförändrad.
  • Hanna 681
    Sommarsnö skrev 2015-03-19 16:00:27 följande:

Någon mer som börjar få mer humörsvängningar än normalt? Mitt humör har varit väldigt stabilt under graviditeten men nu börjar jag bli omväxlande gråtmild och arg. Är i vecka 37. Kanske är för att jag börjar bli less på graviditeten och inte orka som förut eller också är det mer hormoner som rusar runt nu på slutet.

Ja, ibland vill jag bara låsa in mig på sovrummet och vara ifred. Känner mig känslig mot stress och tjafs.
  • Hanna 681
    Sommarsnö skrev 2015-03-23 11:52:35 följande:

Jag har inga förvärkar alls och tycker nästan sammandragningarna har blivit färre mot för några månader sedan. Är i vecka 38. Betyder det att jag kommer att gå över tiden massor tro? 

Nej, det behöver inte betyda att du kommer att gå över tiden. Mitt första barn föddes bf-2 och jag hade inga som helst känningar innan det satte igång
  • Hanna 681
    Badblomma skrev 2015-03-23 20:12:32 följande:

är det någon mer än jag som känner sig i ofas med sin partner. jag är redo, vill packa väskan. ta lite bilder på magen utifall att det sätter igång snart m.m. Min sambo verkar inte alls där än. När vi börjar prata om saker och ting så känns det som om han är känslomässigt frånkopplad. förlossningen och allt är med en praktisk nödvändighet för att få ut barnet. nä.. nu överdriver jag kanske. jag önskar bara att vi kunde längta och ladda lite mer tillsammans. tips någon?

Minns min första förlossning. Vi skulle åka in till BB vid 3-tiden på natten och min sambo kommer på att han nog måste ta en dusch innan vi åker in. det fick han inte!

Har inga tips, men kan vara bra att vara förberedd när det väl är dags att åka in. Då är det inte säkert att det finns tid för att ta en dusch.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)