Inlägg från: Hanna 681 |Visa alla inlägg
  • Hanna 681

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

LillaSandy skrev 2014-12-29 14:36:09 följande:

Jag är i vecka 23+5. Nu med vila har det känts bra. Har pratat med bm idag och hon sa att det är inte normalt att ha så här men att det kan ju också bli bättre. Jag pratade också med chefen om att jag känner oro för då jag börjar jobba den 7e. Vi kom överens att jag börjar med att jobba 4 timmar per dag ons tors o fre och går det bra så jobbar jag som vanligt sen. Får ta ut halvdagar semester de tre dagarna. Men det är det värt. 

En annan fråga. Vi ska köpa en emmaljunga city cross. Vi har en hårdlift till den som man lägger i sittdelen. Funderar om jag ändå ska köpa en citykorg också, eller inte? Vi bor i lägenhet utan hiss, så då kommer inte citykorgen att funka. Men då vi är i stugan, hos svärföräldrar eller mina föräldrar som bor i hus så skulle det kanske vara bra med en citykorg? Eller räcker det med hårdliften? Vi kommer säkert vara borta från lägenheten flertalet veckor under sommaren. 

Borde du inte kunna bli sjukskriven? Jag skulle försöka få en tid med läkare anknuten till MVC om jag var i din situation.

Skönt att det känns bättre!
  • Hanna 681
    ullin skrev 2014-12-29 21:52:16 följande:

Åh jösses vad jag haft foglissning fram i blygdbenet idag. Hade glömt hur sjukt ont det kan göra. Hoppas verkligen det ska ge ned sig istället för hänga kvar eller bli ännu värre. :/

Har någon fått något bra tips angående lindring av denna smärta?

Har foglossning i blygdbenen sedan en ganska lång tid tillbaka. Den har bara blivit värre. Sover dåligt och det känns som att någon hugger mig med tusen knivar varje gång jag ska vända på mig i sängen. Ska ta mig till sjukgymnast efter julledigheten.
  • Hanna 681
    JhjärtaK skrev 2015-01-03 15:15:02 följande:
    Har ni fortfarande möjlighet så skulle jag faktiskt rekommendera att ni lämnade tillbaka det. Har ett sådant sedan dottern och det väger FLÄSK. Finns andra som är lika säkra men väger 1,5 kg mindre, ex Maxi Cosi Cabriofix.

Men det är bara min åsikt så är ni nöjda så fortsätt att vara det smile1.gif
    Vi har en be safe izi sleep, den väger också ganska mycket. Men väldigt bra eftersom den med adapter kan kopplas till barnvagnen, samt att det går att fälla ner ryggstödet till "Sovläge".
  • Hanna 681
    mandalii skrev 2015-01-03 23:54:30 följande:

Tack för alla tips ang babyskydd! Funderar på den här som fått bäst i test, Be Safe Izi go. Men frågan är, behöver man en bas eller funkar det utan. Hur tänker ni? Det är ju typ dubbla priset med en bas, men ur säkerhetssynpunkt, hur stor skillnad är det? 

Vi har en bas till. Tycker att stolen sitter stabilare och det går mycket snabbare. Om du kör mycket bil och har tänkt att ha babyskyddet på vagnen skulle jag köpt en bas till, då är det helt klart värt pengarna.
  • Hanna 681
    Miniräka skrev 2015-01-05 01:34:50 följande:

Hej,

Ni som ska föda i Stockholm under april, vilken förlossningsenhet har ni valt och varför?

Står själv lite i valet och kvalet mellan ett par olika.

BB Stockholm har jag valt. Födde där sist, tycker att de har fina lokaler och lugnt miljö.
  • Hanna 681
    emmasdag skrev 2015-01-07 21:02:26 följande:
    Gullig du är! Och detsamma :) Jag tycker att andningen är såå jobbig fortfarande! Är andfådd typ hela tiden, o hjärtklappning på det med. Nu är det ganska jobbigt tycker jag :(
    Blir också andfådd av minsta lilla ansträngning, tycker att det blivit mer påtagligt de senaste veckorna!
  • Hanna 681
    mandalii skrev 2015-01-08 13:53:38 följande:
    Som jag förstår är taket på vad som kan räknas som sgi med nuvarande prisbasbelopp 333 000:- per år, sedan spelar det ingen roll vad man tjänar, och det kommer vi båda upp i.

Du menar att när barnet fyllt 1 så måste man minst ta ut fem dagar i veckan? Är det samma som 75 %? Man kan alltså inte ta ut färre antal dagar?

Kan man blanda med sina lägsta nivå dagar och ta ut dem exempelvis två dagar i veckan under en period då man kanske har 50 eller 75 % på sgi nivå?

Hur använde du dina lägsta nivå dagar, smög du också in dem lite här och var, eller tog du dem i en följd?
    Med mina första två barn sparade jag många dagar det första året (tog ut mellan 1-3 dagar per vecka). Lägsta nivå använde jag lite efter första året, men tänker att de är bättre att använda när barnet går på dagis och vi vill ta ut lite extra ledighet då och då. Varit hemma 2 år med respektive barn och har i dagsläget ca 170 dagar kvar att spendera (de fyller 4 resp 6 år).

Med detta barn planerar vi inte att vara hemma lika länge, så kommer att ta ut lite fler dagar under första året.
  • Hanna 681
    Humledumle skrev 2015-01-08 13:21:11 följande:

Min chef tycker jag ska bestämma nu när jag vill gå hem innan bf. Vet inte vad som är normalt att gå hem innan ? Detta är ju första barnet. Tycker allt med föräldrafagar är så krångligt. Jag vet ju inte om jag kommer få ont i ryggen (har problem med den) eller om jag kommer få foglossning.

Min chef har också velat ha besked nu. Jag har gått hem 5 veckor innan BF med mina tidigare barn och kommer att göra det nu också. Tycker att det har varit skönt att vila tiden innan förlossningen. Tycker att det är upp till var och en, vissa föredrar ju att jobba ända till BF.
  • Hanna 681
    LillaSandy skrev 2015-01-08 18:51:19 följande:

Någon som har erfarenhet av vagn med svängbara lufthjul i snö?? På en emmaljunga?

Urban jungle med svängbara hjul fram har funkat mycket bra i snö. Mindre svängbara hjul är lite svårare tycker jag, exempelvis bugaboo cameleon (fast där går det ju att byta hjul på vintern).
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)