• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • Hanna 681
    Bell13 skrev 2014-09-01 13:35:27 följande:
    Jag skulle ringa och be om en tid för vul. Det är nog bättre att veta än inte veta att allt är ok.
    Håller med, bra att ringa i god tid!
  • JhjärtaK
    mandalii skrev 2014-09-01 15:10:33 följande:

Jag ska på inskrivning på onsdag, då kommer jag att vara i vecka 8 (7+1). Jag vill så gärna få höra på bebisens hjärta, men förstår att det gör man inte hos bm på inskrivningen. Eller? Finns det någon chans ändå tror ni, om man förklarar sin oro? Fick en miniblödning i helgen nämligen.

Eller ska jag redan nu boka ett privat vul?

Tror inte att det går att lyssna såpass tidigt i graviditeten så vill du veta med säkerhet hur det ser ut där inne så boka ett VUL. Har för mig att någon här inne fick lyssna när hon var 9 fullgångna veckor men även detta är nog rätt så tidigt.
  • Bell13
    mandalii skrev 2014-09-01 15:10:33 följande:

Jag ska på inskrivning på onsdag, då kommer jag att vara i vecka 8 (7+1). Jag vill så gärna få höra på bebisens hjärta, men förstår att det gör man inte hos bm på inskrivningen. Eller? Finns det någon chans ändå tror ni, om man förklarar sin oro? Fick en miniblödning i helgen nämligen.

Eller ska jag redan nu boka ett privat vul?

Är du säker på att det går att höra hjärtat så tidigt. Tror inte att jag fått lyssna på hjärtat tidigare än v 12 eller 14 vid tidigare graviditeter
  • Bell13
    JhjärtaK skrev 2014-09-01 15:32:22 följande:
    Tror inte att det går att lyssna såpass tidigt i graviditeten så vill du veta med säkerhet hur det ser ut där inne så boka ett VUL. Har för mig att någon här inne fick lyssna när hon var 9 fullgångna veckor men även detta är nog rätt så tidigt.
    Tror du har rätt. Det enda att göra så här tidigt är ju vul. Har symptomen försvunnit sedan blödningen?
  • mandalii
    Bell13 skrev 2014-09-01 15:34:57 följande:
    Är du säker på att det går att höra hjärtat så tidigt. Tror inte att jag fått lyssna på hjärtat tidigare än v 12 eller 14 vid tidigare graviditeter
    Okej, jag är lite novis på det här, första barnet. Det var egentligen bara en "droppe" blod i lördags och symptomen är oförändrade, men ändå. Får väl boka in ett nytt privat vul då, det kanske man kan göra genom barnmorskan, har de kanske tom läkare i huset som kan göra vul, är det vanligt?

• Smulan 89
    Anonym skrev 2014-09-01 15:11:57 följande:
    Oj vad sent. varför väntar du så länge? Jag ringde redan i vecka 5 och då sa hon att det var bra att jag ringde tidigt eftersom tiderna tar slut snabbt. Men kanske är annorlunda där du bor? Om man får missfall innan är det ju "bara" att ringa och avboka.
    Oj, tänkte inte på att jag blev anonym.
    Första gången ringde jag direkt, typ v 5. Fick mf i v 9+0, men jag gick kvar hos bm som om jag var gravid. I v 16, kände hon på magen och lyssnade efter hjärtljuden och sa att allt var bra. Dagen efter började jag blöda igen och med ett vul konstaterades det att jag fick mf i v 9+0 och sen dess har det inte funnits något foster i livmodern.

Andra gången ringde jag runt v 13, då jag var rädd för mf och ville inte gå till samma bm igen. Bor på landet, så jag kan inte välja och vraka bland mvc så enkelt. Gick hos en annan bm andra gången, då jag hittade en som jag litade på. (Den första bm tvingade mig till gyn-undersökning, bara för att jag aldrig hade gjort det innan). Tycker fortfarande att gyn-undersökningar är bland det värsta som finns.

Tredje gången (andra barnet ) visste jag inte ens om jag ville gå till en bm alls. Ringde i v 18 för att beställa ul, men de ville ha remiss ifrån en bm, så jag blev tvungen att gå till mvc igen. Fick tid dagen efter jag ringde hos bm och ultraljudet var dagen därpå.

Ska gå till mvc även denna gång, men har ingen bråska att ringa dem. Det värsta med att vänta barn tycker jag är att behöva gå till mvc. Har tyckt att det har varit jobbigt varje gång. Inte det minsta roligt, som man borde tycka.
  • JhjärtaK
    mandalii skrev 2014-09-01 15:41:56 följande:
    Okej, jag är lite novis på det här, första barnet. Det var egentligen bara en "droppe" blod i lördags och symptomen är oförändrade, men ändå. Får väl boka in ett nytt privat vul då, det kanske man kan göra genom barnmorskan, har de kanske tom läkare i huset som kan göra vul, är det vanligt?

Om du inte bor på landet så borde din bm-mottagning ha en läkare kopplad till sig som kan utföra VUL men det är inte säkert att de har möjlighet att ta emot dig men du kan ju alltid ringa och fråga och berätta om blödningen.
  • agirlnamedbill
    JhjärtaK skrev 2014-09-01 12:38:36 följande:
    Åh, hade gärna kunnat gå till jobbet så men har kostym som "dresscode" så det närmaste bekvämt jag kommer är ett par svarta jeans, haha smile2.gif
    Ja men då är det ju lite svårare! Men visst borde det finnas kostymbyxor med resårmidja? Om inte annat så jeansleggings!
  • agirlnamedbill
    Smulan 89 skrev 2014-09-01 16:04:12 följande:
    Oj, tänkte inte på att jag blev anonym.
    Första gången ringde jag direkt, typ v 5. Fick mf i v 9+0, men jag gick kvar hos bm som om jag var gravid. I v 16, kände hon på magen och lyssnade efter hjärtljuden och sa att allt var bra. Dagen efter började jag blöda igen och med ett vul konstaterades det att jag fick mf i v 9+0 och sen dess har det inte funnits något foster i livmodern.

Andra gången ringde jag runt v 13, då jag var rädd för mf och ville inte gå till samma bm igen. Bor på landet, så jag kan inte välja och vraka bland mvc så enkelt. Gick hos en annan bm andra gången, då jag hittade en som jag litade på. (Den första bm tvingade mig till gyn-undersökning, bara för att jag aldrig hade gjort det innan). Tycker fortfarande att gyn-undersökningar är bland det värsta som finns.

Tredje gången (andra barnet ) visste jag inte ens om jag ville gå till en bm alls. Ringde i v 18 för att beställa ul, men de ville ha remiss ifrån en bm, så jag blev tvungen att gå till mvc igen. Fick tid dagen efter jag ringde hos bm och ultraljudet var dagen därpå.

Ska gå till mvc även denna gång, men har ingen bråska att ringa dem. Det värsta med att vänta barn tycker jag är att behöva gå till mvc. Har tyckt att det har varit jobbigt varje gång. Inte det minsta roligt, som man borde tycka.
    Men vad läskigt! Att dom kan vara så oförsiktiga och säga att ett hjärta hörs och allt.. :(
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)