• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • tjej89
    Anonym skrev 2014-09-05 13:15:56 följande:
    Jag blev igångssatt andra gången delvis för att det gick så fort första gången (3 tim 15 min från första värken). När jag kom in var jag 6 cm öppen, 10 minuter senare 10 cm öppen och började krysta, då hade jag inte fått en förlossningsrum än.

Vid igångssättningen gick det också fort. De tog hål på hinnorna (jag var redan öppen 2 cm, mycket prematura sammandragningar) och efter en timme fick jag första värken. 1 tim och 50 min senare var hon ute.

Det var oerhört intensivt, så klart, men tack vare att vi kunde åka in i lugn och ro och blev väl omhändertagna kändes det aldrig kaotiskt eller snabbt utan jag var övervakad och trygg.
    Ja det låter ju jätte bra. Ska prata med min bm om det. Har fått för mig att det "oftast" tar mycket längre tid med igångsättningar.

Jag tyckte samtidigt om att ha en snabb förlossning. Slippa ligga där skiftbyte efter skiftbyte.

Men som sagt rädd för att det ska bli en kaotisk händelse med stress och oro.

Min förlossning var väldigt intensiv, öppnade mig 9 cm på 1,5 timme. Sista cm tog drygt en timme sen krystade jag i 30 min.

Så det där med intensiva värkar som du fick vid igångsättningen kan jag klara av.

Låter så "skönt" att ha en tid och slippa stressen.

När blev du igångsatt?

Jag födde i 37+3 så han kom 18 dagar tidigare. Dom vill väl helst inte sätta igång en innan 38+0?

Är det svårt att få igångsättning tror du?
  • mandalii
    Sommarsnö skrev 2014-09-05 13:17:16 följande:

Nästa helg ska vi träffa min svärmor och jag kommer då att vara i vecka 10. Kan inte riktigt bestämma mig för om vi ska berätta då eller inte. För min sambo spelar det ingen roll. Om vi inte berättar då kan det dröja ända till jul innan vi träffar henne igen och det vore ju kul att säga det öga mot öga och inte via telefon. Samtidigt känner jag att jag nog egentligen vill göra KUB innan vi meddelar våra föräldrar. Min pappa vet inget och vi kommer nog inte att träffa honom heller på länge. Ni som har berättat tidigt, har ni ångrat er? Det känns lite som om jag vill fatta att jag är gravid själv först på något vis. Min sambo säger att "annars kan vi ju dyka upp vid jul och då syns det ju verkligen på dig så det kan ju bli en rejäl överraskning då". Och det har han ju rätt i fast jag är lite tråkig och tänker praktiskt att då kan man ju inte önska sig barngrejer i julklapp ;)

Om jag var du skulle jag boka in ett privat vul och om hjärtat tickar, då är det ju lika liten risk för missfall som efter vecka 12, dvs ca 3 procent. Och då skulle jag berätta sen : )
  • tjej89

Nästa helg ska vi träffa min svärmor och jag kommer då att vara i vecka 10. Kan inte riktigt bestämma mig för om vi ska berätta då eller inte. För min sambo spelar det ingen roll. Om vi inte berättar då kan det dröja ända till jul innan vi träffar henne igen och det vore ju kul att säga det öga mot öga och inte via telefon. Samtidigt känner jag att jag nog egentligen vill göra KUB innan vi meddelar våra föräldrar. Min pappa vet inget och vi kommer nog inte att träffa honom heller på länge. Ni som har berättat tidigt, har ni ångrat er? Det känns lite som om jag vill fatta att jag är gravid själv först på något vis. Min sambo säger att "annars kan vi ju dyka upp vid jul och då syns det ju verkligen på dig så det kan ju bli en rejäl överraskning då". Och det har han ju rätt i fast jag är lite tråkig och tänker praktiskt att då kan man ju inte önska sig barngrejer i julklapp ;)

Sist berättade vi i vecka 8 för våra föräldrar.

Nu har vi bestämt oss för att vänta till Kub.

Jag vill så gärna slå in en bild och göra ett "paket" av det :)

Det var kul att berätta tidigt, några som förstod. Några fler som brydde sig om hur jag mådde ect.

Men nu är det mysigt att det bara är vi som vet :)

Känn efter lite till. Känns det rätt nästa helg så säg det annars vänta till jul. Eller så kanske ni ses nån gång innan?

En kompis till mig skypade med sina svärisar och pojkvännen och sa det så. Dom bodde långt ifrån. Då fick dom se varann :)
  • JhjärtaK
    agirlnamedbill skrev 2014-09-05 10:32:09 följande:
    Alltså, hon sa att snart v.5 men när jag var sist så sa dom du är nog strax innan v.5 därför syns inget, men kan tänka mig att hon räknade 5 veckor efter befruktning så är väl med vanlig beräkning snart v 7, enligt mina beräkningar 6+4. :)
    Ja hade du varit i vecka 5 så hade ju inte hjärtat synts men vilket konstigt sätt att uttrycka sig på.
  • Anonym (Klevurt)

Verkar vara många här som gör vul? Något man kan be om hos barnmorskan?

• Tjejjen89

Har också funderat på att vänta till jul men fe känns lite länge. Risken är att de synd för tydligt innan dess. Med min förra berättade jag i vecka 15 för alla
  • alhi

Något som gör mig lite ledsen är att det alltid blir två läger när man talar om kejsarsnitt och kommentarer som "gjord för att föda barn", "naturliga att.." osv kommer upp. Det blir en duktighetstävling utan någon vinnare.

Jag fick min etta 2002, född vaginalt, sprack ingenting, tog 3 timmar från första värk. Och det var fruktansvärt! Av den enkla anledning att jag inte var bekväm med att vara naken, bajsa på mig, få lavemang eller se mitt barns hjärtljud gå ner. Moderkakan ville inte släppa och jag som är blödarsjuk mådde dåligt. Kunde inte ta den slemmiga fina bebisen till mig riktigt. Kroppen värkte.

Nummer 2 dog under förlossningen. Fullgången med lockigt svart hår. En riktig bebis vars liv jag aldrig fick uppleva.

Nummer 3 skulle ut på säkrast möjliga sätt som är ett planerat snitt. Alla varnade mig för hur hemskt det var mot barnet, amningen skulle inte funka, jag skulle få ett ärr och så vidare. Men det var fantastiskt. Vi promenerade till sjukhuset på morgonen och fick nålar, träffa läkaren och blev inrullade på OP. 8.00 lades bedövningen. Vi spelade Winnerbäck och skrattade ihop och plötsligt hörde vi ett argt skrik. En liten kille i 37+0 med  full apgar var född. Så lugnt och säkert.

Det spelar ingen roll hur man väljer att föda sitt barn så länge man själv är medveten om risker och komplikationer. Huvudsaken är man själv mår bra i sitt val.

Ni som får snitt, för ett par bebisar kommer ligga knasigt i mars/april, det är också fantastiskt!

såkandetgå
  • Anonym
    Bell13 skrev 2014-09-05 02:55:01 följande:

Har haft hemsk huvudvärk sedan igår morse. Nån mer dom har eller haft huvudvärk som inte vill ge med sig? Hela dagen har varit hemsk har varit ledsen och gråtit och vet inte varför tårarna har runnit säkert 10 ggr idag.

Går in i v 11 idag. Känns som den magiska gränsen v 12 börjar att närma sig. Inskrivning på måndag också och inplanering av kub :)

Jag har också haft sjuk huvudvärk de senaste dagarna. Nästan så man blir lite rädd när man inte vet vad det beror på!
  • Astilbe

Alhi: Jag beklagar verkligen dina upplevelser och jag tycker med det är trist att det blir olika läger så lätt om sådana ämnen. Din kejsarsnittsupplevelse var iaf väldigt viktig för mig att läsa och en sporre som behövdes nu. Tack!

Med tanke på olika läger så tycker jag denna sida är så fin och en riktig påminnelse om att vi alla tar olika (inte alltid så lätta eller ens självvalda) beslut, som vi tror blir bäst för just vår familj: ctworkingmoms.com/2013/06/11/end-the-mommy-wars-special-photo-edition

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)