• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • DiplomatiskaJag
    JhjärtaK skrev 2014-09-05 07:39:03 följande:

Fick du någon rekommendation på kontrollen 6 månader efter födseln?

Kan glädja dig med att en kompis till mig hade som du med första barnet, långdragen förlossning med sugklocka som ändå sedan slutade i akutsnitt. Men nu med nummer två så hann de bara vara inne tre timmar på förlossningen och bebisen kom ner i födslokanalen så fint och ut utan yttre press eller klocka

Blev rekommenderad knipövningar bara. Minns inget annat från kontrollen iaf.

Sägs ju att det brukar gå fortare med andra barnet men det finns ju ingen garanti. Det blir vad det blir men jag hoppas som sagt på att föda vaginalt och utan sugklocka och att det ska gå fortare ;)
  • Elbea

[quote=73935893][quote-nick]tjej89 skrev 2014-09-05 14:52:54 följande:[/quote-nick]Ja det låter ju jätte bra. Ska prata med min bm om det. Har fått för mig att det "oftast" tar mycket längre tid med igångsättningar.

Jag tyckte samtidigt om att ha en snabb förlossning. Slippa ligga där skiftbyte efter skiftbyte.

Men som sagt rädd för att det ska bli en kaotisk händelse med stress och oro.

Min förlossning var väldigt intensiv, öppnade mig 9 cm på 1,5 timme. Sista cm tog drygt en timme sen krystade jag i 30 min.

Så det där med intensiva värkar som du fick vid igångsättningen kan jag klara av.

Låter så "skönt" att ha en tid och slippa stressen.

När blev du igångsatt?

Jag födde i 37+3 så han kom 18 dagar tidigare. Dom vill väl helst inte sätta igång en innan 38+0?

Är det svårt att få igångsättning tror du?[/quote?

Jag blev visst anonym när jag skrev om min igångsättning...

jag blev igångsatt i v 36+0 men det var lite speciella förutsättningar pga min hyperemesis som gjorde att det tidigarelades. Ursprungligen var det planerat till 37+0.

för mig var det inte svårt. Min första förlossningsupplevelse var rätt hemsk och därför var jag rädd men det var inte just det vaginala som var problemet utan jag föredrog att bli igångsatt framför ks och det gick de med på direkt.

För övrigt öppnade jag mig från 4 cm till 10 cm på 10 minuter andra förlossningen. Extremt intensivt!

för övrigt nummer två tycker jag att det ska vara kvinnans val, vilket sätt man vill föda på (förutom i de fall ett val inte är möjligt förstås, när det måste bli snitt av en eller annan anledning trots att man kanske vill föda vaginalt).

• Anonym

Finns bm som gör det! Inte min, men då jag har haft oregelbunden mens så fick ja göra hos en privat gyn!

Anonym (Klevurt) skrev 2014-09-05 17:00:41 följande:

Verkar vara många här som gör vul? Något man kan be om hos barnmorskan?

• Anonym
    alhi skrev 2014-09-05 17:27:39 följande:

Något som gör mig lite ledsen är att det alltid blir två läger när man talar om kejsarsnitt och kommentarer som "gjord för att föda barn", "naturliga att.." osv kommer upp. Det blir en duktighetstävling utan någon vinnare.

Jag fick min etta 2002, född vaginalt, sprack ingenting, tog 3 timmar från första värk. Och det var fruktansvärt! Av den enkla anledning att jag inte var bekväm med att vara naken, bajsa på mig, få lavemang eller se mitt barns hjärtljud gå ner. Moderkakan ville inte släppa och jag som är blödarsjuk mådde dåligt. Kunde inte ta den slemmiga fina bebisen till mig riktigt. Kroppen värkte.

Nummer 2 dog under förlossningen. Fullgången med lockigt svart hår. En riktig bebis vars liv jag aldrig fick uppleva.

Nummer 3 skulle ut på säkrast möjliga sätt som är ett planerat snitt. Alla varnade mig för hur hemskt det var mot barnet, amningen skulle inte funka, jag skulle få ett ärr och så vidare. Men det var fantastiskt. Vi promenerade till sjukhuset på morgonen och fick nålar, träffa läkaren och blev inrullade på OP. 8.00 lades bedövningen. Vi spelade Winnerbäck och skrattade ihop och plötsligt hörde vi ett argt skrik. En liten kille i 37+0 med  full apgar var född. Så lugnt och säkert.

Det spelar ingen roll hur man väljer att föda sitt barn så länge man själv är medveten om risker och komplikationer. Huvudsaken är man själv mår bra i sitt val.

Ni som får snitt, för ett par bebisar kommer ligga knasigt i mars/april, det är också fantastiskt!

Jag håller med dig fullständigt. Att föda barn med hjälp av snitt är ju bara ett sätt att föda barn precis som att föda vaginalt är ett annat sätt. 

Hade jag haft samma upplevelse eller känsla som dig hade jag också valt snitt. Min syster har blivit snittad tre gånger och hon säger att det är fantastiskt. 

Tycker att det är tråkigt att man ska behöva försvara planerat snitt när det är av humanitära skäl det är ju upp till var och en. Beklagar också att du förlorade ett barn. 
  • amandanS

Jag hoppas kunna föda vaginalt, något jag just nu inte känner mig alls rädd för. Ser snarare fram emot upplevelsen :)

Har ni andra köpt något inför bebis ankomst? Eller hur går planerna för er? Jag är planeringsmänniska så det heter duga, och vi kommer ta reda på kön för att "slippa" köpa allt neutralt :)

Vi beställde babyskyddet igår :D

• alhi

Tack allihopa Kyss
    Måste säga att stämningen i den här tråden är mycket trevligare än i den förra. I like it!

Jag går in i v 11 idag. Oj vad tiden flyger iväg! Har inte handlat någonting öht, väntar med det till våren när vi är över på lite säkrare tider. Har inga bebiskläder kvar efter som vi inte skulle ha några fler barn. Däremot är ett måste en manduca bärsele. Det absolut mest använda i våran familj. Babybjörn är varken bra för bebis eller våra ryggar men i min manduca bar jag sonen när han var ett utan problem. 

såkandetgå
  • Anonym
    amandanS skrev 2014-09-06 08:51:04 följande:

Jag hoppas kunna föda vaginalt, något jag just nu inte känner mig alls rädd för. Ser snarare fram emot upplevelsen :)

Har ni andra köpt något inför bebis ankomst? Eller hur går planerna för er? Jag är planeringsmänniska så det heter duga, och vi kommer ta reda på kön för att "slippa" köpa allt neutralt :)

Vi beställde babyskyddet igår :D

jag är en sån där vuxen som tänker att kön är en social kontruktion och mina barn har de kläder de vill oavsett färg och tryck. Däremot har alltid mina bebisar neutrala färger eftersom det är finast på alla sätt, tryck- och logoträsket kommer snart ändå.
  • amandanS
    Anonym skrev 2014-09-06 09:21:59 följande:

jag är en sån där vuxen som tänker att kön är en social kontruktion och mina barn har de kläder de vill oavsett färg och tryck. Däremot har alltid mina bebisar neutrala färger eftersom det är finast på alla sätt, tryck- och logoträsket kommer snart ändå.

Det finns ju jätte mycket fina både pojk och flick kläder utan tryck osv.. Tex newbe (?) på Kappahl har enkla och fina kläder men ändå mer tjej/pojk. Sedan tycker jag är det kul om det går att se om det är en pojk eller flicka. Jag är själv inget fan av alla dessa tryck med hellokitty, Disney prinsessor och cars eller Spiderman! Det tänker jag undvika så långt det går.. Men en fin blå pojkig body eller en body med någon liten söt detalj på tjej, gärna det.. :)
  • Bell13
    Anonym skrev 2014-09-05 17:34:56 följande:
    Jag har också haft sjuk huvudvärk de senaste dagarna. Nästan så man blir lite rädd när man inte vet vad det beror på!
    Jag gick till doktor igår och sa att jag blir tokig på huvudvärken, alvedon hjälpte inte så jag fick citodon. Är symptomfri sedan igår så befriande.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)