• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • tjallamallan

Phuuu, nu har jag snart kämpat mej igenom två nätter på jobbet å det har varit tungt. Är så extremt trött så det är ett fasligt sjå att hålla ögonen öppna. Första natten mådde jag så fruktansvärt illa så jag fick springa å kräkas med jämna mellanrum, inatt har jag dock mått bättre. Nu är jag snart ledig 4 nätter, underbart!

Jag har fött båda mina barn vaginalt och tänker förhoppningsvis göra det med nummer tre också. Kvinnokroppen är skapad för att föda barn vaginalt och det är en fantastisk upplevelse. Sen finns det dock situationer då vaginalt inte är möjligt och då är kejsarsnitt ett ypperligt komplement såklart. Nu ska jag försöka hålla mig vaken i tre timmar till, sedan väntar sängen - som jag längtar!

• JhjärtaK
    Bell13 skrev 2014-09-05 02:55:01 följande:

Har haft hemsk huvudvärk sedan igår morse. Nån mer dom har eller haft huvudvärk som inte vill ge med sig? Hela dagen har varit hemsk har varit ledsen och gråtit och vet inte varför tårarna har runnit säkert 10 ggr idag.

Går in i v 11 idag. Känns som den magiska gränsen v 12 börjar att närma sig. Inskrivning på måndag också och inplanering av kub :)

Jag hade också hemsk huvudvärk i förrgår! Var då i vecka 9+6 så kanske är något speciellt runt början av vecka 11? Den ville inte ge med sig och då tog jag ändå en alvedon i ren desperation när jag kom hem från jobbet! Hade lite igår också men inte alls i samma utsträckning som tur är.
  • JhjärtaK
    Smulan 89 skrev 2014-09-04 21:25:56 följande:
    Känner som dig. Under mina två förlossningar var jag rädd för en enda sak, att bli tvingad till snitt. Första förlossningen tog 24 tim och fast jag var totalt slut sista timmarna, så var jag fast besluten att jag skulle klara mig utan snitt. Andra gången tog det 12 tim och det flöt på, så där nämndes aldrig snitt. Har två igångsättningar bakom mig och födde vaginalt båda gångerna. För mig är snitt sista utvägen, men alla tycker ju olika. Det viktiga är att man känner efteråt att man fick en bra förlossning och fick den hjälp man behövde/ville ha =)
    Jag kände nog samma rädsla inför min förlossning med dottern, att det skulle sluta i akut snitt. Men då är det ju för att bebisen behöver komma ut pronto, går inte att jämföra med planerat snitt tycker jag.

Jag hade som sagt en fantastisk födsel och är inte ett dugg förlossningsrädd men när man fått en total sfinkterruptur (dvs "spruckit hela vägen") så måste man ju tänka på resten av ens liv, inte bara de där få timmarna under förlossningen. Samma tycker jag gäller om man är ruggigt rädd, då blir det varken bra för mamma eller barn att föda vaginalt.
  • DiplomatiskaJag

Födde sonen vaginalt och hoppas på att kunna föda nästa vaginalt oxå. Förlossningen tog 36 timmar och när krystningsskedet äntligen kom var jag värksvag. Fick hjälp med sugklocka och han var stor. Jag fick en halv spfinkterruptur men har inga men av det. Hoppas kommande förlossning går fortare och utan sugklocka.

• agirlnamedbill
    Anonym skrev 2014-09-04 10:14:10 följande:

Om du säger till läkaren att du inte klarar av vaginala undersökningar, att det är som ett övergrepp och att du är extremt förlossningsrädd så brukar de godkänna snitt.

Okej!

Ja jag frågade nog mest för att jag vär rädd men tycker ändå dom kunde förklarat lite och inte bara fnysa. Gick ju bra ändå!
  • Bell13
    agirlnamedbill skrev 2014-09-05 06:21:24 följande:
    Okej!

Ja jag frågade nog mest för att jag vär rädd men tycker ändå dom kunde förklarat lite och inte bara fnysa. Gick ju bra ändå!
    Var jag som skrev detta, vet inte varför det blev anonymt.

Ville mest få fram att det gäller att överdriva om man vill få snitt av humanitära skäl iaf i Stockholm.
  • JhjärtaK
    DiplomatiskaJag skrev 2014-09-05 06:19:38 följande:

Födde sonen vaginalt och hoppas på att kunna föda nästa vaginalt oxå. Förlossningen tog 36 timmar och när krystningsskedet äntligen kom var jag värksvag. Fick hjälp med sugklocka och han var stor. Jag fick en halv spfinkterruptur men har inga men av det. Hoppas kommande förlossning går fortare och utan sugklocka.

Fick du någon rekommendation på kontrollen 6 månader efter födseln?

Kan glädja dig med att en kompis till mig hade som du med första barnet, långdragen förlossning med sugklocka som ändå sedan slutade i akutsnitt. Men nu med nummer två så hann de bara vara inne tre timmar på förlossningen och bebisen kom ner i födslokanalen så fint och ut utan yttre press eller klocka
  • AnnHelen

Alltid lika kul och få följa andras graviditeter, och äntligen är det min tur! Skrattande

Vi har försökt sen 2012, och tröttnade förra året och vände oss till Kvinnokliniken i Västerås. (Jag har PCO)
    Den 11/8 skulle jag ringa dit och säga att nu sätter vi igång med en IVF behandling, men istället plussade jag den 2/8! Helt otroligt att kroppen fixade allt helt själv.

Går fortfarande och inte riktigt fattar att det är på riktigt eftersom det inte syns något. Är i vecka 10. 
    De dagar jag har mått lite illa kan jag räkna på en hand och är inte speciellt trött heller. Känner bara av lite molande värk ibland och att brösten är ömma konstant.

• Astilbe

Bell13: Jag har med haft en grymt envis och störig huvudvärk de senaste dagarna. Är i v 10.

Tack för att ni har delat med er av både kejsarsnitt och vaginala förlossningsupplevelser. Tycker varenda historia är så fascinerande att läsa om!

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)