-
En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
-
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
-
Douglas vill inte ha gröt alls och inte heller flaska så det har vi gett upp här. Vi kör klämmisar nån vecka till. Jag ammar på natten men då vi samsover och vi bara vaknar ytligt i några sekunder känns det lugnt. Han vill snutta lite på natten för det är mysigt också och får göra det.amandanS skrev 2015-09-25 20:29:35 följande:
Här är tvärtom med maten, har en som äter gröt till frukost, lagad mat till lunch och middag samt 2 mellanmål!.... Ammar någon gång på natten och vanligtvis inför natten bara nu.. Så vi fasar ut amningen nu.. Men ikväll tog sambon flaskan och gav honom, han åt tills han var nöjd, vände sig sedan på sidan och somnade! :D
Dock är vi uppe 2-4ggr/natt och ger flaskan + någon/några amningar/mystuttande... Så nätterna har blivit bra mycket jobbigare tyvärr..
Tänkte köra turkisk yoghurt sedan om han gillar det. -
William har inte heller tagit flaskan innan. Vi har testat och kämpat i perioder utan framgång. Sedan veckan innan 6 månader (6 mån +1 vecka nu), efter en natt då vi båda varit vakna och han gnällt, ammat och snuttat i 3,5 timme så var jag slut och kändes verkligen som att han inte var mätt. Testade flaskan igen och huxflux drog han i sig 150ml! Och nu tar han den oftast...Bell13 skrev 2015-09-25 20:51:21 följande:
Douglas vill inte ha gröt alls och inte heller flaska så det har vi gett upp här. Vi kör klämmisar nån vecka till. Jag ammar på natten men då vi samsover och vi bara vaknar ytligt i några sekunder känns det lugnt. Han vill snutta lite på natten för det är mysigt också och får göra det.
Tänkte köra turkisk yoghurt sedan om han gillar det.
Yoghurt med någon tesked fruktpure har William ätit till mellanmål, och igår kokade jag risgrynsgröt med lite kanel och nejlikor, mixade den slät med stavmixer. Tänkt som mellanmål. Och vad gott han tyckte det var :D -
Nu när han äter lite mat så blir det några färre amningstillfällen och han tycker det är lite mysigt med nappen. Sitter han t ex i knät och är lite trött så accepterar han nappen i ett par minuteramandanS skrev 2015-09-26 08:39:58 följande:William har inte heller tagit flaskan innan. Vi har testat och kämpat i perioder utan framgång. Sedan veckan innan 6 månader (6 mån +1 vecka nu), efter en natt då vi båda varit vakna och han gnällt, ammat och snuttat i 3,5 timme så var jag slut och kändes verkligen som att han inte var mätt. Testade flaskan igen och huxflux drog han i sig 150ml! Och nu tar han den oftast...
Yoghurt med någon tesked fruktpure har William ätit till mellanmål, och igår kokade jag risgrynsgröt med lite kanel och nejlikor, mixade den slät med stavmixer. Tänkt som mellanmål. Och vad gott han tyckte det var :D -
Kanel ska man vara försiktig med till små barn men det har du säkert hörtamandanS skrev 2015-09-26 08:39:58 följande:
William har inte heller tagit flaskan innan. Vi har testat och kämpat i perioder utan framgång. Sedan veckan innan 6 månader (6 mån +1 vecka nu), efter en natt då vi båda varit vakna och han gnällt, ammat och snuttat i 3,5 timme så var jag slut och kändes verkligen som att han inte var mätt. Testade flaskan igen och huxflux drog han i sig 150ml! Och nu tar han den oftast...
Yoghurt med någon tesked fruktpure har William ätit till mellanmål, och igår kokade jag risgrynsgröt med lite kanel och nejlikor, mixade den slät med stavmixer. Tänkt som mellanmål. Och vad gott han tyckte det var :D
-
Nu har Vidar fått 2 tänder. . Stora pojken!
-
När jag läste om det tidigare så stod det mängder som 1/2tsk/dag kan vara skadligt på barn under/runt(?) 15kg om jag minns rätt.. Nu väger kanske William 8-9kg, men så små mängder som fått koka med i gröten , och då dessutom delas på minst 10 måltider och han äter olika mellanmål varje dag också så kanske blir 1-2 portion/v.... skulle jag aldrig tro skulle vara skadligt :)BigMami skrev 2015-09-26 20:19:21 följande:
Kanel ska man vara försiktig med till små barn men det har du säkert hört
.. en halv tsk äter man ju inte ens som vuxen/dag om jag skulle ätit tex gröt dagligen... :) -
Ikväll har vi testat ge ersättning för första gången. Amningen funkar inte så bra på kvällarna och nu gav jag upp. Hon bet lite misstänksamt först i nappen men sen sörpla hon i sig 60 ml. Nu sover hon, så vi får se hur natten blir.
Känns lite konstigt, lite som att jag inte räcker till. Fast det är bättre att ha en mätt och glad bebis. Och att själv inte vara sönderstressad av att hon bara skriker vid bröstet. Misstänker att mjölken inte kommer så fort hon vill när hon börjar bli trött. -
Förstår hur du känner, men det är ju ett tag sen nu vi kapitulerade och började med ersättning. Vi ger ju ersättning morgon och kväll, efter amning och han älskar flaskan. Finns ingen nöjdare än han då, bröstet är sekundärt. Och jag har accepterat det och insett att jag inte är någon mjölk kossa ;)
Huvudsaken är nöjda och glada barn. Jag har inte märkt att ersättningen påverkat amningen negativt heller. Här är det 180 ml ersättning varje gång.
Idag kikade första tanden fram genom tandköttet. Ikväll är det en ovanligt ledsen kille så misstänker att granntanden också vill fram.Freje skrev 2015-09-27 20:15:45 följande:Ikväll har vi testat ge ersättning för första gången. Amningen funkar inte så bra på kvällarna och nu gav jag upp. Hon bet lite misstänksamt först i nappen men sen sörpla hon i sig 60 ml. Nu sover hon, så vi får se hur natten blir.
Känns lite konstigt, lite som att jag inte räcker till. Fast det är bättre att ha en mätt och glad bebis. Och att själv inte vara sönderstressad av att hon bara skriker vid bröstet. Misstänker att mjölken inte kommer så fort hon vill när hon börjar bli trött.
-
När Douglas var 5 månader började han sova sämre, vaknade på sovstunderna på dagen efter en kvart, ammade och somnade om.Freje skrev 2015-09-27 20:15:45 följande:
Ikväll har vi testat ge ersättning för första gången. Amningen funkar inte så bra på kvällarna och nu gav jag upp. Hon bet lite misstänksamt först i nappen men sen sörpla hon i sig 60 ml. Nu sover hon, så vi får se hur natten blir.
Känns lite konstigt, lite som att jag inte räcker till. Fast det är bättre att ha en mätt och glad bebis. Och att själv inte vara sönderstressad av att hon bara skriker vid bröstet. Misstänker att mjölken inte kommer så fort hon vill när hon börjar bli trött.
På natten var det likadant. Fick rådet att prova ge honom ersättning eller gröt men han ville inte ha nåt av det. Fruktklämmisar älskade han däremot. Han äter nu mellan 1 till 2 om dagen och sömnen funkar bättre och han är mer nöjd överlag.
Han är 5,5 månad nu och ser det som att jag ammade 2 v kortare på heltid än rekommendationen. Du får se det positiva, på alla kvällar amningen faktiskt fungerat inte är man sämre mamma för att din bebis växer och behovet blir ett annat.
Vi ammar 75 % fortfarande och jag anar att det kommer att trappas ner ännu mer. -
Faktiskt har amningen fungerat bättre igen. Förmodligen för att jag är mindre stressad, då jag vet att hon tar flaskan om det kniper.Bell13 skrev 2015-09-29 08:41:24 följande:
När Douglas var 5 månader började han sova sämre, vaknade på sovstunderna på dagen efter en kvart, ammade och somnade om.
På natten var det likadant. Fick rådet att prova ge honom ersättning eller gröt men han ville inte ha nåt av det. Fruktklämmisar älskade han däremot. Han äter nu mellan 1 till 2 om dagen och sömnen funkar bättre och han är mer nöjd överlag.
Han är 5,5 månad nu och ser det som att jag ammade 2 v kortare på heltid än rekommendationen. Du får se det positiva, på alla kvällar amningen faktiskt fungerat inte är man sämre mamma för att din bebis växer och behovet blir ett annat.
Vi ammar 75 % fortfarande och jag anar att det kommer att trappas ner ännu mer.
Vi har provat klämmisar nu. Det gick ner en tesked av det utan problem. Jag tror att jag haft lite höga förväntningar att hon ska gapa efter mer. Jag måste inse att smakisarna kanske bara blir en eller två skedar innan hon tappar intresset. Hon är mer intresserad av att leka med skeden
Så jag fortsätter med att ge en tesked då och då. Snart nog blir hon mer intresserad av att äta mer.
Sonen var helt tvärtom. Han ville äta mer av allt direkt, och så är det än. Han är en mkt matglad 4 åring
Men det är skönt att höra att fler är lagom intresserade av mat än. Men det kommer nog så småningom.