• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • Bell13
    Freje skrev 2015-09-29 10:21:31 följande:
    Faktiskt har amningen fungerat bättre igen. Förmodligen för att jag är mindre stressad, då jag vet att hon tar flaskan om det kniper.

Vi har provat klämmisar nu. Det gick ner en tesked av det utan problem. Jag tror att jag haft lite höga förväntningar att hon ska gapa efter mer. Jag måste inse att smakisarna kanske bara blir en eller två skedar innan hon tappar intresset. Hon är mer intresserad av att leka med skeden

Så jag fortsätter med att ge en tesked då och då. Snart nog blir hon mer intresserad av att äta mer.

Sonen var helt tvärtom. Han ville äta mer av allt direkt, och så är det än. Han är en mkt matglad 4 åring

Men det är skönt att höra att fler är lagom intresserade av mat än. Men det kommer nog så småningom.
    Ett tips jag fick var att låta honom hålla i en egen sked, funkade rätt bra. Alltså en sked utan mat på
  • Freje
    Bell13 skrev 2015-09-29 11:07:04 följande:

Ett tips jag fick var att låta honom hålla i en egen sked, funkade rätt bra. Alltså en sked utan mat på

Det lät ju som ett bra tips! Tack, det ska vi testa
  • Raggsockan

här får dotter också hålla sked, ibland med mat på då hon faktist får in den i munnen till o från, beror lite på hur mycket jag orkar städa som avgör :)

någon som gör egna pureer? har svårt att få till dem lika bra som brukarna tyvärr... får mest kväljningar av det som jag gör medan brukarna faktist verkar gå i! Men skulle så gärna vilja göra egen mat, så  nån som har tips? har kört genom vitlökspressen, men man kanske ska använda stavmixer?

• amandanS
    Raggsockan skrev 2015-09-29 13:07:34 följande:

här får dotter också hålla sked, ibland med mat på då hon faktist får in den i munnen till o från, beror lite på hur mycket jag orkar städa som avgör :)

någon som gör egna pureer? har svårt att få till dem lika bra som brukarna tyvärr... får mest kväljningar av det som jag gör medan brukarna faktist verkar gå i! Men skulle så gärna vilja göra egen mat, så  nån som har tips? har kört genom vitlökspressen, men man kanske ska använda stavmixer?

Vi gör så gott som allt själva :) köpt burkmat 4 gånger och han tvärvägrar äta det, så här är då tvärtom :P men vi kör med stavmixer, purén blir då helt slät :) förutom när jag testade med lite pasta. Varenda lite bit gav honom kväljningar... Men potatis, morötter eller palsternacka ihop med torsk eller lax och lite dill och stavmixa ihop allt, det är klara favoriter här hemma :D
  • Raggsockan

hade tänkt testa pasta idag med stavmixern, men kanske ska vänta med de då om de är svårt att få den slät... hon har väldigt svårt för bitar har jag märkt :P 
    Kanske blir att införskaffa lite rotfrukter istället och hoppas hon godkänner de. BVC sa att vissa bara äter brukmat, men känns som att de kanske mer är en vanesak...

• amandanS
    Raggsockan skrev 2015-09-29 15:58:38 följande:

hade tänkt testa pasta idag med stavmixern, men kanske ska vänta med de då om de är svårt att få den slät... hon har väldigt svårt för bitar har jag märkt :P 

Kanske blir att införskaffa lite rotfrukter istället och hoppas hon godkänner de. BVC sa att vissa bara äter brukmat, men känns som att de kanske mer är en vanesak...

Jag tror att det har med vanesak att göra.. Vi är inte fega med smak, tex torsk med palsternacka och dill, eller dillkött och potatis.. Och gjort en med kyckling, cous cous, kokosgrädde, morötter, tomatpuré och en gnutta curry.. Smakar betydligt mer än många burkmat, jag tror det är därför han inte vill ha burkmaten...

Men vi började med små portioner av palsternacka och morot var för sig, la sedan till lax eller torsk i liten liten mängd och jobbat oss upp :) Nu äter han bara mat, vi har ammat kanske 4ggr på 1 vecka nu.. Sedan har han ätit någon portion ersättning som mellanmål och 1 gång på natten..
  • Sommarsnö

Oj vad alla verkar ge mycket mat! Här har vi bara börjat med pyttesmå smaksensationer ännu - högst någon tesked åt gången. Han blir 6 månader nästa vecka. Har köpt gröt som vi ska börja prova med. Han verkar tycka att det är godare om man låter honom smaka lite olika saker från fingret än att ge med sked. Tycker det är svårt att få det helt lent med stavmixer faktiskt. Kanske skulle testa sådana där klämmisar. Är det helt rena fruktpuréer eller är det något tillsatt jox i dem också?

• amandanS
    Sommarsnö skrev 2015-09-29 21:56:35 följande:

Oj vad alla verkar ge mycket mat! Här har vi bara börjat med pyttesmå smaksensationer ännu - högst någon tesked åt gången. Han blir 6 månader nästa vecka. Har köpt gröt som vi ska börja prova med. Han verkar tycka att det är godare om man låter honom smaka lite olika saker från fingret än att ge med sked. Tycker det är svårt att få det helt lent med stavmixer faktiskt. Kanske skulle testa sådana där klämmisar. Är det helt rena fruktpuréer eller är det något tillsatt jox i dem också?

Vi blev ombedda av bvc att öka på med mat, William är otroligt intresserad och vill inte ha bröstet om det är mat på gång för oss. Så enligt BVC verkade han redo, + att han stod stilla i vikt över 1 månad och var allmänt missnöjd, tills vi började med mat! Nu äter han, är då glad och nöjd, och sover bättre :) Så här var tydligt att han inte blev mätt... Samtidigt som jag är lättad efter att inte mått riktigt bra under amningen och William har vägrat flaska och ersättning fram tills nu, så jag har fått amma mot min vilja bra många veckor!

De klämmisar som står 100% frukt på är bara frukt... Sedan finns det dom med lite annat i med, men över lag tycker jag klämmisar är bra, vi har alltid någon sådan med oss om det blir hungersnöd i bilen tex för att det drar ut på tiden när man är iväg :) eller som idag när vi var iväg på babysim, perfekt mellanmål..
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2015-09-29 21:56:35 följande:

Tror att det enklaste är att ge mat när de är intresserade av det. Är han nöjd och verkar mätt på att ammas är det ju ingen anledning att börja mata med annat.

Vid 6 månader behöver de extra järn det är väl det enda att tänka på
  • BigMami

Vidar äter inte heller speciellt mycket mat utan några skedar då och då. Det rekommenderas ändå hel amning eller ersättning upp till 6 mån. Så vi stressar inte

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)