• Anonym (-_-)

Det är nått fel på mitt barn.

Jag fick mitt tredje barn för 6 månader sedan. Sedan dess har hela vårt liv blivit verkligen jobbigt. Pojken skriker/gråter all vaken tid. Han sover 3-7 tillfällen per dag, i 10 minuters stötar.. På kvällen somnar han vid 20, men vaknar en gång i timmen fram till kl 5.... Mellan 5-8 är den enda sammanhängande sömnen. Resten av tiden är det bara skrik, skrik, skrik. Han ligger bredvid mig och skriker just i detta nu.

Jag orkar inte längre ha honom i famnen för han spänner, vrider och vänder sig och skriker tills han kräks. Pojken är förmodligen allergisk mot någonting. Vad vet vi inte och pricktest ger ingenting. Han är mycket liten för sin ålder trots att han var fullgången. Han låg runt nedersta kurvan när han föddes. Nu har han gått upp "riktigt bra" eftersom han klättrat till kurvan under den genomsnittliga. Men han är fortfarande också väldigt liten för sin ålder. (Han väger 6kg och är 60 lång).

Jag har slutat med mjölkprotein mm. Det ger mindre spyor men fortfarande lika mycket skrik. Jag börjar märka att han är smått efter i utvecklingen. T.ex lyfter han inte huvudet i magläge eller intresserar sig för leksaker mer än max någon minut. Förmodligen för att han istället skriker så hysteriskt. BVC tycker han verkar helt normal. Han är bara lite svårflörtad. Endel barn är lite mer missnöjda än andra. Kolik, det går över. Ja jag har hört allt.

Mitt hår är inte tvättat på snart 3 veckor, inte borstat på 2. Går säkert inte ens få ut tovorna längre. Mellanbarnet (5år) får inte längre några sagor på kvällarna, får fixa frukost själv osv. Det går helt inte göra så mycket när lillebror bara skriker, och gör det tills han kräks.

Och ja, vad gäller pappan så har han stuckit för han orka inte heller det här helvetet vi fick med den lilla. 0 avlastning. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.
  • Rosmarin
    ymmmi skrev 2015-05-27 09:51:41 följande:

Kära fina ts.

Skriv ihop allt på både svenska och engelska och sätt ut på facebook.

Sedan delar vi allt vad vi kan, ni måste få hjälp och som jag ser det så verkar fb vara ända utvägen. Finns många läkare där inne både i Sverige och utomlands som med säkerhet vill hjälpa till.

Har sett många dom gjort detta och som verkligen fått hjälp också.

Snälla överväg detta.

Vill du ha hjälp att översätta till engelska så finns det säkert någon här inne som kan hjälpa till.

Många styrke kramar till dig och fin fina pojke

Jättebra förslag! Jag hjälper gärna till.
  • Anonym (-_-)

Av flera olika anledningar vill jag inte ut i offentligheten, media, facebook-delningar osv känns inte som ett alternativ tyvärr.

Jag har begärt ut journalerna och väntar på att få dem.

Ringt till privatläkaren i stan som inte kunde ta emot oss, sommarstängt mm. US vid telefonsamtal hänvisade mest tillbaka oss. Inväntar journalerna innan jag bestämmer mig för vad nästa steg blir.

Lillen har varit utan Theralen nu 2 nätter igen med uppvak 8-10 gånger per natt a 10 timmar.... (jämför natten innan med theralenet då han sov 11 timmar i egen säng med ETT enda uppvak).

• Anonym (Funderar)

Jag tänker att för att gossen ska orka utvecklas äta osv osv är ju sömnen jätteviktig. För att inte tala om hur viktigt det är för DIG!

Så Theralenet borde han ju absolut få. Om nu inte doktorn hade nån annan plan.

Hur går der på förskolan nu?

• Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2015-05-28 14:45:17 följande:

Av flera olika anledningar vill jag inte ut i offentligheten, media, facebook-delningar osv känns inte som ett alternativ tyvärr.

Jag har begärt ut journalerna och väntar på att få dem.

Ringt till privatläkaren i stan som inte kunde ta emot oss, sommarstängt mm. US vid telefonsamtal hänvisade mest tillbaka oss. Inväntar journalerna innan jag bestämmer mig för vad nästa steg blir.

Lillen har varit utan Theralen nu 2 nätter igen med uppvak 8-10 gånger per natt a 10 timmar.... (jämför natten innan med theralenet då han sov 11 timmar i egen säng med ETT enda uppvak).

Ring varje privat barnläkare du kan hitta!
  • Anonym (potatis)
    Shwachman - Diamond Syndrome ??
  • Anonym (Karin)

TS, har ni fått någon hjälp? Har du funderat över att söka privat utredning? Kolla kromosomer osv, om inte annat för att utesluta syndrom av något slag. Och förstås borde de fortsätta utreda tills de hittar anledningen till er situation, varför sonen mår som han gör. Tänker på er!

• Anonym (-_-)

Lillen är 15 månader gammal nu, och mår faktiskt rätt bra.

Vi blev anmälda till soc av barnkliniken där för nån månad sedan. Det var ju inte bra att jag var så hjälpsökande, åkte mycket till akuten och så vidare.Det påstods att jag inte tog emot hjälpen som erbjöds - bland annat inläggning vid ett tillfälle då vi åkte in akut, var fullt på avd och det enda de kunde ha gjort var att hjälpa till att få i honom vätska. Jag avböjde utifrån att jag vid det tillfället hade bättre hjälp hemma med någon till vuxen närvarande hela tiden vilket vi inte fått på sjukan.

Vi slutade gå på barnkliniken helt enkelt och något alternativ har inte varit aktuellt just nu.

Därefter har jag på eget bevåg behandlat sonen utifrån att han skulle ha svår reflux, samt utifrån alla allergier som jag själv uteslutit/provocerat för att konstatera, och nu mår han faktiskt relativt bra. Men det har krävts att jag läst in mig på reflux ordentligt och har otroligt strikt mathållning. Bitar faller på plats bättre när man läser mer på utländska sidor, där det pratas mer om kosten än vad det generellt gör på de svenska infosidorna. Det här förklarar varför han inte ens klarat att äta vanlig stekt köttfärs utan att må fruktansvärt dåligt t.ex. 

Den 8 månader långa förkylningen pågår fortfarande, vilket är frustrerande med hostiga nätter och snor som kräks upp på morgonen. Förutom det så funkar allt bra.

Han får Theralen max 1 gång i veckan nu, och Gaviscon kanske 2 tillfällen i veckan. (Sover bättre efter gaviscon, hostar och snarkar mindre med). Sover 10-11 timmar per natt och vaknar då ca 2 tillfällen så det känns mer normalt nu än tidigare.

Språkutvecklingen börjar äntligen ta fart och för allra första gången för en vecka sedan sa han "titta". Nu börjar han också ytterst smått att förstå det vi säger på ett helt annat plan än tidigare. Förut har det varit totalt noll. Han tittar ibland mot lampan på uppmaning och vinkar när man ber honom. Han lystrar till sitt namn nu.

Med andra ord. Stor skillnad, till det bättre. (Men knappast tack vare vården).

• Soe

Jag lider oxå med dig! Har ingen egen erfarenhet av skrikiga bebisar men vet hur det är att inte ha tid med något för att man är upptagen med att ta hand om en annan människa. Var bor du nånstans? Om du vill, och inte bor alltför långt bort, så hjälper jag dig gärna med att handla, läsa godnattsagor eller laga mat nån gång då o då så du åtminstone får lite avlastning. Gör det jättegärna om du känner att det underlättar för dig lite. Posta mig gärna. Bor i Solna (28-årig tjej). Kram

• Anonym (Karin)
    Anonym (-_-) skrev 2015-06-29 12:54:32 följande:

Vi blev anmälda till soc av barnkliniken där för nån månad sedan. Det var ju inte bra att jag var så hjälpsökande, åkte mycket till akuten och så vidare.Det påstods att jag inte tog emot hjälpen som erbjöds - bland annat inläggning vid ett tillfälle då vi åkte in akut, var fullt på avd och det enda de kunde ha gjort var att hjälpa till att få i honom vätska. Jag avböjde utifrån att jag vid det tillfället hade bättre hjälp hemma med någon till vuxen närvarande hela tiden vilket vi inte fått på sjukan.

Vi slutade gå på barnkliniken helt enkelt och något alternativ har inte varit aktuellt just nu.

Därefter har jag på eget bevåg behandlat sonen utifrån att han skulle ha svår reflux, samt utifrån alla allergier som jag själv uteslutit/provocerat för att konstatera, och nu mår han faktiskt relativt bra. Men det har krävts att jag läst in mig på reflux ordentligt och har otroligt strikt mathållning. Bitar faller på plats bättre när man läser mer på utländska sidor, där det pratas mer om kosten än vad det generellt gör på de svenska infosidorna. Det här förklarar varför han inte ens klarat att äta vanlig stekt köttfärs utan att må fruktansvärt dåligt t.ex. 

Den 8 månader långa förkylningen pågår fortfarande, vilket är frustrerande med hostiga nätter och snor som kräks upp på morgonen. Förutom det så funkar allt bra.

Han får Theralen max 1 gång i veckan nu, och Gaviscon kanske 2 tillfällen i veckan. (Sover bättre efter gaviscon, hostar och snarkar mindre med). Sover 10-11 timmar per natt och vaknar då ca 2 tillfällen så det känns mer normalt nu än tidigare.

Språkutvecklingen börjar äntligen ta fart och för allra första gången för en vecka sedan sa han "titta". Nu börjar han också ytterst smått att förstå det vi säger på ett helt annat plan än tidigare. Förut har det varit totalt noll. Han tittar ibland mot lampan på uppmaning och vinkar när man ber honom. Han lystrar till sitt namn nu.

Fantastiskt bra att läsa att det verkar ha vänt för er!! Fruktansvärt dock att ni inte fått hjälp utan du fått göra allt själv. Du är en supermamma! Skriv gärna mer om hur det går! Och stå på dig om du orkar, för har sonen så stora svårigheter med allergier och reflux bör ni ju ha rätt till en massa insatser. 

Stort lycka till!
  • Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2015-06-29 12:54:32 följande:

Tragiskt att det ska vara så svårt att få rätt hjälp och en anmälan uppe på det? Fast det kanske är bra, om nu inte det sköts lika dåligt. Jag hade faktiskt gjort en motanmälan mot sjukhuset, du har ju det mesta dokumenterat här.

En åttamånaders lång förkylning med hosta och kräkningar låter tyvärr som astma. Har läkarna sagt nåt om det? Förstår att du inte är sugen att kontakta dem igen, men som jag skrivit innan så tycker jag att du ska söka vård nån annanstans. Att få bra vård idag är ett lotteri, man måste dra många nitar innan man får en vinst.

Vilka kämpar du och din son är! Hjärta
Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.