• Anonym (-_-)

Det är nått fel på mitt barn.

Jag fick mitt tredje barn för 6 månader sedan. Sedan dess har hela vårt liv blivit verkligen jobbigt. Pojken skriker/gråter all vaken tid. Han sover 3-7 tillfällen per dag, i 10 minuters stötar.. På kvällen somnar han vid 20, men vaknar en gång i timmen fram till kl 5.... Mellan 5-8 är den enda sammanhängande sömnen. Resten av tiden är det bara skrik, skrik, skrik. Han ligger bredvid mig och skriker just i detta nu.

Jag orkar inte längre ha honom i famnen för han spänner, vrider och vänder sig och skriker tills han kräks. Pojken är förmodligen allergisk mot någonting. Vad vet vi inte och pricktest ger ingenting. Han är mycket liten för sin ålder trots att han var fullgången. Han låg runt nedersta kurvan när han föddes. Nu har han gått upp "riktigt bra" eftersom han klättrat till kurvan under den genomsnittliga. Men han är fortfarande också väldigt liten för sin ålder. (Han väger 6kg och är 60 lång).

Jag har slutat med mjölkprotein mm. Det ger mindre spyor men fortfarande lika mycket skrik. Jag börjar märka att han är smått efter i utvecklingen. T.ex lyfter han inte huvudet i magläge eller intresserar sig för leksaker mer än max någon minut. Förmodligen för att han istället skriker så hysteriskt. BVC tycker han verkar helt normal. Han är bara lite svårflörtad. Endel barn är lite mer missnöjda än andra. Kolik, det går över. Ja jag har hört allt.

Mitt hår är inte tvättat på snart 3 veckor, inte borstat på 2. Går säkert inte ens få ut tovorna längre. Mellanbarnet (5år) får inte längre några sagor på kvällarna, får fixa frukost själv osv. Det går helt inte göra så mycket när lillebror bara skriker, och gör det tills han kräks.

Och ja, vad gäller pappan så har han stuckit för han orka inte heller det här helvetet vi fick med den lilla. 0 avlastning. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.
  • Anonym (My)

Jag tycker matlåda till förskolan i en vecka var ett bra förslag och sedan vanlig mat veckan därpå. Då lär ju personalen fatta.

• Wilowa
    Anonym (My) skrev 2015-08-13 23:47:42 följande:

Jag tycker matlåda till förskolan i en vecka var ett bra förslag och sedan vanlig mat veckan därpå. Då lär ju personalen fatta.

Fast personalen har ju fattat, det var ju de som fick köra pojken till akuten sist.
  • Anonym (My)
    Wilowa skrev 2015-08-14 15:42:08 följande:
    Fast personalen har ju fattat, det var ju de som fick köra pojken till akuten sist.
    Har de fattat att just kosten är ett problem? Tyckte TS skrev att hon behövde läkarintyg för att förskolan skulle hålla samma strikta kost?
  • Anonym (Olika viktigt)
    Anonym (My) skrev 2015-08-15 07:31:17 följande:

Har de fattat att just kosten är ett problem? Tyckte TS skrev att hon behövde läkarintyg för att förskolan skulle hålla samma strikta kost?

Man behöver läkarintyg för all specialkost, förutom vegetarisk mat (som ju är ett fritt val!!).
  • Anonym (S)

Man har rätt till specialkost av religiösa skäl också. Hitta på en religion.

• Wilowa
    Anonym (My) skrev 2015-08-15 07:31:17 följande:
    Det krävs oftast ett läkarintyg för att man ska få specialkost oavsett. Det är för att köken inte ska få stå och laga en massa specialrätter bara för att föräldrarna fått för sig nåt. Dessutom har personalen på förskolan inget med personalen i köket att göra, det är inte ens säkert att de jobbar under samma chef...troligtvis inte.
  • Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2015-08-12 17:39:13 följande:

Tveksamt. Jag kör basisk mat hemma (googla alkaline food), och därtill i stort sätt bara kokt mat. Det är en stor djungel. Jag gissar att de inte skulle gå med på det utan läkarintyg...

Om du ringer köket kan du säkert få specialkost direkt, men på sikt kommer de kräva ett läkarintyg. Jag har själv barn med specialkost och det har räckt att jag ringt köket, de vet hur sega läkare kan vara med sina intyg. Dessutom jobbar jag på en förskola, så jag har god insyn i hur det funkar.

Vad säger förskolechefen som följde med till akuten? Denne kan ju också intyga så här i början, men på sikt krävs det ändå ett läkarintyg som visar exakt vad som ska undvikas...inte bra att de tar bort sånt som han faktiskt kan äta.
  • Anonym (My)
    Wilowa skrev 2015-08-15 19:32:47 följande:
    Om du ringer köket kan du säkert få specialkost direkt, men på sikt kommer de kräva ett läkarintyg. Jag har själv barn med specialkost och det har räckt att jag ringt köket, de vet hur sega läkare kan vara med sina intyg. Dessutom jobbar jag på en förskola, så jag har god insyn i hur det funkar.

Vad säger förskolechefen som följde med till akuten? Denne kan ju också intyga så här i början, men på sikt krävs det ändå ett läkarintyg som visar exakt vad som ska undvikas...inte bra att de tar bort sånt som han faktiskt kan äta.
    Har du svängt nu alltså?
  • Wilowa
    Anonym (My) skrev 2015-08-16 15:52:53 följande:
    Har du svängt nu alltså?
    Om vad? Det krävs ett läkarintyg för att man ska få specialkost, men man får oftast specialmat tillfälligt i väntan på intyget. Detta för att förskolan/skolan inte ska äventyra barnets hälsa.

Det går t ex att be om skonsam kost i några veckor efter en kraftig magsjuka utan läkarintyg, men vill man fortsätta med det en längre tid måste behovet styrkas av ett läkarintyg.

I ts fall krävs det ett läkarintyg, men inte nödvändigtvis från dag ett. Möjligtvis att jag var lite otydlig om mina barn...jag har lämnat in läkarintyg på dem, men först efter några veckor då jag fått intyget från läkaren. När jag ringde köket hade jag dock inget intyg, men det var inga problem.
  • Anonym (-_-)

Saken är att jag pratat med förskolans kock och rektor om att ta bort t.ex råg, då jag misstänkte att det var en av de saker som skapar problem med magen. De ville inte, eftersom de ville invänta ett nytt allergitest. Problemet nu är ju att det inte är allergi, utan att det är för hårdsmält/syrabildande.

Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.