• Anonym (-_-)

Det är nått fel på mitt barn.

Jag fick mitt tredje barn för 6 månader sedan. Sedan dess har hela vårt liv blivit verkligen jobbigt. Pojken skriker/gråter all vaken tid. Han sover 3-7 tillfällen per dag, i 10 minuters stötar.. På kvällen somnar han vid 20, men vaknar en gång i timmen fram till kl 5.... Mellan 5-8 är den enda sammanhängande sömnen. Resten av tiden är det bara skrik, skrik, skrik. Han ligger bredvid mig och skriker just i detta nu.

Jag orkar inte längre ha honom i famnen för han spänner, vrider och vänder sig och skriker tills han kräks. Pojken är förmodligen allergisk mot någonting. Vad vet vi inte och pricktest ger ingenting. Han är mycket liten för sin ålder trots att han var fullgången. Han låg runt nedersta kurvan när han föddes. Nu har han gått upp "riktigt bra" eftersom han klättrat till kurvan under den genomsnittliga. Men han är fortfarande också väldigt liten för sin ålder. (Han väger 6kg och är 60 lång).

Jag har slutat med mjölkprotein mm. Det ger mindre spyor men fortfarande lika mycket skrik. Jag börjar märka att han är smått efter i utvecklingen. T.ex lyfter han inte huvudet i magläge eller intresserar sig för leksaker mer än max någon minut. Förmodligen för att han istället skriker så hysteriskt. BVC tycker han verkar helt normal. Han är bara lite svårflörtad. Endel barn är lite mer missnöjda än andra. Kolik, det går över. Ja jag har hört allt.

Mitt hår är inte tvättat på snart 3 veckor, inte borstat på 2. Går säkert inte ens få ut tovorna längre. Mellanbarnet (5år) får inte längre några sagor på kvällarna, får fixa frukost själv osv. Det går helt inte göra så mycket när lillebror bara skriker, och gör det tills han kräks.

Och ja, vad gäller pappan så har han stuckit för han orka inte heller det här helvetet vi fick med den lilla. 0 avlastning. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.
  • cehe
    Anonym (-_-) skrev 2015-06-29 12:54:32 följande:

Lillen är 15 månader gammal nu, och mår faktiskt rätt bra.

Vi blev anmälda till soc av barnkliniken där för nån månad sedan. Det var ju inte bra att jag var så hjälpsökande, åkte mycket till akuten och så vidare.Det påstods att jag inte tog emot hjälpen som erbjöds - bland annat inläggning vid ett tillfälle då vi åkte in akut, var fullt på avd och det enda de kunde ha gjort var att hjälpa till att få i honom vätska. Jag avböjde utifrån att jag vid det tillfället hade bättre hjälp hemma med någon till vuxen närvarande hela tiden vilket vi inte fått på sjukan.

Vi slutade gå på barnkliniken helt enkelt och något alternativ har inte varit aktuellt just nu.

Därefter har jag på eget bevåg behandlat sonen utifrån att han skulle ha svår reflux, samt utifrån alla allergier som jag själv uteslutit/provocerat för att konstatera, och nu mår han faktiskt relativt bra. Men det har krävts att jag läst in mig på reflux ordentligt och har otroligt strikt mathållning. Bitar faller på plats bättre när man läser mer på utländska sidor, där det pratas mer om kosten än vad det generellt gör på de svenska infosidorna. Det här förklarar varför han inte ens klarat att äta vanlig stekt köttfärs utan att må fruktansvärt dåligt t.ex. 

Den 8 månader långa förkylningen pågår fortfarande, vilket är frustrerande med hostiga nätter och snor som kräks upp på morgonen. Förutom det så funkar allt bra.

Han får Theralen max 1 gång i veckan nu, och Gaviscon kanske 2 tillfällen i veckan. (Sover bättre efter gaviscon, hostar och snarkar mindre med). Sover 10-11 timmar per natt och vaknar då ca 2 tillfällen så det känns mer normalt nu än tidigare.

Språkutvecklingen börjar äntligen ta fart och för allra första gången för en vecka sedan sa han "titta". Nu börjar han också ytterst smått att förstå det vi säger på ett helt annat plan än tidigare. Förut har det varit totalt noll. Han tittar ibland mot lampan på uppmaning och vinkar när man ber honom. Han lystrar till sitt namn nu.

Med andra ord. Stor skillnad, till det bättre. (Men knappast tack vare vården).

Har följt denna tråd länge, kan man få någon uppdatering? Hoppas allt är bra med er.
  • Anonym (-_-)

Allt har varit mycket bättre under sommaren. Kört på strikt kost osv.

Nu en vecka tillbaka på förskolan och ungen är tokdålig igen, kräkningar, skrik och sen blir han slö efteråt. I måndags så pass att personal+rektor åkte in med honom till akuten för att han var frånvarande, vinglig och allt. Läkarna hittade som vanligt ingenting och under eftermiddagen kvicknade lilleman till...

• Anonym (åäö)
    Anonym (-_-) skrev 2015-08-12 13:17:00 följande:

Allt har varit mycket bättre under sommaren. Kört på strikt kost osv.

Nu en vecka tillbaka på förskolan och ungen är tokdålig igen, kräkningar, skrik och sen blir han slö efteråt. I måndags så pass att personal+rektor åkte in med honom till akuten för att han var frånvarande, vinglig och allt. Läkarna hittade som vanligt ingenting och under eftermiddagen kvicknade lilleman till...

Kan du be förskolan ge med samma strikta kost?
    Bra att någon utomtående sett hur dålig han blir. Förhoppingsvis anses förskolepersonalen mer objektiv än föräldrarna Tyvärr verkar en del ssk och läkare anse att alla mammor är hysteriska.
  • Anonym (-_-)
    Anonym (åäö) skrev 2015-08-12 14:48:20 följande:
    Kan du be förskolan ge med samma strikta kost?
    Bra att någon utomtående sett hur dålig han blir. Förhoppingsvis anses förskolepersonalen mer objektiv än föräldrarna Tyvärr verkar en del ssk och läkare anse att alla mammor är hysteriska.

Tveksamt. Jag kör basisk mat hemma (googla alkaline food), och därtill i stort sätt bara kokt mat. Det är en stor djungel. Jag gissar att de inte skulle gå med på det utan läkarintyg...

• Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2015-08-12 17:39:13 följande:

Tveksamt. Jag kör basisk mat hemma (googla alkaline food), och därtill i stort sätt bara kokt mat. Det är en stor djungel. Jag gissar att de inte skulle gå med på det utan läkarintyg...

Då kräver du ett läkarintyg och en provokation på sjukhuset så de får se vad som händer när han äter vanlig mat.Får du inte det så får du be förskolan att skriva ett intyg om vad som hände.
  • Anonym (potatis)

Det kanske är värt att göra matlådor typ... Som han får äta på förskolan och så kan personalen se att han mår bra av den maten. Sen provar ni en vecka med förskolematen så får förskolepersonalen se själva...

• Anonym (Kanske)

Har inte läst hela tråden, så detta kanske har frågats flera gånger. Har barnet testats för cystisk fibros? En "enkel" indikation är salttestet. Barnets hud smakar salt. Men som sagt, kanske inte alls är aktuellt.

• Anonym (-_-)
    Anonym (Kanske) skrev 2015-08-12 19:50:15 följande:

Har inte läst hela tråden, så detta kanske har frågats flera gånger. Har barnet testats för cystisk fibros? En "enkel" indikation är salttestet. Barnets hud smakar salt. Men som sagt, kanske inte alls är aktuellt.

Nej, inte testats för det. Barnet är 1,5 år gammal nu.

Vid det här laget är jag rätt övertygad om att det är svår reflux, med kombination av allergier.

• Anonym (? 2)
    Anonym (-_-) skrev 2015-08-13 08:11:04 följande:

Nej, inte testats för det. Barnet är 1,5 år gammal nu.

Vid det här laget är jag rätt övertygad om att det är svår reflux, med kombination av allergier.

En 24-timmars pH-mätning är basic inom utredning av reflux. Antar att ni inte fått det heller.
  • Anonym (-_-)
    Anonym (? 2) skrev 2015-08-13 09:26:04 följande:
    En 24-timmars pH-mätning är basic inom utredning av reflux. Antar att ni inte fått det heller.
    Nope inte det heller....
Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.