• Anonym (-_-)

Det är nått fel på mitt barn.

Jag fick mitt tredje barn för 6 månader sedan. Sedan dess har hela vårt liv blivit verkligen jobbigt. Pojken skriker/gråter all vaken tid. Han sover 3-7 tillfällen per dag, i 10 minuters stötar.. På kvällen somnar han vid 20, men vaknar en gång i timmen fram till kl 5.... Mellan 5-8 är den enda sammanhängande sömnen. Resten av tiden är det bara skrik, skrik, skrik. Han ligger bredvid mig och skriker just i detta nu.

Jag orkar inte längre ha honom i famnen för han spänner, vrider och vänder sig och skriker tills han kräks. Pojken är förmodligen allergisk mot någonting. Vad vet vi inte och pricktest ger ingenting. Han är mycket liten för sin ålder trots att han var fullgången. Han låg runt nedersta kurvan när han föddes. Nu har han gått upp "riktigt bra" eftersom han klättrat till kurvan under den genomsnittliga. Men han är fortfarande också väldigt liten för sin ålder. (Han väger 6kg och är 60 lång).

Jag har slutat med mjölkprotein mm. Det ger mindre spyor men fortfarande lika mycket skrik. Jag börjar märka att han är smått efter i utvecklingen. T.ex lyfter han inte huvudet i magläge eller intresserar sig för leksaker mer än max någon minut. Förmodligen för att han istället skriker så hysteriskt. BVC tycker han verkar helt normal. Han är bara lite svårflörtad. Endel barn är lite mer missnöjda än andra. Kolik, det går över. Ja jag har hört allt.

Mitt hår är inte tvättat på snart 3 veckor, inte borstat på 2. Går säkert inte ens få ut tovorna längre. Mellanbarnet (5år) får inte längre några sagor på kvällarna, får fixa frukost själv osv. Det går helt inte göra så mycket när lillebror bara skriker, och gör det tills han kräks.

Och ja, vad gäller pappan så har han stuckit för han orka inte heller det här helvetet vi fick med den lilla. 0 avlastning. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.
  • Wilowa
    Ego Lovers skrev 2015-11-09 17:53:27 följande:

Uteslut rapsolja ur kosten. Raps är giftig men pga Gmo så kan man utvinna oljan ur rapsblomman ändå och hettar man upp det försvinner nästan allt gift men man kan omöjligt bli av med allt och vissa individer reagerar kraftigt på detta. Min yngsta dotter reagerade på det med kraftig diarre samt huden blev torr och fnasig. Hon gick iof upp i vikt men allergi kan ju te sig olika från individ till individ.

Det går att vara allergisk mot allt, så ska man tänka så får man inget kvar som man kan äta. Jättebra att veta om detta, men man ska inte börja experimentera själv.
  • Anonym (Karin)

Ser att jag läst slarvigt, fick för mig att han nu fyllt två år (vet inte var jag fick det ifrån?). Såg nu att han är 20 månader. Och har redan ett stort expressivt ordförråd! Ta gärna mina kommentarer med ett par skopor salt

• Anonym (-_-)

Ego Lovers - Han har redan nu ingen rapsolja. :) Anpassad kost. Anonym (Karin) - Tack för ditt utförliga svar.

Vi fick åka till akuten idag. Inte ätit nått på hela dagen på förskolan sen tyckte jag han hostade så märkligt när jag hämtade honom så åkte upp. Blev kvar i 5 timmar, fick inhalera ventoline och fick betapred, kräktes ner golvet i rummet ett par gånger etc. Nu är vi iaf hemma igen. Han sov en kort stund direkt när vi kom hem men är igång igen halvvaken hostandes nu.

• Anonym (-_-)

Grabben har fyllt 2 år nu.

Här har vi hunnit med en sväng av svininfluensan också nu.. Och en till öroninflammation och en pågående ögoninflammation.... Därtill fick han någon form av "hudinfektion" som dom inte vet vad det var. (Jag säger allergi). Då fick han utskrivet en liten flaska Aerius mot klådan, vilket jag är tacksam för att ha haft hemma på sista tiden.....

Jag har haft rätt i mina misstankar om allergier hela tiden. Konstaterade allergier (via provokation) är mjölkprotein, soja, citrus, tomat och guarkärnmjöl. Sedan är det någonting mer som vi inte satt fingret på än. Tog diskussion med förskolan i december/januari om att ha bättre koll. Ex att isglass kan innehålla ämnen han inte tål. Det visste dom inte. Därefter har dom skärpt kollen och allt går genom köket.

Sedan mitten på Januari har vi inte haft en enda kräkning - fram till igår.
    Vet inte om han råkat få tag på någonting på kalaset men det kom en riktigt kraftig reaktion igår. Jag har jagat sjukvården vid ett tiotal tillfällen sedan i början på Januari utan att få återkoppling.Går in i grabbens journal via 1177 och hittar dokumentation om att jag ska bli uppringd av doktor siochså, eller att läkartid ska bokas. Detta står vid totalt 5 tillfällen sedan i början av januari utan att någon ringt och utan att vi fått tid. Nu börjar det bli frustrerande då Aeriusen börjar sina...

Mentalt har han kommit ifatt bra nu, även om han fortfarande "inte hör" när jag pratar med honom eller ropar på honom. Men jag vet inte, det kan ju ha med åldern att göra också.

I december var vi inlagda akut över en natt, vilket resulterade i att läkaren ville att det skulle göras en psykologisk utredning på grabben utifrån misstanke om npf. Vanligt att barn med npf har såhär svåra sömnstörningar. Dock blev remissen avvisad av BUP som inte tar emot så små barn....

Inläggningen resulterade också i utskriven Circadin, som han fick ont i magen av. Varpå vi fick flytande melatonin i mitten på januari. Sedan dess sover han 19-06 med 1 uppvak (bortsett från de gånger han fått i sig allergen då det är som tidigare).

Så, sömnen är bättre, kräkningarna nästan obefintliga. Men han får svåra allergireaktioner till och från och då är vi tillbaka på ruta 1. Lite nervös för hur det blir framåt. Går ju inget vidare med sjukvården och nu har vi bara 1-2 doser kvar av Aeriusen sedan kommer det bli pendeltrafik till akuten igen.

• Anonym (allergi)

Så kraftigt multiallergisk! Ja du ser på mitt nick jag trott det hela tiden. Så bra han sover med hjälp av melatonin nu, måste ändå vara skönt. Faktiskt första gången jag läst att någon regerar på guarnkärnmjöl! Riktigt illa att läkarna inte följer upp och ringer dig när de till och med skriver det i journalen. Du måste ju få påfyllning på receptet på Aeriusen, det kan du begära av din vårdcentral.

Vanligt att mjölkprotein och ägg går hand i hand som allergier, men det vet du säkert redan. När det gäller utslagen så vet jag att i hudkrämer finns massor av ämnen, jag känner två som reagerat på E-ämnen så finns sån misstanke hos dig så prova att smörja med enbart olivolja i en månad.

• Anonym (-_-)
    Anonym (allergi) skrev 2016-03-29 15:01:01 följande:

Så kraftigt multiallergisk! Ja du ser på mitt nick jag trott det hela tiden. Så bra han sover med hjälp av melatonin nu, måste ändå vara skönt. Faktiskt första gången jag läst att någon regerar på guarnkärnmjöl! Riktigt illa att läkarna inte följer upp och ringer dig när de till och med skriver det i journalen. Du måste ju få påfyllning på receptet på Aeriusen, det kan du begära av din vårdcentral.

Vanligt att mjölkprotein och ägg går hand i hand som allergier, men det vet du säkert redan. När det gäller utslagen så vet jag att i hudkrämer finns massor av ämnen, jag känner två som reagerat på E-ämnen så finns sån misstanke hos dig så prova att smörja med enbart olivolja i en månad.

Jo, men idag när jag ringde dem frågade jag rakt ut om barnet skulle behöva dö först för att dom skulle sköta sitt jobb och hotade med att anmäla hela kliniken. Helt plötsligt fick jag tider.

Redan fått utskrivet både Aerius och Betapred idag och tid imorgon till 2 läkare på US... Ska bli intressant att se vad dem har att säga nu.

• Wilowa

Vad skönt ändå att ni har fått bukt på det mesta. Har du testat att kontakta Astma- och allergiförbundet? De kanske kan hjälpa dig att lista ut den sista pusselbiten om varför han fortfarande får reaktioner ibland. Curry ska han t ex inte äta och heller inte ärt- och baljväxter. Jordnötter hänger också ihop med sojan och som Anonym (allergi) skriver så finns det hudkrämer med massor av ämnen i bland annat jordnötsolja i t ex Idomin.

• Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2016-03-29 17:05:51 följande:

Jo, men idag när jag ringde dem frågade jag rakt ut om barnet skulle behöva dö först för att dom skulle sköta sitt jobb och hotade med att anmäla hela kliniken. Helt plötsligt fick jag tider.

Redan fått utskrivet både Aerius och Betapred idag och tid imorgon till 2 läkare på US... Ska bli intressant att se vad dem har att säga nu.

Haha! Go girl! {#emotions_dlg.djavulsk}

Fast tragiskt att det ska behövas att man plattar till dem så! De borde skämmas ta mig fan!
Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.