• Anonym (-_-)

Det är nått fel på mitt barn.

Jag fick mitt tredje barn för 6 månader sedan. Sedan dess har hela vårt liv blivit verkligen jobbigt. Pojken skriker/gråter all vaken tid. Han sover 3-7 tillfällen per dag, i 10 minuters stötar.. På kvällen somnar han vid 20, men vaknar en gång i timmen fram till kl 5.... Mellan 5-8 är den enda sammanhängande sömnen. Resten av tiden är det bara skrik, skrik, skrik. Han ligger bredvid mig och skriker just i detta nu.

Jag orkar inte längre ha honom i famnen för han spänner, vrider och vänder sig och skriker tills han kräks. Pojken är förmodligen allergisk mot någonting. Vad vet vi inte och pricktest ger ingenting. Han är mycket liten för sin ålder trots att han var fullgången. Han låg runt nedersta kurvan när han föddes. Nu har han gått upp "riktigt bra" eftersom han klättrat till kurvan under den genomsnittliga. Men han är fortfarande också väldigt liten för sin ålder. (Han väger 6kg och är 60 lång).

Jag har slutat med mjölkprotein mm. Det ger mindre spyor men fortfarande lika mycket skrik. Jag börjar märka att han är smått efter i utvecklingen. T.ex lyfter han inte huvudet i magläge eller intresserar sig för leksaker mer än max någon minut. Förmodligen för att han istället skriker så hysteriskt. BVC tycker han verkar helt normal. Han är bara lite svårflörtad. Endel barn är lite mer missnöjda än andra. Kolik, det går över. Ja jag har hört allt.

Mitt hår är inte tvättat på snart 3 veckor, inte borstat på 2. Går säkert inte ens få ut tovorna längre. Mellanbarnet (5år) får inte längre några sagor på kvällarna, får fixa frukost själv osv. Det går helt inte göra så mycket när lillebror bara skriker, och gör det tills han kräks.

Och ja, vad gäller pappan så har han stuckit för han orka inte heller det här helvetet vi fick med den lilla. 0 avlastning. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.
  • Anonym (A)

Lycka till med forsatta utredningar. Deras inkompetens har verkligen orsakat både ditt barn och er hela familj för enormt mycket lidande. Kräv att få alla utredningar som behövs så fort som möjligt. Vad gäller npf gör de på vissa ställen utredningar, i alla fall preliminära, vilket öppnar möjlighet till tidig träning och extra stöd.

• Anonym (gröt)
    dollface85 skrev 2016-04-01 18:50:16 följande:
    du som mamma verkar ju ha koll men ändå tycker du theralen mellan 3 o 5 ml är bra? det är inget ett spädbarn bör få om du läser på. det är en relativt hög dos för vuxna. med dina beskrivningar gömmer den mer än vad svaren blir. jag förstår såklart att du blir räddad från all stress men jag kan faktiskt inte se ngt bra det skulle ge ditt barn. :/
    "Spädbarnet" i fråga är numer 2 år gammal 
  • dollface85
    Anonym (gröt) skrev 2016-04-01 19:37:20 följande:
    "Spädbarnet" i fråga är numer 2 år gammal 
    som jag förstod det börja det vid 11 månader. så ja hellre spädbarn. vet att det gått en del tid efter att hon börja medicinera.
  • Anonym (? 2)
    dollface85 skrev 2016-04-01 20:55:17 följande:
    som jag förstod det börja det vid 11 månader. så ja hellre spädbarn. vet att det gått en del tid efter att hon börja medicinera.
    Tycker du att det verkade funka bra utan Theralen?
  • Anonym (-_-)
    Anonym (Ssk) skrev 2016-04-01 11:47:10 följande:
    Men att söva barn undviker man ju i möjligaste mån? Och det är ju jättejobbigt för barnet, de ska ju ha infarter, ser att mamma är orolig osv.

Att dessutom söva ett barn med kända och okända allergier tror jag verkligen inte de vill. Tänk om pojken reagerar på narkosmedlet och blir jättesjuk?

Narkos är ingen quickfix direkt

Fast nu sövde dom ju i samband med operation (öron/näsa/hals) tänker jag... Då kunde de väl samordnat saken?

Den sövningen gick helt utan problem. :)

• Anonym (-_-)
    dollface85 skrev 2016-04-01 18:50:16 följande:

du som mamma verkar ju ha koll men ändå tycker du theralen mellan 3 o 5 ml är bra? det är inget ett spädbarn bör få om du läser på. det är en relativt hög dos för vuxna. med dina beskrivningar gömmer den mer än vad svaren blir. jag förstår såklart att du blir räddad från all stress men jag kan faktiskt inte se ngt bra det skulle ge ditt barn. :/

Nu fick han ju enbart Theralen under en begränsad period. Jag höll på att gå in i väggen och sov ibland inte på 3-4 dygn i sträck. Han började hamna efter i utvecklingen mer och mer pga sömnbristen, och eftersom jag inte fick nått stöd i att utreda VARFÖR han inte sov så var det enda alternativet som fanns just då, för att jag inte skulle ge upp och lämna bort honom. (och själv gå och ta mitt liv pga känslan av att vara så jävla värdelös).

Men ja. Theralen är inget jättebra alternativ för ett litet barn, MEN i det här fallet det bästa av 2 dåliga val. Det var en räddning som du förmodligen inte kan förstå förrän du gått i mina skor i ett par år.

• dollface85
    Anonym (? 2) skrev 2016-04-01 20:58:44 följande:
    Tycker du att det verkade funka bra utan Theralen?
    nopp men hens symptom bara döljs av theralen som är ångest samt sömn medicin. problemet är matningen framförallt vilket inte theralenet gör ngt åt. som sagt den döljer symptom och gör inget till att hitta problemet. läs vad jag skrivit
  • häxjakt

Herregud, både jag och maken (som är läkare) blir helt mållösa. Vi har läst lite i tråden och hjälp vad tafatta och platta vården verkar vara. 

Jag har själv en diagnos av den lite allvarligare sorten och upplever ofta skuggor av vad ni går igenom. Att man måste vara otroligt påläst, påflugen och "jobbig" för att få adekvat hjälp. 
    Men någonstans hade jag hoppats att barn togs om hand bättre. 

Har inte så mycket att säga förutom att ja, de borde ha kunnat samordna gastroskopi med sövningen.
    Det är vanligt att olika avdelningar koordinerar sina ingrepp, men det är tyvärr lika vanligt att man som patient måste vara den som leker koordinator och att man blir bemött med samma entusiasm som om man hade föreslagit att julen och semestern skulle bli inställd i år....

Och självklart så är theralen ingen lösning på problemet men, precis som du skrev, så måste man ibland välja mellan två dåliga val och välja det som är minst illa. Det finns liksom inget annat att göra.

Önskar pojken tillfrisknad och dig styrka.

• dollface85
    Anonym (-_-) skrev 2016-04-01 21:40:34 följande:

Nu fick han ju enbart Theralen under en begränsad period. Jag höll på att gå in i väggen och sov ibland inte på 3-4 dygn i sträck. Han började hamna efter i utvecklingen mer och mer pga sömnbristen, och eftersom jag inte fick nått stöd i att utreda VARFÖR han inte sov så var det enda alternativet som fanns just då, för att jag inte skulle ge upp och lämna bort honom. (och själv gå och ta mitt liv pga känslan av att vara så jävla värdelös).

Men ja. Theralen är inget jättebra alternativ för ett litet barn, MEN i det här fallet det bästa av 2 dåliga val. Det var en räddning som du förmodligen inte kan förstå förrän du gått i mina skor i ett par år.

jag förstår syftet o den hjälp du fick av den tillfälligt men det blev en hög dos då och då. vi vet faktiskt båda två om fördelarna och nackdelarna jag hoppas ni har eller får en bra förklaring. nu går han tydligen på dagis hur funkar det? hur går samarbetet med pappan`?
  • Ego Lovers
    Wilowa skrev 2016-04-01 15:17:05 följande:
    Du skojar? Tycker du verkligen att man ska göra ett gastroskopi på ett vaket barn? Har du gjort ett gastroskopi själv? Jag har och det är vidrigt och absolut inte som jag rekommenderar att man gör på ett vaket barn. Att söva barnet är det bästa av två onda ting om ett gastroskopi är ett måste för att komma till roten med detta.

Jag tror att ts gett upp detta med quickfix för länge sedan. Lite medkänsla skadar inte!
    Man ger så pass mycket lugnande så man är helt borta. Inte alla tester visar på gluten utan oftast måste man in och titta om Wille finns i tarmen eller om de är förstörda. Vet många som fått negativt test på blodprovet men när de väl kollar med gastroskopi så visar det en inflammerad tarm med helt döda wille
Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.