• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Steph91

På dagarna kan jag inte se något mönster i hur hon sover förutom att 30-45 min efter att hon vaknat på morgonen behöver hon sova en stund igen för att inte bli grinig. Är vi ute och går med vagnen somnar hon direkt i den och är vi hemma ammas hon till sömns både dag och kväll. På kvällarna somnar Ellen för natten (somnar tungt) mellan 23-01 och sover fram tills 8-9 på morgonen med 2-3 uppvak för amning. Så brukar nätterna se ut men plötsligt kommer det några nätter som ser annorlunda ut. Hittils har hon vart en väldigt enkel bebis och vi har bara följt henne.

Jag blir så stressad av allt alla andra bebisar kan, "min bebis är 10 veckor och kan redan sitta" "min bebis är 11 veckor och kan rulla fram och tillbaka och göra bakåtvolter" Får mig att tro att jag gör något fel som gör att hon inte utvecklas lika snabbt. Men samtidigt märker jag ju massor av utveckling och hon är helt underbar och allt kommer ju..

• Bebislängt
    Steph91 skrev 2014-12-08 11:46:31 följande:

På dagarna kan jag inte se något mönster i hur hon sover förutom att 30-45 min efter att hon vaknat på morgonen behöver hon sova en stund igen för att inte bli grinig. Är vi ute och går med vagnen somnar hon direkt i den och är vi hemma ammas hon till sömns både dag och kväll. På kvällarna somnar Ellen för natten (somnar tungt) mellan 23-01 och sover fram tills 8-9 på morgonen med 2-3 uppvak för amning. Så brukar nätterna se ut men plötsligt kommer det några nätter som ser annorlunda ut. Hittils har hon vart en väldigt enkel bebis och vi har bara följt henne.

Jag blir så stressad av allt alla andra bebisar kan, "min bebis är 10 veckor och kan redan sitta" "min bebis är 11 veckor och kan rulla fram och tillbaka och göra bakåtvolter" Får mig att tro att jag gör något fel som gör att hon inte utvecklas lika snabbt. Men samtidigt märker jag ju massor av utveckling och hon är helt underbar och allt kommer ju..

Min bebis är lite "tidig" med vissa grejer och lite "sen" med andra. Han är väldigt fysiskt stark och kan rulla men fattar inte alls grejen med babygymet och prylarna i det :D. Superkul med ens bebis utveckling (och lite jobbigt att han blir äldre hehe) men jag tror inte att man ska stressa. Den utvecklas i sin egen takt och lär sig olika grejer olika snabbt.
  • Mrs West

Här har vi inga rutiner alls. Han somnar dock oftast 22-23 och oftast själv i sitt nest. Jag vågar inte samsova då jag har en mjuk säng.

Ca 4-5 kvällar har han varit ledsen och haft magont. Jag åt sparris i lördags och då blev han riktigt skrikig på kvällen.

Jag fick sitta och buffa och kramas till 23.30. Men det var nästan bara mysigt. Detta är ju min sista bebbe.

Inget ec:ande här inte;) Han kommer nog ha blöja ett tag, funderar oxå på att amma lite längre. Har kört 6-7 mån med de andra. Men detta är ju min sista gång!

Efterkontroll på onsdag. Har ni varit än? Gått bra?

• replica
    Bebislängt skrev 2014-12-07 22:57:47 följande:
    Oj, det låter tufft. Det som är bra ned faser är ju att de går över. Hur många veckor är han?

Jag vill också förtydliga att jag absolut inte väcker bebisen för att han ska passa in i mina rutiner på något sätt utan han har liksom hittat sina sovrutiner på dagarna och jag hjälper honom följa dem genom att lägga honom i vagnen när jag ser att han börjar bli trött. :)

Nu har vi fått honom i säng redan kl22 flera kvällar i rad. Så skönt!
    Jaa, förhoppningsvis går det över.. Han blir 3 månader den 17:e, det brukar väl krångla runt den tiden om jag har hört/läst rätt..?

Inatt har vi fått mer sömn i alla fall, han fick sova på mig och då fick vi sova i 2½ timme i sträck!Skrattande Var vaken till 02.00, vaknade sen vid 4.30 och käkade.. Somnade om vid 5.00 (på mig) och sov sen till 7.30.. Riktigt skönt att få sova så pass länge åt gången!
    "Practise makes perfect"
  • Bebislängt
    replica skrev 2014-12-08 13:32:43 följande:
    Jaa, förhoppningsvis går det över.. Han blir 3 månader den 17:e, det brukar väl krångla runt den tiden om jag har hört/läst rätt..?

Inatt har vi fått mer sömn i alla fall, han fick sova på mig och då fick vi sova i 2½ timme i sträck!Skrattande Var vaken till 02.00, vaknade sen vid 4.30 och käkade.. Somnade om vid 5.00 (på mig) och sov sen till 7.30.. Riktigt skönt att få sova så pass länge åt gången!
    "Practise makes perfect"
    Vid 11-12 veckor ska de ha nån fas som pågår ungefär en vecka enligt min bok. Min bebis blir tre månader den 20:e och som en klocka började han krångla precis idag. Jag som hade fått in så bra rutiner, nu är allt ställt på ända igen :D. Får se hur det går i natt. Hoppas att det var som sist då han var jättestökig på kvällarna med sov ordentligt på nätterna när han väl somnat. Eller mest hoppas jag att han somnar klockan åtta och sover hela natten hehe.
  • Brewilma

Våran dotter är 12 veckor och hon varken rullar eller sitter :) Alla bebisar utvecklas olika och dom utvecklar olika saker. Så länge inte någon på bvc säger att något är fel så har jag lovat mig själv att inte bli stressad. Jag vill inte bli en mamma som börjar jämföra min dotter med alla andras barn. Jag vill att min dotter ska få växa upp och vara nöjd med den hon är oavsett hur tidig/sen hon är eller vad hon väljer att göra senare i livet :)

Man måste man ju självklart få vara stolt och glad när dom gör framsteg med det blir lätt en hets och jämförelse som inte är sund för någon och det är lätt att hamna i den fällan själv.

Steph91 skrev 2014-12-08 11:46:31 följande:

• BjörkW

Jag har varit på efterkontroll och hon sa att det inte syndes att jag fött barn nydligen så det känns bra :) Eftersom graviditeten var så hemsk hade jag inte räknat med att må så här oförskämt bra i kroppen efter förlossningen som jag gjort! Så nu har jag kommit upp på hästen några gånger med ;)

• Steph91
    Brewilma skrev 2014-12-08 15:14:02 följande:

Våran dotter är 12 veckor och hon varken rullar eller sitter :) Alla bebisar utvecklas olika och dom utvecklar olika saker. Så länge inte någon på bvc säger att något är fel så har jag lovat mig själv att inte bli stressad. Jag vill inte bli en mamma som börjar jämföra min dotter med alla andras barn. Jag vill att min dotter ska få växa upp och vara nöjd med den hon är oavsett hur tidig/sen hon är eller vad hon väljer att göra senare i livet :)

Man måste man ju självklart få vara stolt och glad när dom gör framsteg med det blir lätt en hets och jämförelse som inte är sund för någon och det är lätt att hamna i den fällan själv.

Det vill ju givetvis jag med och kan lova dig att hon inte känner av något annat.
  • Steph91

Vad mycket det tolkades in i ordet stressad. Det var ett överdrivet ordval av mig.

• Bebislängt

Intressant att läsa om era dagar. Är lite avis på er som har bebisar som bara somnar när de är trötta. Om jag missar en gäsp så har jag ganska snabbt en övertrött bebis så jag var så glad för rutinerna jag hade fått till. Nu är de kullkastade, men vilka sköna fyra dagar jag hade :|

Svar på tråden septemberbarn 2014