• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • septemberfjorton

Jag tror kanske Ingrids tarmar börjat stabilisera sig äntligen(13 veckor), för igår åt jag ett halvt kilo grönkål utan minsta krångel idag :D julmaten är räddad! Och jag kan börja äta nyttigare. Har fått leva på pasta och potatis sen hon kom pga hennes känsliga mage. Hoppas verkligen det håller i sig.

• misa85
    septemberfjorton skrev 2014-12-16 15:50:23 följande:

Jag tror kanske Ingrids tarmar börjat stabilisera sig äntligen(13 veckor), för igår åt jag ett halvt kilo grönkål utan minsta krångel idag :D julmaten är räddad! Och jag kan börja äta nyttigare. Har fått leva på pasta och potatis sen hon kom pga hennes känsliga mage. Hoppas verkligen det håller i sig.

Jag märker också stor skillnad med magen och tarmarna. Kunde ju inte äta nåt ett tag känns de som. Kan fortfarande inte äta linfrön (vilket jag typ måste för min mage), choklad, lakrits etc så det känns trist men kan äta liten mängd tex broccoli och blomkål.

Sally gick på akupunktur för sin onda mage o tycker det hjälpte enormt mkt. Vi ger fortfarande minifom och pyser 1-3 ggr/dygn.
  • misa85
    Mrs West skrev 2014-12-13 14:24:46 följande:

Usch replica, hoppas att det inte är nån allergi!

Här har vi fått problem med skrik och gaser på kvällen. Tre kvällar i rad har killen gråtit, spänt hela kroppen och varit svår att trösta i ca 1h mellan 22 och 23.

Han bajsar mer sällan nu ca varannan dag och verkar ha svårt att få ut både bajs och gaser.

Har nu köpt minifom och en pysventil så får vi se om det blir bättre.

Pysventil är vår räddning! Gör vi 1-3 ggr per dygn och det är som ett smatterband varje gång :(
  • Jensa85

Jag är vegetarian och vet inte hur mkt det påverkar Ludwig men för 2 veckor sen luktade hans fisar såå äckligt.. Det har gått över nu men han bajsar flera gånger om dagen nu istället.. För bara några veckor sedan kunde det gå dagar mellan bajset.

Men det är väl hela mage o allt som ka stabilisera?!

Bara såg att ni här i tråden hade undvikit tex choklad, min stora last, när ers var dåliga i magen?

Nu har jag iofs inte besökt bvc så jätte ofta för L följer kurvan o mer där till, så jag har inte bollat idéer där om vad jag kanske ska undvika för hans mage.

Snart är han 4 mån o dags för smakportioner, spännande

• linnéa001

Läkaren på BVS sa att min flicka hade lite orolig mage och att jag skulle undvika lök och choklad samt ge magdroppar. Är inte så förtjust i lök så det har jag med glädje avstått. Choklad är svårare. Tycker dock inte att min flicka verkar ha så mycket problem så jag äter choklad ändå (inga stora mängder dock) och ger magdroppar.

Min flicka fick sin första dos vaccin idag. Jag var jättenervös innan så jag är glad att mannen var med. Hon skrek lite, men inte så farligt. Tror hon blev argast när vi la ner henne på skötbordet för att sätta på byxorna igen. Hon har en period nu när hon blir sur när man lägger ner henne.

Berätta gärna hur det går med smakportioner, jag ser verkligen fram emot att börja med det. Hur mycket kan man ge förresten? Väldigt lite har jag förstått, men hur ofta? En gång om dagen eller oftare? Vill så gärna att min flicka ska äta i alla fall gröt vid sex månader så jag kan minska på amningen.

• Kroken
    linnéa001 skrev 2014-12-19 16:42:09 följande:

Läkaren på BVS sa att min flicka hade lite orolig mage och att jag skulle undvika lök och choklad samt ge magdroppar. Är inte så förtjust i lök så det har jag med glädje avstått. Choklad är svårare. Tycker dock inte att min flicka verkar ha så mycket problem så jag äter choklad ändå (inga stora mängder dock) och ger magdroppar.

Min flicka fick sin första dos vaccin idag. Jag var jättenervös innan så jag är glad att mannen var med. Hon skrek lite, men inte så farligt. Tror hon blev argast när vi la ner henne på skötbordet för att sätta på byxorna igen. Hon har en period nu när hon blir sur när man lägger ner henne.

Berätta gärna hur det går med smakportioner, jag ser verkligen fram emot att börja med det. Hur mycket kan man ge förresten? Väldigt lite har jag förstått, men hur ofta? En gång om dagen eller oftare? Vill så gärna att min flicka ska äta i alla fall gröt vid sex månader så jag kan minska på amningen.

Du inför en smak i taget. T.ex. först potatis i någon vecka, sen gör man lika med majs, morot m.m. Eller om man väljer att börja införa gröt först så gör man lika med det. En liten mängd i början för att sen öka på. En gång om dagen ger man smakportioner för målet är att först ersätta ett mål om dagen med vanlig mat.

Det är dock farligt att säga att man Hill att ens barn ska äta vanlig mat vid en viss ålder Jag har haft barn som kastat sig över mat och barn som totalt vägrat vanlig mat före 8-9 månaders ålder. Följ barnet istället och inför när barnet är intresserat. Vår BVC påtalade sist att de flesta barn klarar sig bra på bröstmjölk/ersättning fram till sex månaders ålder och att införandet av mat borde inte påbörjas förrän bortåt den åldern.
  • linnéa001
    Kroken skrev 2014-12-19 17:08:52 följande:
    Du inför en smak i taget. T.ex. först potatis i någon vecka, sen gör man lika med majs, morot m.m. Eller om man väljer att börja införa gröt först så gör man lika med det. En liten mängd i början för att sen öka på. En gång om dagen ger man smakportioner för målet är att först ersätta ett mål om dagen med vanlig mat.

Det är dock farligt att säga att man Hill att ens barn ska äta vanlig mat vid en viss ålder Jag har haft barn som kastat sig över mat och barn som totalt vägrat vanlig mat före 8-9 månaders ålder. Följ barnet istället och inför när barnet är intresserat. Vår BVC påtalade sist att de flesta barn klarar sig bra på bröstmjölk/ersättning fram till sex månaders ålder och att införandet av mat borde inte påbörjas förrän bortåt den åldern.
    Jo, jag förstår det, men man kan ju få önska. Förstår också att barnet klarar sig på bröstmjölk, men jag är så trött på att amma och min kille är så anti ersättning (allt ska vara så naturligt som möjligt i hans värld). Så jag skulle verkligen vilja att min flicka sov hela nätter till att börja med så jag också får göra det och sedan äta mer och mer riktigt mat. Tänkte att en portion gröt mättar mer på kvällen och kanske gör att hon sover utan att vakna för att äta.

Det finns ju gröt och mat från fyra månader så det kan väl inte vara fel att ge om barnet gillar det?
  • linnéa001

Det som står på 1177 kan väl inte stämma?

"När barnet är sex månader behöver det börja få vanlig mat för att få i sig till tillräckligt med energi och näring."

Måste ju finnas hur många platser som helst i världen där barn inte får mat vid sex månader och förr ammade man väl flera år (tänker typ stenåldern)?

• misa85
    Jensa85 skrev 2014-12-19 14:13:25 följande:

Jag är vegetarian och vet inte hur mkt det påverkar Ludwig men för 2 veckor sen luktade hans fisar såå äckligt.. Det har gått över nu men han bajsar flera gånger om dagen nu istället.. För bara några veckor sedan kunde det gå dagar mellan bajset.

Men det är väl hela mage o allt som ka stabilisera?!

Bara såg att ni här i tråden hade undvikit tex choklad, min stora last, när ers var dåliga i magen?

Nu har jag iofs inte besökt bvc så jätte ofta för L följer kurvan o mer där till, så jag har inte bollat idéer där om vad jag kanske ska undvika för hans mage.

Snart är han 4 mån o dags för smakportioner, spännande

Jag har fått undvika en rad saker: all slags kål, broccoli, lakrits, choklad, linfrön mm. Åt brysselkål nu när vi var på fuertuventura och Sally blev helt förstörd, skrek konstant ett dygn, lika om jag äter choklad. Ätit linfrön två mornar och då är det skrik på dagen/natten så än är hon inte redo för den sortens mat. Jag lider för jag behöver linfrön för min mage men får ta microlax ett tag till :)
Svar på tråden septemberbarn 2014