• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Bebislängt

Vi har också en mjuk kudde. Och håller med om att ett par minuter känns som om det varken gör till eller från. När jag kollar min son på natten ligger han oftast vänd med huvudet antingen till höger eller till vänster så han verkar variera själv. Konstigt hur huvudet ens har kunnat bli platt..

Apropå sömn så sover vår kille jättebra på nätterna. Oftast från nio till nio ungefär med två uppvak för mat då han lätt somnar om. Vid andra uppvaket kan han ligga och tjattra en stund. Däremot är han mycket mer svårsövd på dagarna så det blir många promenader i kylan. Men vi har fått in rätt bra rutiner tycker jag.

Men allt det ställs ju på ända så fort han kommer in i en utvecklingsfas för då sover han ännu sämre på dagarna. Oftast bra på nätterna när han väl somnar men han kommer inte i säng förrän sent och är väldigt ledsen. Ser inte fram emot den som ska vara mellan 14-19 veckor..

• Kroken

Jag vet inte riktigt Tildes längd då det var ett tag sen vi mätte, skulle tippa på runt 65cm. Hon använder stl.68 nu. Men det är skillnad på märken så jag går mest efter hur stort plagget är. Hon har något i stl. 74 som hon kan ha och något i stl. 62 som fortfarande passar. Hon är rätt rund också så det är lite svårt med byxor, de spänner ofta i midjan

Ang. sömnen så sover min lilla tjej som en kratta på nätterna. Ja dagarna är nog inte mycket bättre de heller. Sen några veckor tillbaka sover hon runt en halvtimme i taget på dagarna. Någon enstaka gång kan hon slå till på 1-2 timmar i sträck. Hon somnar oftast för natten runt 21. Sen sover hon lugnt fram till någon gång mellan 02 och 04, vaknar för att äta en gång där emellan. Men sen är det inte kul. Hon är inte hungrig och vill inte äta. Hon somnar när jag går omkring med henne men vaknar när jag lägger ner henne. Ibland lyckas jag och då sover hon kanske en timme sen är hon vaken igen. Så håller vi på fram till 08 då vi oftast stiger upp. Inatt har jag varit vaken från 03 och gått omkring med henne, en timmes sömn mellan 05.30 och 06.30 fick jag. Hon har varit krånglig med nattsömnen hela tiden men nu har det blivit värre känner jag. Hon har mycket gaser i magen och måste alltid rapa. Men nu sen 1-2 veckor tillbaka är det värre. Måste gå igenom vad jag äter och se om det finns nåt som kan vara orsaken. Nu vid jul stoppar man ju i sig saker man annars inte äter.

• BjörkW

Oj! Märker att vår kille verkligen är liten när ni säger vad ni har för storlekar på kläder! Han var 60 cm igår när vi var på kontroll och han har just gått upp till 56 men kan ha 50, och i byxor har han 50. 62 går väl ibland men det är vääääldigt stort (förutom längden i ben och armar).

• misa85
    BjörkW skrev 2014-12-30 09:25:34 följande:

Oj! Märker att vår kille verkligen är liten när ni säger vad ni har för storlekar på kläder! Han var 60 cm igår när vi var på kontroll och han har just gått upp till 56 men kan ha 50, och i byxor har han 50. 62 går väl ibland men det är vääääldigt stort (förutom längden i ben och armar).

Då är han snäppet längre än Sally som var 58 nu. Hur mkt väger han?
  • BjörkW
    misa85 skrev 2014-12-30 19:36:27 följande:

Då är han snäppet längre än Sally som var 58 nu. Hur mkt väger han?

4995 g vägde han nu. Vad vägde Sally? :)
  • replica

Såhär ser lillfisens kurvor ut efter sista besöket den 17/12.. Har skjutit iväg rejält på längden, BVC sköterskan var tvungen att mäta om honom Tungan ute Han väger ju över 6kg (säkert närmare 6,5kg nu) så en del 62:or börjar sitta lite tajt om magen.. Har plockat fram lite 68:or, ser hellre att kläderna är för stora än lite för små.. Det är med stor saknad man lägger undan kläderna han har växt ur.. Helt otroligt hur fort tiden går! Man hänger ju inte med alls..!Förvånad

Ang. platt huvud så har vår son fått det tyvärr.. Det går inte att vända huvudet på honom i sömnen, för han vänder det tillbaka lika fort igen.. Den senaste veckan har han dock mer eller mindre sovit varje natt på mig då han har varit så orolig.. Efter att i ett par nätter enbart fått sova 30-40min i sträck så orkade jag inte mer, och nu sover han ca 1-2½h i sträck innan han vaknar och ska ha käk.. Har märkt att bakhuvudet ser liiite bättre ut nuGlad

Har ni börjat fundera något på bilstol ännu? Jag funderar på om man ska hyra bilstol (från t.ex. IF) eller om det är bättre att köpa en? Rena djungeln där ute juTyst
    "Practise makes perfect"
  • linnéa001

BVC har inte sagt ett jota om kudde till oss, har för mig att de nämnde det på BB, men då var jag inte så där jättefokuserad. I alla fall så har vi i en tunn kudde från IKEA. Tror inte att min dotter har platt huvud trots att hon har en favoritsida som hon vrider huvudet åt. Hon somnar alltid med huvudet åt samma håll, men vänder det under natten.

BVC har inte heller sagt något om platt huvud så jag utgår från att dottern inte har det. Min systerson fick problem med sin nacke och kunde knappt vrida huvudet åt ena hållet så han fick hårdtränas och bara ligga på ena sidan en period. Min mamma säger att hans huvud är lite platt, men jag kan inte se det, tycker att han är perfekt. Jag vet inte om han fick problem med nacken för att han låg med huvudet åt samma håll hela tiden eller om han låg med huvudet åt samma håll för att han hade problem med nacken.

Vad gäller att ligga på mage är det svårt då min dotter verkligen hatar det. Typ en minut går väl bra och jag säger som så många andra; hur kan det hjälpa om hon ligger 15 timmar på rygg? 

Lite platt huvud har i alla fall ingen dött av så jag funderar inte så mycket på det.

• linnéa001
    replica skrev 2014-12-30 21:16:30 följande:
    Såhär ser lillfisens kurvor ut efter sista besöket den 17/12.. Har skjutit iväg rejält på längden, BVC sköterskan var tvungen att mäta om honom Tungan ute Han väger ju över 6kg (säkert närmare 6,5kg nu) så en del 62:or börjar sitta lite tajt om magen.. Har plockat fram lite 68:or, ser hellre att kläderna är för stora än lite för små.. Det är med stor saknad man lägger undan kläderna han har växt ur.. Helt otroligt hur fort tiden går! Man hänger ju inte med alls..!Förvånad

Ang. platt huvud så har vår son fått det tyvärr.. Det går inte att vända huvudet på honom i sömnen, för han vänder det tillbaka lika fort igen.. Den senaste veckan har han dock mer eller mindre sovit varje natt på mig då han har varit så orolig.. Efter att i ett par nätter enbart fått sova 30-40min i sträck så orkade jag inte mer, och nu sover han ca 1-2½h i sträck innan han vaknar och ska ha käk.. Har märkt att bakhuvudet ser liiite bättre ut nuGlad

Har ni börjat fundera något på bilstol ännu? Jag funderar på om man ska hyra bilstol (från t.ex. IF) eller om det är bättre att köpa en? Rena djungeln där ute juTyst
    Du kan kanske köpa en speciell kudde för sidsovning som gör att han måste ligga på ena sidan. Min systerson hade en sådan.

Vad menar du med bilstol? Den stol man ska ha efter babyskyddet? Jag kallar allt för bilstol så blir osäker på vad andra menar. Det är väl inte förrän barnet kan sitta själv som man ska ha en bilstol? Ingen brådska menar jag.

Babyskydd köpte vi begagnat av en kompis kompis för 350 kr. Eftersom vi bor i innerstan och sällan åker bil så hade vi ingen lust att lägga ner för mycket pengar på ett sådant.
  • Dasha

det har gått jättebra att potta bebisen, så nu bajsar han och/eller kissar på pottan ungefär 10 ggr om dagen.

några ggr har han flyttat på sig och rymde både från filt på golvet och från ikeas skötbädd och hamnade nån meter ifrån dem, på golvet. tror att han kanske rullar iväg.
    första gången låg han på rygg, andra ggn på mage. sååå rädd att glömma bort och lämna honom på skötbordet hemma! några sekunder kan ju räcka. Skrikandes

han är nu jätte täppt i näsan och snuvig, försöker andas med munnen när han ammar, sväljer luft, vänder sig själv på magen, rapar, vänder sig tillbaka och fortsätter amma. skönt för mig: jag slipper ta upp honom för att rapa, han sköter det själv (har hänt många ggr).

tack september14, nu börjar jag fundera på att be kompisen låna en bumbo åt mig, visste inte att det passade så små bebisar, så det var nytt.

• Dasha
    Vii3 skrev 2014-12-30 01:50:34 följande:

Hej

Va roligt att denna tråden finns, känner igen många namn från tidigare tråden när alla var gravida :) jag hoppar gärna in i tråden.

Min son föddes den 7 septemer och är nu tre månader och tre veckor. De första tre månaderna sov han jättebra om nätternA, vakande ungefär var 4:e timma för att amma men grät aldrig och somnade om direkt efter han ammat. Efter att han blev tre månader har hans sömn förändrats totalt! Han somnar inte förrens seeent vid två tiden och sedan vaknar han varje timma ändra fram mot morgonen, sjukt jobbigt. Dessutom är han gnällig och gråter myclet när han vaknar på natten. Misstänker att tänder är på gång då han de Senaste veckorna haft näven i munnen hela dagen och bara biter så han spänner i hela kroppen.

Hur sover era små? Har ni några rutiner än?

Har någon av era barn fått tänder än eller något på gång?

grattis till sonen!

hoppas tanden dyker upp snart och allt ordnar sig. du vågar inte prova en sån bedövningsgel till tandköttet?

vi har ungefär samma rutiner som jag beskrev här för några veckor sen (samma rutiner sen han var 2-3 veckor):

23.00-8.00 - sömn i vår säng
    9.00-11.00 - sömn i vagnen på promenaden 

och så 30m till 2 timmars sömn några ggr mellan 11.00 och 23.00.
Svar på tråden septemberbarn 2014