• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • linnéa001

Jag använder inlägg av bomull eller frotté. Det blir jätteblött,m en jag byter på min flicka varje gång hon kissat eller bajsat. det blir en del blöjbyten varje dag, men vi använder engångsblöjor när vi går ut eller åker bort.

Jag tror att meningen med tygblöjor delvis är att barnen ska känna att de är blöta. Har läst att barn med tygblöjor blir blöjfria tidigare. Min dotter protesterar dock aldrig när hon blir blöt och skulle säkert kunna ha samma blöja i en hel dag.

Jag har inte som syfte att potträna min dotter, men vill som sagt vara miljövänlig och ju tidigare hon kan sluta med blöja desto bättre. Ska väl erkänna att jag också är lite snål och inte vill köpa blöjor i flera år. Jag tycker också det är bra att min dotter tidigt får lära känna sin kropp, när hon behöver kissa och bajsa. Dessutom tror jag att hon kommer kunna kissa mer sällan och inte småskvätta hela tiden.

Problemet för mig är som sagt att det är helt omöjligt att veta när hon behöver kissa och ganska svårt att veta när hon behöver bajsa. Önskar att hon kunde göra något ljud eller i alla fall någon grimas. 

Inser att jag skrivit "jag" överallt, men min kille/dotterns pappa är så klart med på detta, även om han inte är lika delaktig (eftersom jag är hemma och han jobbar).

• linnéa001
    Dasha skrev 2014-12-28 23:34:43 följande:
    så skönt!
    linnéa001 skrev 2014-12-28 21:47:23 följande:

. Försöker vara duktig och använda tygblöjor men det är rätt jobbigt när det bajsas så mycket. 

det är säkert bra för miljön! jag kör ibland (sällan) med rumpan bar eller i byxor utan blöja.
    oftast har han libero blöja.

vet inte om man kan jämföra... men jag har haft en tygbinda på mig vid mens i många år, när bindorna inte fanns att köpa i mitt hemland. Ryser vid minnet! usch så äckligt det var! skulle jag haft tygblöja på mitt barn (vilket är ju bra för miljön) - skulle jag känt mig tvungen att även använda tygbindor själv, för att jag inte kan göra saker med mitt barn som jag inte önskar mig själv. Minns känslan av blöt mot underlivet...Skrikandes (och min son kissar ganska ofta i blöjan)  fast det är individuellt, en del kvinnor föredrar tygbindor.
    jätteroligt!Solig alltså jag tycker att det ät helt magiskt med barnets första år!

min son gjorde det första gången när jag inte såg. där stod jag och funderade: men har jag inte lagt honom på rygg? det har jag ju!Skrattande
    Jag använder inte binda alls utan menskopp. Förstår din tanke, men jag tycker inte det är riktigt jämförbart. Jag har inte fått tillbaka min mens (så skönt!) och använder alltså inget skydd, men jag kan ju inte låta dottern vara utan blöja. Jag tycker dessutom engångsblöjorna verkar hemska (avskyr bindor också) så jag tycker snarare att jag gör min dotter en tjänst som låter henne ha tygblöja. Hon har också libero, men det beror mest på att jag hade en massa rabattkuponger på sådana. Nu när de är slut ska jag börja använda pampersrabattkuponger.
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2014-12-29 08:38:35 följande:

Jag tror att meningen med tygblöjor delvis är att barnen ska känna att de är blöta. Har läst att barn med tygblöjor blir blöjfria tidigare. .

ungefär så tänkte jag med min dotter, och tänker köra samma med min son (om han är lik henne), nämligen:

när min dotter var 1år 5 månader, då tog jag av henne blöja dagtid. Hon pottränades superlätt, gick från första gången och hon kunde hålla sig och även säga till.

efter ett par veckor slutade det vara nytt och roligt för henne att gå på toa och hon började strunta i det, och vi behövde just då att åka tåg och flygplan flera ggr. Då tog jag på henne blöja - men med vanliga trosor under blöjan, just för att det skullel kännas blöt när hon struntar i det. då tyckte jag inte synd om henne, för jag visste exakt att hon kan både hålla sig och säga till, men bara busar.

skulle jag känt som du (hatat bindor och engångsblöjor) - då skulle jag gjort precis som du med bebisen.

tycker också att det är förskräckligt med barn som är helt friska, men har blöja på sig i flera år. tror det beror på föräldrarnas omständigheter:

1. föräldrarna är för lata bekväma
    2. många svenska barn får syskon just vid 1,5-2 års ålder, och då har föräldrarna annat att tänka på än potträning
    3. de flesta svenska barn börjar förskola vid 1,8 - 2 års ålder, då vågar inte föräldrarna köra blöjfritt och förskolan vill ha blöjor hellre än kiss på golvet.
    4. på grund av punkterna 1,2,3 missar föräldrarna den ålder då det skulle vara lätt att potträna, barnen blir vana att ha blöja, går in i trotsålder - och då blir det extrasvårt. föräldrarna tänker då "hen är nog inte redo än", när i själva verket har de missat bästa tiden.

fast det är ju bara mina funderingar, jag är ju kategorisk av mig och gillar att hemmasnickra olika teorier Tomte  hoppas ingen ska känna sig illa berörd, förlåt i förväg Tomte
  • BjörkW

Idag fick lillen sina vaccinsprutor och det gick bara bra och nu har han sovit sen dess. Men han har sviktat ännu mer på sin viktkurva :/ Han äter som en galning och mjölk finns det gott om, och har tagit prov på den så vet att fetthalten är högre än medel. Han har spytt sen födseln så nu blir det utredning om det är något på tok i hans lilla mage.

Någon mer som har en liten som inte går uppi vikt som dom ska?

• Dasha
    BjörkW skrev 2014-12-29 13:44:29 följande:

Idag fick lillen sina vaccinsprutor och det gick bara bra och nu har han sovit sen dess. Men han har sviktat ännu mer på sin viktkurva :/ Han äter som en galning och mjölk finns det gott om, och har tagit prov på den så vet att fetthalten är högre än medel. Han har spytt sen födseln så nu blir det utredning om det är något på tok i hans lilla mage.

Någon mer som har en liten som inte går uppi vikt som dom ska?

det var tråkigt... är han mycket lägre än sin kurva? hur är det med längden? 

han är kanske allergisk mot nåt, t.ex. gluten.... jobbigt för mamma som måste prova sig fram med att exkludera olika produkter i taget för att se om det blir bättre. hoppas att utredningen ger en tydlig svar och det ordnar sig.
  • BjörkW
    Dasha skrev 2014-12-29 13:59:25 följande:

det var tråkigt... är han mycket lägre än sin kurva? hur är det med längden? 

han är kanske allergisk mot nåt, t.ex. gluten.... jobbigt för mamma som måste prova sig fram med att exkludera olika produkter i taget för att se om det blir bättre. hoppas att utredningen ger en tydlig svar och det ordnar sig.

Han är kortare än medelkurvan men där följer han sin kurva iaf.

Hoppas verkligen han inte är allergisk! Tycker det är svårt att få ihop att äta som det är, och måste man då avstå från tex. gluten, mjölk eller ägg lär det inte bli mycket lättare :/
  • septemberfjorton

Vår bebis hade också glidit ner lite på sin kurva nu senast. Skulle egentligen vägt henne idag då hon skulle fått vaccin, men det blev uppskjutet pga vaccinet hade inte kommit.

Vi fick en bumbo i julklapp, är det någon mer som har en sån? Det är så hiiiimla gulligt att de plötsligt sitter upp :)

• MammaTillBäbis

Hej. Behöver lite hjälp med storlekar på kläder, ska till Gekås imon och shoppa. Vet inte vilken storlek jag ska köpa...

Lilleman är minst 66cm lång och vissa 68 känns små (han har haft 68 några veckor nu).

Vilken storlek har era barn och hur långa är de?

• replica
    MammaTillBäbis skrev 2014-12-29 21:18:11 följande:

Hej. Behöver lite hjälp med storlekar på kläder, ska till Gekås imon och shoppa. Vet inte vilken storlek jag ska köpa...

Lilleman är minst 66cm lång och vissa 68 känns små (han har haft 68 några veckor nu).

Sonen var 60cm när han mättes sist (17/12), han är nog närmare 62 cm nu då han har börjat växa ur vissa 62:or.. Använde en 68:a pyjamas i natt som kändes något stor...
    "Practise makes perfect"
  • misa85
    MammaTillBäbis skrev 2014-12-29 21:18:11 följande:

Sally är 58 cm och hon har börjat på strl 62 nu. Det tror jag hon kommer ha ett tag faktiskt men man vet aldrig ;) När twinsen var små gick vi direkt från 74 till 86 och 86 hade dem mellan 1-3,5 år. Nu är mina rätt korta men men när de börjar röra sig och slutar med blöja så har de lixom strl längre :)

Jag hade köpt 74 och sen 86 :)
Svar på tråden septemberbarn 2014