• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Jensa85

Vad olika man får höra med smakportioner!

Vet inte om era bvc hunnit prata mer er om det än?

Men det nya är att det kvittar vad o hur man ger portionerna nu! Det behöver inte vara en sak i taget längre. Man får en bok om maten av bvc...

Barnen kan smaka av föräldrarnas mat till en början, alltså tex en liten sked mosad potatis etc.

Och from 4 mån..

Gluten skulle man nog införa lite senare.

Gud vad det ändras från år till år!

• Jensa85

Eller förlåt dem kallade det smakprov från 4 mån.. O smakportioner kallar dem det från 6 mån..

Men i princip fritt vad barnen smakar från 4 mån bara konsistensen är len o fin.

Kul för då kan barnen få prov på det man själv äter.

• Kroken
    Jensa85 skrev 2014-12-19 21:01:44 följande:

Vad olika man får höra med smakportioner!

Vet inte om era bvc hunnit prata mer er om det än?

Men det nya är att det kvittar vad o hur man ger portionerna nu! Det behöver inte vara en sak i taget längre. Man får en bok om maten av bvc...

Barnen kan smaka av föräldrarnas mat till en början, alltså tex en liten sked mosad potatis etc.

Och from 4 mån..

Gluten skulle man nog införa lite senare.

Gud vad det ändras från år till år!

Men så tycker jag det varit ett tag. Min son är 9 år och när han var liten gällde samma sak. Från fyra månader var det ok att de smakade men från sex månader gällde smakportioner. Han var dock en matvägrare och vi bytte inte ut en hel måltid förrän han var runt 9 månader.

Att bebisen smakar från förälderns mat är helt ok men när de ska ha mer mat så går inte det då vår "vuxenmat" oftast innehåller för mycket salt.

Är barnet intresserat så finns ju inget hinder att gå fortare fram med maten Men vill inte barnet så får man avvakta lite och ta ny sats efter några veckor
  • Brewilma

Är det någon här som har erfarenhet om amningte fungerar för att öka mjölkproduktionen? Eller har andra tips på hur man ska öka produktionen förutom att amma ofta.

• replica
    Brewilma skrev 2014-12-21 21:44:56 följande:

Är det någon här som har erfarenhet om amningte fungerar för att öka mjölkproduktionen? Eller har andra tips på hur man ska öka produktionen förutom att amma ofta.

Här finns en massa tips på vad man kan göra för att öka mjölkmängden Glad
    sagogrynet.wordpress.com/2010/04/21/mer-mjolk/
    "Practise makes perfect"
  • replica

Ja jisses, här kom allt på en och samma gång!

Sonen fick sitt 3-månaders vaccin i onsdags. Han blev jättetrött och hängig efter, sov bort hela dagen.

Under torsdagen sen så dök han tjoff in i en utvecklingsfas för allt blev precis sååå mycket mer intressantare än att äta och sova! Detta resulterade i en ännu grinigare bebis som både var övertrött och konstant småhungrig.

Men om detta inte var nog så slutade han bajsa och blev jättebesvärad av det (sista gången han bajsade var i onsdagsmorse). Hade magknip och var väldigt gasig!

Inatt var han vaken till halv 5 och var halvt om halvt hysterisk emellanåt (stackars lilleman).

Idag har han varit lite mer sig själv, till och med haft ro till att äta och sova en sväng. Och tänk, ikväll efter att ha badat med pappa och sedan fått lite magmassage så sa det pang i blöjan! Det syntes att magen krympte ihop och att sonen slappnade av. Somnade direkt efter och har sovit sedan dess (med undantag för lite mat). Tänk att man som förälder kan bli så glad för "lite" skit! Skrattande

"Practise makes perfect"
  • misa85
    Brewilma skrev 2014-12-21 21:44:56 följande:

Jag dricker weledas och det sätter igång direkt. Dricker nån kopp då och då när jag marker att hon inte riktigt blir nöjd o ammar oftare. För mig funkat se galant
  • Brewilma

Tack för svaren!! Ska prova det för det känns som att det har blivit mindre mjölk dom sista dagarna.

Vad skönt att det blev har blivit bättre replica. Känns som det blev lite för mycket på en gång :)

• Bebislängt
    replica skrev 2014-12-21 22:29:30 följande:

Ja jisses, här kom allt på en och samma gång!

Sonen fick sitt 3-månaders vaccin i onsdags. Han blev jättetrött och hängig efter, sov bort hela dagen.

Under torsdagen sen så dök han tjoff in i en utvecklingsfas för allt blev precis sååå mycket mer intressantare än att äta och sova! Detta resulterade i en ännu grinigare bebis som både var övertrött och konstant småhungrig.

Men om detta inte var nog så slutade han bajsa och blev jättebesvärad av det (sista gången han bajsade var i onsdagsmorse). Hade magknip och var väldigt gasig!

Inatt var han vaken till halv 5 och var halvt om halvt hysterisk emellanåt (stackars lilleman).

Idag har han varit lite mer sig själv, till och med haft ro till att äta och sova en sväng. Och tänk, ikväll efter att ha badat med pappa och sedan fått lite magmassage så sa det pang i blöjan! Det syntes att magen krympte ihop och att sonen slappnade av. Somnade direkt efter och har sovit sedan dess (med undantag för lite mat). Tänk att man som förälder kan bli så glad för "lite" skit! Skrattande

"Practise makes perfect"
    Haha, typ exakt som för oss fast i en annan ordning. Vår kille hade någon utvecklingsfas förra veckan och sen fick han vaccin och var superledsen. Och nu har han inte bajsat sen i fredags (kan det vara nåt med vaccinet som gör det?) Och ingenting hände när vi körde termometertricket heller. Däremot verkar han pigg och glad och äter och sover så han verkar inte störas så mycket. Men det är verkligt annorlunda hur lite bajs kan göra hela ens kväll nu för tiden :D
  • Emmask
    misa85 skrev 2014-12-19 19:34:04 följande:
    Jag har fått undvika en rad saker: all slags kål, broccoli, lakrits, choklad, linfrön mm. Åt brysselkål nu när vi var på fuertuventura och Sally blev helt förstörd, skrek konstant ett dygn, lika om jag äter choklad. Ätit linfrön två mornar och då är det skrik på dagen/natten så än är hon inte redo för den sortens mat. Jag lider för jag behöver linfrön för min mage men får ta microlax ett tag till :)
    Jag åt broccoli igår och ägnade natten åt att höra barnet pruppa och klaga. Där kan det alltså finnas ev koppling.
Svar på tråden septemberbarn 2014