septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Har flera vänner och bekanta där bebisarna har ändrat bajsmönster i samband med vaccineringen, så det verkar påverka mer än att vara en ren slump tänker jag.. Lillen bajsar fortfarande ca var fjärde dag, men han mår inte riktigt lika dåligt av det längre..
Lilleman fick en del julklappar, första barnbarnet på min sida så familjen där har varit (och är) lite lyriska
Det absolut finaste som sonen fick var en tavla som min mamma har tecknat (ett självporträtt av sonen), det nyttigaste var en hel hög med kläder från hans moster och hans favorit en bitleksak/skallra
Det har varit många intensiva dagar nu med mycket besök, så de närmaste dagarna ska vi bara vara hemma och ta det lugnt.. Har märkts på lilleman att han har varit tröttare och mer grinig om dagarna, men han vill inte riktigt slappna av och sova.. Varit så i ca 2 veckor nu, tror det är en utvecklingsfas där världen är så mycket spännande än att sova..
god jul!
läste inte tråden på ett tag (julstök osv), linnéa förlåt, du undrade om ec-andet
vill förtydliga att lillen nästan alltid har blöja på sig, och kissar i den ganska ofta emellanåt.
han kissar i handfatet nästan direkt, mycket på en gång, nästan alltid när jag håller honom över handfatet. Han bajsar där också när han behöver bajsa (alltid på morgonen, plus 1-2ggr på dagen).
jag håller honom max 3 minuter över handfatet, och bara när jag ser att han har redan börjat och mer är snart på gång. annars håller jag inte honom där mer än 15 sekunder, om inget kommer.
God fortsättning!
Min dotter fick sitt vaccin fredagen innan jul och sov drygt 13 timmar natten till lördag med två ätpauser. Rekord! Ingen skillnad när det gäller bajsandet, hon bajsar 3-6 gånger per dag. Önskar verkligen att det kunde minska till två i alla fall. Försöker vara duktig och använda tygblöjor men det är rätt jobbigt när det bajsas så mycket. Hon fick ingen feber eller så.
På juldagen rullade hon från rygg till mage, jättekul! Sedan har hon gjort det några gånger till. Det blir lite tokigt bara. Hon rullar över höger axel och fastnar sedan på mage med högerarmen under kroppen och blir ganska arg. Hon kan bara rulla åt höger än så länge.
I julklapp fick hon en del kläder, skallror och en bok. Nu har vi massor av kläder i storlek 68 som hon närmar sig.
Det absolut finaste som sonen fick var en tavla som min mamma har tecknat (ett självporträtt av sonen),
Min dotter fick sitt vaccin Hon fick ingen feber eller så.
. Försöker vara duktig och använda tygblöjor men det är rätt jobbigt när det bajsas så mycket.
På juldagen rullade hon från rygg till mage, jättekul! Sedan har hon gjort det några gånger till.
så skönt!det är säkert bra för miljön! jag kör ibland (sällan) med rumpan bar eller i byxor utan blöja.
oftast har han libero blöja.
vet inte om man kan jämföra... men jag har haft en tygbinda på mig vid mens i många år, när bindorna inte fanns att köpa i mitt hemland. Ryser vid minnet! usch så äckligt det var! skulle jag haft tygblöja på mitt barn (vilket är ju bra för miljön) - skulle jag känt mig tvungen att även använda tygbindor själv, för att jag inte kan göra saker med mitt barn som jag inte önskar mig själv. Minns känslan av blöt mot underlivet... (och min son kissar ganska ofta i blöjan) fast det är individuellt, en del kvinnor föredrar tygbindor.jätteroligt! alltså jag tycker att det ät helt magiskt med barnets första år!
min son gjorde det första gången när jag inte såg. där stod jag och funderade: men har jag inte lagt honom på rygg? det har jag ju!
jag har ingen ambition att potträna honom nu, utan min ämbition är:
att slippa skrikande på skötbordet (slapp helt!)
att slippa kissande på skötbordet vid varje blöjbyte (slapp helt!)
att slippa gå jämnt med kiss i blöja, (det blev iaf bättre)
att få honom förstå och kontrollera sin kropp för att underlätta potträning i framtiden. (det får vi se hur det blir).tack, jag visste inte! har faktisk aldrig hållit i en tygblöja.
känns den inte blöt mot huden?