septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Min lille är bara 3,5 mån så jag väntar nån vecka till. Men sen vid ca 4 mån börjar jag med smakisar.
Gör som med de andra, ger ca 1 msk puré av samma mos i ca 5 dagar. Byter sen mos och kör 5 dagar till. Börjar med enbart grönsaksmos.
Eventuellt börjar jag även lite med gröt. Har gett de andra 1 mål med havregröt på kvällen för mättnad. Har funkat bra.
Hur är era små att bada? William är vettskrämd varje gång. Nu sitter jag i badet med honom och han ligger på mig. Tycker det borde kännas tryggt men han gillar det inte alls.
Min lille är bara 3,5 mån så jag väntar nån vecka till. Men sen vid ca 4 mån börjar jag med smakisar.
Gör som med de andra, ger ca 1 msk puré av samma mos i ca 5 dagar. Byter sen mos och kör 5 dagar till. Börjar med enbart grönsaksmos.
Eventuellt börjar jag även lite med gröt. Har gett de andra 1 mål med havregröt på kvällen för mättnad. Har funkat bra.
Hur är era små att bada? William är vettskrämd varje gång. Nu sitter jag i badet med honom och han ligger på mig. Tycker det borde kännas tryggt men han gillar det inte alls.
Är det nån vars bebis har börjat skratta? :)
Brukar det plötsligt bara hända en dag?
Tilde sov ju som en kratta för någon vecka sen. Hon har iof varit krånglig med sömnen hela tiden, inte velat ligga själv utan enbart på mig, och lyckas jag lägga ner henne så måste hon ligga tätt intill. Det går inte att lägga henne i sängen på kvällen och gå därifrån utan hon sover i min famn tills jag går och lägger mig. Men för någon vecka sen blev det sju gånger värre. Hon vaknade ofta på natten, var inte hungrig utan skrek bara och somnade om när jag bar på henne. När vi la oss igen tog det max en timme så skrek hon igen. Ofta gick jag stå och vagga henne en halvtimme eller mer innan vi kunde lägga oss igen. Vi kunde vara vakna 7-8 ggr på en natt och jag hann ju knappt somna om innan hon vaknade igen. Jag mitt nöt fattade ju inte då att hon var i utvecklingsfaser som sker vid 4 månader. Hon började sin klängperiod i början av december och allt var som värst runt jul och nyår. Nu har det lugnat sig lite och hon sover lite bättre. Igår kväll kunde jag lägga henne i sängen och gå därifrån. Hoppas verkligen det håller i sig!
Tydligen så är hon väldigt känslig för utvecklingssprången. Har inget minne av att mina andra tre har reagerat så här starkt som hon gör.
Är det nån mer som har en bebis som sover dåligt inne på dagarna men hur bra som helst ute? Sover Tilde inne på dagen så sover hon ca. 30-45 min åt gången och oftast i min famn. Lägger jag ner henne blir det max 30 min. Lägger jag henne i vagnen däremot och låter henne sova ute så sover hon 3-4 timmar! Blir ju bra med frisk luft iallafall
Är det nån mer som har en bebis som sover dåligt inne på dagarna men hur bra som helst ute? Sover Tilde inne på dagen så sover hon ca. 30-45 min åt gången och oftast i min famn. Lägger jag ner henne blir det max 30 min. Lägger jag henne i vagnen däremot och låter henne sova ute så sover hon 3-4 timmar! Blir ju bra med frisk luft iallafall
Japp. Vår kan i princip bara somna och sova ute i vagn på dagarna vilket är lite jobbigt eftersom vi inte har någon balkong. Men det blir ju mycket frisk luft för både bebis och mamma ;)
Vera sover nästan bara inne, om vi inte är ute och går, bor i lägenhet på markplan och vill inte gärna ställa ut henne där dessutom röker ena grannen ute och det vill jag absolut inte att hon ska ligga och sova i! Så hon sover bara ute i vagnen när vi är ute och går. För ett tag sen somnade hon bara i famnen och det gick inte lägga ner henne någonstans utan att hon vaknade direkt men nu har vi börjat lägga henne i våran säng på dagarna och det funkar ganska bra. Hon ammar lite och sen somnar och sover ungefär en timma, om man lägger sig bredvid henne en när hon har vaknat kan hon somna om och sova en stund till men inte alltid.