• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Steph91
    Bebislängt skrev 2015-01-11 16:57:27 följande:

Ungefär hur många timmar per dygn skulle ni säga att era bebisar sover?

15-16 kanske :)
  • BjörkW
    Bebislängt skrev 2015-01-11 16:57:27 följande:

Ungefär hur många timmar per dygn skulle ni säga att era bebisar sover?

10-12. Var av 2-3 är på dagen lite beroende på vad vi gjort under dagen. (Som idag har vi simmat och då har han sovit lite mer.)
  • Bebislängt

Vad skönt Steph91! Är hon lättsövd? :)

BjörkW, vilken pigg rackare! jag som tyckte att min sov lite, heh.

Apropå skratt så bara längtar jag efter första skrattet! Min son har börjat le med jätteöppen mun så det ser ut som om han skrattar och ibland liksom skriker han till lite. Så sött!

• linnéa001

Min dotter skrattade en gång innan jul, men då var jag osäker på om det verkligen var ett skratt eller bara ett ljud. Igår skrattade hon dock, det är säkert. Hon låg på sin skötbädd och gjorde ljud som jag härmade. Det var tydligen jättekul.

Sömnen är ok. Hon sover nästan bara 30 minuter åt gången på dagtid, även om vi är ute och går och hon ligger i vagnen. Bäst somnar hon i bärselen medan man går omkring och klappar henne på rumpan. Samtidigt så får man ha ett finger på nappen så den inte ramlar ut för om den gör det, då blir hon tokig. Ett bra knep för att få henne att somna är att hålla för ögonen för då finns inget spännande att titta på. Hon sover nog 15-16 timmar per dygn.

Hon har varit lite orolig på kvällarna idag och igår, har inte riktigt kommit till ro. Hon vill inte ammas, men äter glupskt när hon får flaska. Äter bra på nätterna. Kanske ett utvecklingssprång på g, hon blev 17 veckor idag.

Bada är så där. Nu var det ganska länge sedan så det är väl dags att göra det igen.

Hon gillar gröt som sagt och fick igår lite majs- och potatispuré som hon också gillade. Behövdes inga smakprov när det gäller de två grejerna. Hon hade nog ätit upp hela burken om jag inte hade avbrutit.

• replica
    BjörkW skrev 2015-01-11 06:58:31 följande:
    Vi har varit i simhallen några gånger och sonen verkar tycka det är jättespännande och roligt :) Tycker också att babysim är så dyrt så vi går dit och badar "själva" varje helg. Det är även skönt då han oftast sover några timmar extra den dagen ;)
    Förlåt dum fråga.. Men rent praktiskt hur gör du/ni i simhallen med bebis?Tungan ute Alltså vid ombyte/dusch etc.

Lillfisen skrattade första gången på julafton, sedan har han gjort det ytterst sporadiskt.. Senast idag skrattade han rejält åt mormor medan han låg i vagnen, lyckades få med slutet på film.. Han tycker det är superkul när vi sjunger "Imse vimse spindel" och hjälps åt att göra rörelserna till den samt när jag har håret utsläppt och ruskar det över honom.. Då kommer det skrattliknande ljud i alla fallSkrattande

Det senaste han har börjat med är att ligga med benen rätt upp när han ligger på rygg och studera sina fötter. Gjorde han första gången i morse och har gjort det ett par gånger till sedan dess..

Har också börjat tycka det är roligare att ligga på mage nu, vilket är skönt med tanke på hans bakhuvud (platt)..
    "Practise makes perfect"
  • BjörkW
    replica skrev 2015-01-11 22:57:53 följande:

Förlåt dum fråga.. Men rent praktiskt hur gör du/ni i simhallen med bebis? Alltså vid ombyte/dusch etc.

Det finns "bb-vagnar" som vi lägger handdukar i och så ligger han där och är oftast upptagen med att titta på allt så de brukar gå bra :) Annars skulle man nästan behöva vara 2 vuxna.
  • Bebislängt
    replica skrev 2015-01-11 22:57:53 följande:
    Förlåt dum fråga.. Men rent praktiskt hur gör du/ni i simhallen med bebis?Tungan ute Alltså vid ombyte/dusch etc.

Lillfisen skrattade första gången på julafton, sedan har han gjort det ytterst sporadiskt.. Senast idag skrattade han rejält åt mormor medan han låg i vagnen, lyckades få med slutet på film.. Han tycker det är superkul när vi sjunger "Imse vimse spindel" och hjälps åt att göra rörelserna till den samt när jag har håret utsläppt och ruskar det över honom.. Då kommer det skrattliknande ljud i alla fallSkrattande

Det senaste han har börjat med är att ligga med benen rätt upp när han ligger på rygg och studera sina fötter. Gjorde han första gången i morse och har gjort det ett par gånger till sedan dess..

Har också börjat tycka det är roligare att ligga på mage nu, vilket är skönt med tanke på hans bakhuvud (platt)..
    "Practise makes perfect"
    Min ligger också med fötterna upp och studerar dem :) Så tittar han jättenoga på sina händer innan han stoppar dom i munnen :D
  • BjörkW
    Bebislängt skrev 2015-01-11 20:24:15 följande:

Vad skönt Steph91! Är hon lättsövd? :)

BjörkW, vilken pigg rackare! jag som tyckte att min sov lite, heh.

Apropå skratt så bara längtar jag efter första skrattet! Min son har börjat le med jätteöppen mun så det ser ut som om han skrattar och ibland liksom skriker han till lite. Så sött!

Vet inte alls var "gränsen" för lite/mycket sömn går på domhär små. Men ibland kan jag inte förstå att han kan vara så pigg. Fast sålänge han är glad är vi glada ;)
  • Bebislängt
    BjörkW skrev 2015-01-12 06:55:14 följande:
    Vet inte alls var "gränsen" för lite/mycket sömn går på domhär små. Men ibland kan jag inte förstå att han kan vara så pigg. Fast sålänge han är glad är vi glada ;)
    Det låter ju väldigt lite. Men så länge han är pigg, glad och växer som han ska är det nog helt okej. Dom skulle väl ha sagt nåt på BVC annars :)
Svar på tråden septemberbarn 2014