• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • septemberfjorton
    BjörkW skrev 2015-01-12 06:55:14 följande:

Vet inte alls var "gränsen" för lite/mycket sömn går på domhär små. Men ibland kan jag inte förstå att han kan vara så pigg. Fast sålänge han är glad är vi glada ;)

När min syster var bebis sov hon aldrig på dagen, utan bara några timmar på natten. När jag kom trodde mina föräldrar det var jag som var konstig som sov flera timmar även på dagen, haha. Så det där med sömn verkar vara väldigt individuellt och det är nog helt okej så länge bebisen är nöjd :)
  • Emma90
    Bebislängt skrev 2015-01-07 10:30:38 följande:
    Spännande! Berätta gärna vad de säger. Jag ska i och för sig dit dagen efter, men ändå :D
    Enligt min BVC tant så är det inga bekymmer med att dom är förtidigt födda. Hon ville inte säga till 100% men man kan utan problem räkna från dom föddes om dom nu inte är mycket förtidigt födda. Sen sa hon att det inte handlar om smakportioner nu utan det ska man vänta med utan nu handlar det om att dom kan få smaka en byte bit från fingret från vår mat. Men vid 5 månaders kan dom börja lite mer och då ska man börja med gluten. Det va i alla fall så här jag fick det sagt till mig :)
  • Bebislängt
    Emma90 skrev 2015-01-12 14:52:51 följande:
    Enligt min BVC tant så är det inga bekymmer med att dom är förtidigt födda. Hon ville inte säga till 100% men man kan utan problem räkna från dom föddes om dom nu inte är mycket förtidigt födda. Sen sa hon att det inte handlar om smakportioner nu utan det ska man vänta med utan nu handlar det om att dom kan få smaka en byte bit från fingret från vår mat. Men vid 5 månaders kan dom börja lite mer och då ska man börja med gluten. Det va i alla fall så här jag fick det sagt till mig :)
    Tack! De var ju även det som stod på Livsmedelsverkets sida. Typ ett kryddmått.

Vi har köpt såna där nappar man kan lägga frukt och sånt i som dom kan suga på och lära känna smaker :)
  • septemberfjorton

Idag gav vi Ingrid första biten "mat". En broccolibukett som hon fick suga på. Väldigt populärt :) vi gav henne en liten bit som hon först sög in i munnen, men som hon sen förstod att hon skulle tugga och svälja. Så himla tufft att de kan sådant där redan första gången.

• linnéa001
    septemberfjorton skrev 2015-01-12 15:40:52 följande:

Idag gav vi Ingrid första biten "mat". En broccolibukett som hon fick suga på. Väldigt populärt :) vi gav henne en liten bit som hon först sög in i munnen, men som hon sen förstod att hon skulle tugga och svälja. Så himla tufft att de kan sådant där redan första gången.

Kul att hon gillade broccoli! Jag gav min flicka lite majs- och potatispuré idag. Planen var att hon skulle få lite och sedan ammas, men hon blev extremt upprörd när det tog slut och ville inte bli ammad. Så det var bara att fortsätta med purén tills hon var nöjd. Resten av dagen nöjde hon sig dock med min mat.
  • Jensa85

L gillar också maten vi serverar

Han blir arg när han inte får mer.

Har gett ngn tesked/dag men det mesta spottas/dreglas ut igen, men det är väl övning för dem innan dem fått kläm på allt!

Har märkt att han mage gjort uppror - idag har han bajsat 5 ggr!! Det gjorde han inte innan maten tillkom. Fler som märkt det?

I min bvc bok stod det att man skulle vänta med gröt men hur mkt ger ni era /gång?

• misa85
    Jensa85 skrev 2015-01-12 22:07:51 följande:

Har gett ngn tesked/dag men det mesta spottas/dreglas ut igen, men det är väl övning för dem innan dem fått kläm på allt!

Har märkt att han mage gjort uppror - idag har han bajsat 5 ggr!! Det gjorde han inte innan maten tillkom. Fler som märkt det?

I min bvc bok stod det att man skulle vänta med gröt men hur mkt ger ni era /gång?

Vi ger en halv smakportion då jag tycker en smakis är alldeles för stor. Vill att hennes mage ska vänja sig långsamt. Nu har hon dock skrikit två kvällar i rad efter gröten så vet inte om det hjälpte :(
  • linnéa001
    Jensa85 skrev 2015-01-12 22:07:51 följande:

Min dotters mage har också förändrats, men till det bättre (för mig) då hon inte bajsar lika många gånger per dag. Hon brukar bajsa ungefär fem gånger men när hon fått gröt eller mat blir det bra tre gånger om dagen efter och det första lasset kommer på eftermiddagen och inte på morgonen.

Jag gav en halv smakportion gröt några gånger förra veckan utspädd med lite bröstmjölk. Jag har inte läst något i någon bok utan köpte gröt från fyra månader då hon ju nästan är fyra månader. Jag är kanske lite väl "pushig" när det gäller att få henne att testa mat och gröt, men jag gillar verkligen inte att amma och tänker sluta amma på heltid och börja jobba en till två dagar i veckan då hon blir sex månader. Tills dess vill jag att hon ska ha vant sig vid mat. Tyvärr är vi inte överens jag och killen, men jag tänker som så att det är min kropp och det är jag som ammar så han har faktiskt inte så mycket att säga till om.
  • BjörkW

Läkaren sa till oss att man INTE skulle ge någonting annat än bröstmjölk/erättning innan barnet är MINST 4 månader.

• Bebislängt

Till oss sa BVC att vi kan börja prova från det att han är fyra månader även fast han är född en vecka tidigt. Dom sa 1-2 skedar havregrynsgröt per dag för att introducera gluten. Alternativt en bit kex eller vitt bröd. Och den bara låta honom smaka pyttelite av vår mat ett par ggr i veckan. Fast jag tänker nog göra puré han får smaka av istället. Spännande det ska bli :)

Svar på tråden septemberbarn 2014