• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • BjörkW
    Bebislängt skrev 2015-01-13 19:30:13 följande:

Till oss sa BVC att vi kan börja prova från det att han är fyra månader även fast han är född en vecka tidigt. Dom sa 1-2 skedar havregrynsgröt per dag för att introducera gluten. Alternativt en bit kex eller vitt bröd. Och den bara låta honom smaka pyttelite av vår mat ett par ggr i veckan. Fast jag tänker nog göra puré han får smaka av istället. Spännande det ska bli :)

Men havregryn innehåller väl inte gluten? :)
  • Bebislängt
    BjörkW skrev 2015-01-13 20:31:01 följande:
    Men havregryn innehåller väl inte gluten? :)
    Nä, men gröten från Sempers innehåller lite grann :)
  • Jensa85

Så olika man hör från alla..

Jag ska prata med bvc o fråga vad hon tycker. Hon hänvisade mest till boken när jag fick den för ett bra tag sen..

Har inte besökt bvc så mkt nu iom det är andra barnet.

• misa85
    Bebislängt skrev 2015-01-13 20:33:48 följande:

Nä, men gröten från Sempers innehåller lite grann :)

Havregröten innehåller väldigt lite gluten, inte så att det räknas som att man introducerar gluten. Det bör man göra med annat livsmedel, tex rån.
  • Bebislängt
    misa85 skrev 2015-01-14 06:58:14 följande:
    Havregröten innehåller väldigt lite gluten, inte så att det räknas som att man introducerar gluten. Det bör man göra med annat livsmedel, tex rån.
    På BVC sa dom till mig igår att man kan ge 1-2 teskedar havregrynsgröt per dag för att introducera gluten. Och att det var eftersom det var så lite gluten i som man kunde ge så mycket som två teskedar. Antingen det eller så kunde man ge rån eller vitt bröd. Så jag litar på dom.

Jag tycker att gröt känns roligast men kommer nog att variera lite beroende på vad min bebis gillar bäst :)
  • septemberfjorton

Är det någon som vet hur man ska göra med nötter om man själv är allergisk? Jag tål de flesta nötsorter, men är överkänslig mot ett fåtal och kan inte alls äta paranötter. Jag vill dock ge bebisen paranötter pga seleninnehållet, men vet inte om det är okej? Vi ska inte till BVC förrän om två veckor och jag hittar inga ordentliga svar på internet..

• mirakelmamma

Igår va vi på BVC, vägde, mätte och vaccinerade.

Vikt: 6070 g

Längd: 63cm

Huvud: 41cm

Så bra att hon ökar i vikt och väldigt skönt att se att hon ligger över medelkurvan. Det har inga av mina barn gjort tidigare.

Super jobbigt när hon fick sprutorna. Hon blev jätte ledsen! Somnade tidigt i går kväll men har sovit urdåligt i natt. Nu vill hon nog ha lite mat sen hoppas jag att vi kan sova lite till.

• BjörkW

Idag var vi hos BVC för vägning och mätning. Han har äntligen börjat följa sin kurva igen på både vikt och längd :) Han har dock fått för sig att vara vaken en timme eller två runt midnatt vilket vi inte blir piggare av... Haha.

• Emmask

Vår bebis blir 4 månader nästa vecka. Hon är helt ur gängorna. Sov tidigare hela nätter m paus för en eller två amningar. Sedan fyra nätter vaknar hon fem gånger per natt och är sur. Verkar vara gaser i magen och kamp för att fisa. Måste promenera henne lugn runt i huset. Det är som att ha en enveckors igen. Någon som känner igen sig? Jag blir helt matt.

Svar på tråden septemberbarn 2014